Gedragsproblemen na castratie

P
Poxbow Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik mijn hond laten castreren.

Ik snap dat het even tijd kost voordat een hond weer helemaal de oude is na zo'n ingreep, maar ik begin me nu toch wel wat af te vragen.

Sinds de operatie is zijn gedrag veranderd, nog afgezien van het feit dat het jeukt en hij constant probeert te krabben of aan de wond te likken.

Hij speelt niet meer, komt niet meer om aandacht of knuffels vragen en loopt constant heen en weer tussen twee hoekjes in de woonkamer (hij gaat er dan even kort liggen en loopt dan weer naar de andere kant).

Nog opvallender: zodra het tijd is om uit te gaan – iets wat hij voorheen geweldig vond – vlucht hij nu weg, piept hij en blaft hij (ik had hem tot nu toe nog nooit horen blaffen). Eenmaal buiten is het nog erger, hij is dan echt onhandelbaar.

Hebben jullie misschien een verklaring of tips voor me, zodat ik geen stomme dingen doe?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik weet natuurlijk niet hoe jouw dierenarts te werk gaat, maar bij die van mij waren de hechtingen na 9 dagen al weg en was de wond prachtig genezen. De genezing moet dus al een heel eind op weg zijn. Tenzij je een heel zenuwachtige hond hebt, zal hij er misschien wel even naar kijken, maar als je 'nee' zegt, laat hij het wel met rust. Doe het hem gewoon af als je er zelf bij bent, dan hoef je alleen maar even goed op hem te letten.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Het probleem is dat als ik de kap afdoe, ik bang ben dat hij de hechtingen eruit trekt...

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk ook dat het vooral door die kap komt. Sommige honden hebben daar echt veel last van; de Mechelse herder van mijn moeder werd er helemaal gek van. Mijn hond is misschien wat fitter dan die van jou, maar hij was toch wat suffer dan normaal. Zodra dat ding af was, waren ze meteen weer de oude.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is waarschijnlijk die kraag waar hij zo'n last van heeft. Het is natuurlijk ook niet echt fijn om 24/7 met zo'n lampenkap op je kop rond te lopen.

Probeer hem zo vaak mogelijk af te laten, bijvoorbeeld tijdens het wandelen of als je er zelf bij bent om hem in de gaten te houden. Doe hem dan alleen om voor de nacht en wanneer je er niet bent. Dat zal hem al een stuk helpen.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zo'n hondenkraag verstoort de waarneming van honden (dat vertelde de dierenarts me tenminste) en sommige honden kunnen daar echt behoorlijk door van slag raken.

Ik heb een hond gehad die geen poot meer verzette als ze die kap om had. Helemaal niks. Urenlang. En ze liet zelfs alles lopen.

Mijn andere honden daarna boeide het niks. Maar misschien is jouw hond er wel heel gevoelig voor.

Daarnaast is een castratie of sterilisatie vaak de eerste keer in het jonge leven van je dier dat je hem of haar achterlaat bij de dierenarts. Sommigen zijn dolblij als ze je weer zien, anderen zijn aan het mokken en sommigen verliezen een beetje hun zelfvertrouwen...

Misschien heeft jouw hond dus ook een beetje het vertrouwen in je verloren 😬

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zo'n kap is echt heel irritant en verandert hun gedrag enorm.

Het werkt als een soort klankkast, misschien blaft hij daarom wel meer. Probeer de kap misschien eens af te doen tijdens het wandelen, dan is hij waarschijnlijk wel druk genoeg om niet op zijn hechtingen te letten.

Ik moet eerlijk zeggen dat die kap bij mijn honden na een castratie ook nooit echt lang op blijft 😅.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Bedankt voor de tip.

En ja, hij draagt een kap, gelukkig ook maar😁

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het wakker worden in een kooitje bij de dierenarts heeft hem misschien een beetje van slag gebracht...😥.

Probeer het contact weer heel rustig op te bouwen, zonder hem te pushen, zodat hij het vertrouwen in je weer terugkrijgt. Doe dit met lekker veel snoepjes, de ene nog lekkerder dan de andere 😅.

Nog een vraagje: draagt hij een kraag?

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer