Heen en weer lopen tussen de voerbak en ons

Bobkat
Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik zou graag het gedrag van mijn hondje willen begrijpen als ze aan het eten is.

Ze is echt een enorme vreetzak; zodra ze ons met eten ziet, wordt ze helemaal gek. Natuurlijk letten we goed op en geven we haar niets van wat we zelf snacken.

Ze eet altijd na ons. Zodra ze ziet dat we klaar zijn met eten en de tafel afruimen, sjeest ze naar de keuken en wacht ze op haar brokjes, met een blik van: help ik verhonger, ik kan niet meer, arme ik!

Mijn vraag gaat over haar gedrag: we geven haar haar brokjes, ze valt erop aan, we laten haar rustig eten en wij gaan in de woonkamer zitten.

Ze eet dan een deel op, komt even bij mijn man kijken, loopt daarna naar mij om mij aan te kijken, en gaat dan weer terug naar haar brokjes. Soms doet ze dit een paar keer achter elkaar.

Wat zou dit betekenen? Ik stel me zo voor dat ze 'bedankt' wil zeggen omdat het zo lekker is?

Het intrigeert me wel een beetje.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • Bobkat
    Rapporteren

Als het om angst gaat, denk ik dat je gelijk hebt. Mijn hondje is buiten namelijk een echte angsthaas, en er is me al vaker verteld dat ik haar absoluut niet mag troosten en haar vooral moet negeren als ze bang is.

Vertaald Frans
    Tityswood
    Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oeps, soms denk je dat je het goed doet, maar is het eigenlijk precies het tegenovergestelde

Nou, dat dus... Ik herinner me mijn eerste trainingssessie nog. Na een paar minuten praten met de trainster zei ze tegen me: "Nou, om te beginnen stop je maar eens met alles wat jij denkt dat goed is!". Het is bizar hoeveel reflexen je kunt hebben zonder dat je doorhebt dat het juist is wat je niét moet doen... :)

Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat dit de angst versterkt, maar het lijkt me in ieder geval niet onwaarschijnlijk!

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren
    Tityswood, inderdaad, ik had er niet bij stilgestaan dat dit zijn angst juist zou kunnen versterken. Oeps, soms denk je dat je het goed doet, maar dan is het eigenlijk precies het tegenovergestelde.
    Vertaald Frans
    Tityswood
    Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk loop je het risico dat je dit gedrag juist versterkt door tegen haar te praten, toch?

Als ze angstig is omdat je "verdwijnt", komt ze weer bij je kijken. Tegen haar praten is haar geruststellen. Dus als je haar geruststelt, bevestig je voor haar gevoel dat er een reden is om angstig te zijn...

Ik weet het niet zeker, maar zo zie ik het in ieder geval. Zelf zou ik haar geen aandacht geven terwijl ze dat hele gedoe opvoert... 🤷

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Gelukkig maar, dat stelt me gerust dat het niet zo erg is. Ik moet eerlijk zeggen dat we er elke keer om moeten lachen als ze weer aan komt zetten. We zeggen dan tegen haar: "En? Heb je lekker gegeten? Smaakte het?"

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, eerlijk gezegd valt het wel mee. Ze is angstig, maar dat gaat na verloop van tijd vanzelf wel over als je je eigen gedrag stabiel houdt. Stel: ze eet terwijl je tv-kijkt. Ze komt even checken of je nog op de bank zit, je zit er nog steeds... op een gegeven moment zal ze zich vanzelf gaan ontspannen als er verder niks verandert.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Gisteravond ben ik in de keuken gaan staan terwijl mijn kleine sharpei aan het eten was. En jawel hoor, ze voerde weer haar gebruikelijke showtje op.

Omdat ik in de keuken was, liep ze naar de woonkamer nadat ze een deel van haar brokjes had gegeten. Ze ging even bij mijn man kijken.

Dus ben ik ook maar weer naar de woonkamer gegaan, ik wilde daar natuurlijk niet in m'n eentje blijven staan.

Een paar minuten later ging ze weer wat brokjes eten, kwam weer terug, wachtte even en ging toen weer en kwam weer terug.

Op zich is het niet zo heel erg, tenzij er natuurlijk iets achter zit.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Die van mij heeft dat ook een hele tijd gedaan, maar dat is vanzelf overgegaan. Ik zou er zelf niet bij blijven, want ze heeft geen enkele reden om zich zorgen te maken...

Vertaald Frans
    Bobkat
    Rapporteren

Jeetje, ik had echt niet aan angst gedacht.

Buiten is ze wel een bangerik, maar binnen maken geluiden van mensen op straat of rolkoffers enzo haar helemaal niks uit.

Ik ga voortaan wel bij haar in de keuken blijven als dat haar geruststelt, arm beestje.

Soms blijven mijn man of ik al wel even bij haar, maar niet totdat ze helemaal klaar is met eten.

Bedankt @Docline, ik ga je advies opvolgen en kijken of ze dan nog steeds dit gedrag vertoont.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!