Help! Gezwollen poot bij mijn hond

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, mijn hond heeft al een tijdje een enorme bult of verdikking op zijn poot. Zodra hij rent, zwelt die poot op. Dat blijft dan ongeveer een dag zo voordat de zwelling weer wegtrekt. Hij lijkt er geen pijn aan te hebben, maar we zien zijn poot wel trillen nadat hij heeft gerend. De dierenarts weet niet wat het is. Na een punctie met een naald bleek dat er alleen vocht in zit. Toch heeft de arts geen idee wat we eraan kunnen doen en hij adviseerde ons om de hond niet meer te laten rennen om dit te voorkomen. Maar mijn hond leeft echt voor zijn wandelingen, dus het is vreselijk om hem te verbieden te rennen. Hebben jullie dit eerder gezien? Weten jullie wat het zou kunnen zijn? Wat kunnen we doen? Alvast bedankt voor jullie hulp. Hier zijn wat foto's; je ziet duidelijk het verschil tussen een normale poot en zijn gezwollen poot nadat hij slechts 1 minuut heeft gerend.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Myra Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat is dat toch met die mensen voor wie je de moeite neemt om te reageren en die dan meteen weer wegwezen? Echt super irritant!!!

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit doet me heel duidelijk denken aan oedeem.

Mijn merrie (ik weet het, dat is geen hond) had tegen het einde ook last van oedeem. Van die zwellingen dus... Ze kreeg een behandeling met Oedex (een middel met de werkzame stoffen dexamethason en trichloormethiazide) en we moesten de betreffende poot koud afspoelen.

Bij mijn merrie kwam het door een verstoring in het vatenstelsel (vaatstelsel? lymfestelsel? dat weet ik niet meer precies) door tumoren. Bij jouw hond is dat vast niet het geval, maar de oorzaak moet sowieso wel gevonden worden...

In ieder geval, als het vocht daarin lymfevocht is, wat je kunt vergelijken met water (al verbaast zo'n uitspraak van een dierenarts me wel een beetje), dan doet me dat echt aan oedeem denken.

Stap over naar een andere dierenarts. Vraag om een second opinion.

Je kunt proberen om bij een volgende aanval de poot met koud of fris water af te spoelen. Kijk dan of de zwelling sneller afneemt dan normaal. Bij een klein oedeem kan een laagje klei ook verlichting geven en helpen om de zwelling te verminderen.

Als je ziet dat het daardoor ineens snel minder dik wordt: oedeem!

Maar toch, een second opinion van een andere dierenarts is echt nodig.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Zoals eerder gezegd, kan het een gewrichtsuitstorting zijn (dit kan gebeuren bij zware inspanning, na een trauma of door artrose: hoe oud is je hond?), maar dat is pijnlijk en beperkt meestal de beweging. Om deze hypothese te bevestigen zijn er verschillende aanvullende onderzoeken mogelijk, zoals een bloedonderzoek of een röntgenfoto. Meestal is zo'n uitstorting niet de oorzaak van de pijn, maar een gevolg van een gewrichtsprobleem.

Je geeft echter aan dat je hond geen pijn heeft, dus een andere diagnose is ook mogelijk, zeker omdat je dierenarts zegt dat het water is... en gewrichtsvloeistof lijkt niet echt op water, dus het zou vreemd zijn om die twee te verwarren. Het zou kunnen gaan om vochtophoping in de knie.

Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om terug te gaan naar een dierenarts, alles goed te beschrijven en misschien zelfs te vragen om extra onderzoek om zeker te zijn van de diagnose, vooral als je hond er last van heeft.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Anais

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Oeps! Diagnose (en niet diagnostiek).

Volgens mij heeft het met het kniegewricht te maken. Van buitenaf gezien doet het denken aan een vochtophoping in het gewricht. Maar ja, als de dierenarts zegt dat het water is!

Hoe dan ook moet er vast nog aanvullend onderzoek worden gedaan waar deze (lakse) dierenarts niet eens aan heeft gedacht!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi,

Ik kan je alleen maar aanraden om naar een andere dierenarts te gaan. Misschien heeft die een ander idee, want je kunt je hond niet zonder diagnose laten zitten. Zeker omdat iets wat nu misschien nog meevalt, na verloop van tijd ernstiger kan worden.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer