Fluoxetine, wat vinden jullie ervan? Wat zijn jullie ervaringen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een Australian Shepherd van anderhalf jaar oud. Al van jongs af aan heeft hij gedragsproblemen. In het begin dacht ik dat de agressie die hij vertoonde door dominantie kwam, maar na verloop van tijd begreep ik al snel dat mijn hond reactief is door een ernstige vorm van angst. Hij is bang voor alles: vreemden, nieuwe situaties en hij laat zich vooral niet zomaar aanraken of behandelen. Bij de dierenarts is het bijvoorbeeld een hel; hij gromt en als hij geen muilkorf om zou hebben, durf ik er niet eens aan te denken...

Hetzelfde geldt als ik zijn nagels probeer te knippen of hem wil wassen – het is me simpelweg nog nooit gelukt. Ik loop bij een gedragstherapeut, maar positieve bekrachtiging en desensibilisatie hebben niets opgeleverd. Toch is hij bij familie en vrienden echt een schatje... heel gehoorzaam en aanhankelijk. Ook in het hondenpark is hij een lieverd en heel sociaal met andere honden.

Onlangs vertelden mijn gedragstherapeut en de dierenarts me dat mijn hond last heeft van angstfobieën. Hij is dan zó bang dat hij zichzelf niet meer onder controle heeft en in dat soort situaties kan bijten... Daarom hebben ze fluoxetine voorgesteld, in combinatie met gedragstherapie. Wat vinden jullie daarvan? Ik hoor graag jullie ervaringen om me wat gerust te stellen voordat ik dit traject aanga. Ik wil er alles aan doen om mijn hond een fijn en gezond leven te geven.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

1 antwoord
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Fluoxetine (of Reconcile) is nuttig bij irritatie, woede, agressie, hyperactiviteit en hyperreactiviteit; het kan deze symptomen binnen een week met 30% verminderen. Voor angsten, fobieën, paniekaanvallen en onrust wordt daarentegen sertraline (zoals Zoloft) gebruikt voor hetzelfde resultaat.

De behandeling is bedoeld voor de korte termijn. Deze medicijnen helpen om je hond te kalmeren, zodat hij beter openstaat voor gedragstherapie.

Vertaald Frans
  • 1 reactie van 1

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!