Haren of vacht

D
Denihaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik heb een vraagje. Ik zou graag samen met mijn moeder en mijn zusje een huisdier willen adopteren, maar het probleem is dat ze allergisch is. We zouden dus een hond met 'haar' nodig hebben. Kennen jullie hondenrassen met haar? Alvast bedankt voor jullie hulp! 😉

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • Burgeessna
    Burgeessna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik weet dat als je last hebt van allergieën, je pillen kunt slikken om ze te onderdrukken.

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Honden waarvan wordt gezegd dat ze "haar" hebben, zijn honden met een vacht die een heel lange groeicyclus heeft; de haren blijven maandenlang doorgroeien tot ze erg lang zijn.

Deze honden moeten daarom regelmatig geknipt of geschoren worden.

Omdat hun haar zo lang blijft zitten, verharen ze veel minder dan andere honden. Ze verliezen natuurlijk wel wat haar, maar dat is vergelijkbaar met de hoeveelheid haar die wij zelf verliezen.

Wat je moet weten, is dat het niet de haren zelf zijn die de allergie veroorzaken, maar vooral de huidschilfers en het speeksel.

Toch is het zo dat de rassen die niet (of in ieder geval minder) verharen, veel minder allergische reacties opwekken. Waarschijnlijk omdat ze simpelweg minder allergenen door het huis verspreiden.

Het risico op een allergie blijft echter altijd aanwezig (we hebben het over hypoallergene honden en niet over een nulrisico), dus je zou echt een test moeten doen voordat je een adoptie overweegt.

Zelf ben ik ook allergisch voor honden (of dat was ik tenminste, want in de praktijk kom ik nu tijdens wandelingen veel honden van allerlei rassen tegen zonder duidelijke klachten; ik weet alleen niet hoe dat zou zijn als ik 24/7 met ze zou samenwonen). Daarom ben ik gaan kijken naar honden met een "wollige" vacht, omdat die de beste reputatie hebben als het gaat om hypoallergeen zijn.

Ik heb vroeger een kruising gehad tussen een poedel en een bichon frisé. Destijds was ik erg allergisch voor honden, maar bij hem had ik nergens last van.

Momenteel heb ik (al is mijn allergie met de jaren waarschijnlijk flink afgenomen) een koningspoedel en een Spaanse waterhond. Beiden hebben een wollige vacht en ook nu heb ik nul allergische reactie (terwijl ze nota bene op mijn bed slapen!).

Rassen die dus geschikt zouden kunnen zijn:

- alle soorten bichons

- alle formaten poedels (van toy- tot koningspoedel, wat een grote hond is)

- de Spaanse waterhond (let op: dit is een sportief werkeras dat niet bij iedereen past)

- de Portugese waterhond

- de lagotto romagnolo

- de barbet

- en ook de "nieuwe rassen", de poedelkruisingen zoals de labradoodle en de goldendoodle. Maar daar zit wel een addertje onder het gras: door de kruising is het minder zeker of ze echt hypoallergeen zijn dan bij een rasechte poedel!

Er zijn nog veel meer rassen met "haar" (zoals de yorkshireterriër), en er bestaan ook naakthonden (zoals de Chinese naakthond of de Mexicaanse/Peruaanse naakthond), maar ik weet niet of die net zo hypoallergeen zijn als de "wollige" rassen.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je hebt de Maltezer nog, waarbij er vaak over 'haar' gesproken wordt... Hij verhaart niet, dus er is weinig kans op allergieën.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Honden hebben een vacht en geen haar, maar eigenlijk ben je niet allergisch voor de haren maar voor het speeksel.

De poedel schijnt minder allergeen te zijn, volgens mij.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!