Ervaringen gezocht: wie heeft er een hond uit Roemenië geadopteerd?

S
Sm21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar graag een hond adopteren. Eerst wilde ik naar een fokker gaan voor een puppy, maar de laatste tijd kwam ik verschillende stichtingen tegen die honden uit Roemenië redden en een nieuw baasje voor ze zoeken in Nederland. Mijn oog is nu gevallen op een puppy die in september 2017 is geboren. Als mijn adoptieaanvraag wordt goedgekeurd, zou hij rond 15 maart naar Nederland kunnen komen. Er wordt nog een kattentest gedaan zodra het dossier is geaccepteerd.

Het enige is dat de omheining van mijn tuin nog verhoogd moet worden voor zijn komst, en dat wordt qua tijd waarschijnlijk wel even krap. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe hoog moet een hek eigenlijk zijn voor een hond die volwassen zo'n 20 kilo weegt?

Zijn er mensen op dit forum die via een stichting een Roemeense hond hebben geadopteerd? Hoe verliep de integratie bij jullie thuis? Hebben jullie katten? En zo ja, ging de eerste ontmoeting goed?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

86 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • R
    Renzo22 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Graag gedaan! Ik ben blij voor je, het komt vast helemaal goed. Laat het gerust weten als je nog meer vragen hebt :) Je zult zien dat Roemeense honden echt heel aanhankelijk zijn! Ja, ik kijk ongeduldig uit naar de foto, fijne avond nog.

Vertaald Frans
    Toto54500
    Toto54500 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Allereerst bedankt voor je reactie. De knoop is al doorgehakt en onze kleine prinses komt op 20 december aan, maar jouw verhaal bevestigt alleen maar dat we de juiste keuze hebben gemaakt. De stichting komt heel betrouwbaar over met foto's en video's van de hondjes, en ook beelden van de stichting die de dieren opvangt op hun locatie in samenwerking met een bekende transporteur. Geen problemen blijkbaar! Ik zal een foto van onze knapperd posten als jullie dat leuk vinden.

Vertaald Frans
    R
    Renzo22 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik heb een hond uit Roemenië geadopteerd via de stichting Inima (die ook in de Elzas gevestigd is). Als de stichting gewoon goed is en ze netjes op je berichten reageren, is er niks aan de hand. Wanneer de hond in Frankrijk aankomt, kun je hem eerst als gastgezin opvangen om te kijken of alles goed gaat en of de hond bij je levensstijl past. Daarna kun je hem pas definitief adopteren. Deze aanpak gaf ons echt de bevestiging bij onze keuze. We hebben een vrij oude hond geadopteerd en alles gaat hartstikke goed, zolang je maar een hoop geduld en liefde te geven hebt! Nou, ik hoop dat ik je met mijn ervaring heb kunnen helpen :)
    Vertaald Frans
    Toto54500
    Toto54500 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal! Ik weet dat de meeste reacties al van een jaar geleden zijn, maar ik waag toch een gokje:

Mijn vriendin en ik hebben ons oog laten vallen op een hondje waar we helemaal verliefd op zijn geworden. Ik zou graag wat ervaringen horen over de stichting die haar vanuit Roemenië naar hier haalt, om nare verrassingen te voorkomen. Het gaat om stichting Stea, gevestigd in de Elzas (Frankrijk). Zou iemand kunnen bevestigen (of juist ontkrachten) of dit een betrouwbare organisatie is? Alvast bedankt, het valt niet mee om de juiste info te vinden, maar we zijn echt gesmolten voor dit hondje en we hopen van harte dat het geen scam is...

Vertaald Frans
    Shrapnel
    Shrapnel Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb via Mukitza een hond geadopteerd en het is echt puur geluk! Ik laat haar zonder riem uit. Ze was 6 of 7 jaar oud en toch waren er geen problemen met de zindelijkheid of opvoeding... Ondanks dat ze een enorme knuffelkont is, kan ze prima alleen blijven; ze blaft niet en maakt niks kapot. Ze loopt niet weg ondanks een open tuin en is heel lief voor mijn kat. Kortom: echt nul minpunten. Ik zeg dit allemaal voor de mensen die nog twijfelen. Een geweldige ervaring en binnenkort komt er een tweede kleintje bij... 👋

Kun je de hond van tevoren zien? Want stel dat ze in Noord-Frankrijk aankomt en de klik is er totaal niet, hoe gaat dat dan in zijn werk? Bedankt

Vertaald Frans
    P
    Palazzolo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een hond geadopteerd via Mukitza, echt één en al geluk! Ik laat haar zonder riem uit. Ze was 6 of 7 jaar oud en toch zijn er totaal geen problemen met de zindelijkheid of haar opvoeding... Ondanks dat ze een enorme knuffelkont is, kan ze prima alleen zijn; ze blaft niet en maakt niks kapot. Ze loopt niet weg, ook al is de tuin open, en ze is super lief voor mijn kat. Kortom: nul gebreken. Ik vertel dit allemaal voor de mensen die nog twijfelen. Een prachtige ervaring en binnenkort komt er een tweede kleintje bij.... 👋

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ik weet niet of het al te laat is om te reageren, maar anderhalf jaar geleden heb ik mijn hond geadopteerd via een stichting die honden uit Frankrijk en Roemenië redt. Die van ons is in Roemenië achtergelaten in een doos, samen met haar vier zusjes. Ze kan het goed vinden met andere honden, maar ze heeft nog geen katten ontmoet. Omdat ik zelf allergisch ben en niemand in mijn omgeving katten heeft, is het lastig om je daar antwoord op te geven. Ik weet wel dat konijnen, vogels en andere kleine beestjes echt een prooi voor haar zijn. Ze was heel angstig toen ze hier kwam (met 4 maanden). Ze accepteerde mij al na één dag omdat ik de hele tijd bij haar was. Ze volgde me overal! Bij mannen is het echter een ander verhaal. Het duurde meer dan een maand voordat ze niet meer bang was voor mijn vriend, terwijl hij er echt alles aan deed om haar op haar gemak te stellen. Maar toen de knop eenmaal om was, liet ze ons niet meer los! Ze is erg beschermend naar ons toe. Vreemden vindt ze daarentegen nog steeds eng. Ze is absoluut niet vals, ze heeft nog nooit haar tanden laten zien of zoiets, maar ze deinst achteruit zodat ze haar niet kunnen aaien. Alleen kinderen mogen haar aaien. Ik denk dat het door de lengte komt; ze is waarschijnlijk bang voor grote mensen. Alleen mensen die ze vaak ziet mogen haar aanraken en met haar spelen, eigenlijk net als bij elke andere hond! We proberen hieraan te werken door haar zoveel mogelijk mee naar buiten te nemen naar plekken waar andere mensen zijn, maar we willen haar ook niet te veel pushen. Ze is ook bang voor geluid. De stofzuiger, een vallende bezem, de grasmaaier, een luidruchtig vliegtuig, het koffiezetapparaat... kortom: alles wat te veel lawaai maakt. We denken dat ze ergens een trauma van heeft, maar we zullen er nooit achter komen wat het is. Toen we haar bij de stichting gingen ophalen, was zij de enige bange pup die ergens bovenop ging zitten om afstand te houden. Mijn vriend liep direct naar haar toe; we waren meteen verkocht, niet aan haar zusjes die nochtans op haar leken, maar alleen aan haar. We hielden haar vast voordat we de adoptie rond maakten, en toen mijn vriend haar even op de grond zette, vlogen alle andere honden van de stichting op haar af. Ze beten in haar pootjes en oren. Zonder twijfel tilde mijn vriend haar weer op en zei: "Deze willen we!" Sindsdien hebben we haar niet meer losgelaten! Verder is het echt een dotje vol energie en liefde. Ze is nu een vrolijk hondje en ik denk (en hoop) dat we haar gelukkig hebben kunnen maken! Als je de stap al hebt gezet, laat het me dan weten. Het zou leuk zijn om ervaringen uit te wisselen over een Roemeens hondje!
    Vertaald Frans
    2
    20pattes57 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mimi (een herderkruising) verrijkt ons leven al sinds de zomer van 2014. Ze is gevangen in Boekarest en was toen ongeveer 2 à 3 jaar oud. Ik heb haar opgehaald bij haar opvanggezin, waar ze haar al hadden getest op hoe ze met andere dieren omgaat.

Ze kan prima overweg met andere honden (zowel reuen als teven) en katten. Konijnen en kippen ziet ze daarentegen echt als een prooi. Tijdens onze boswandelingen jaagt ze ook achter wild aan en haar 'hier-commando' blijft nogal onvoorspelbaar, ondanks drie jaar hondentraining. 😔

Verder is ze echt een schat die ik overal mee naartoe kan nemen. Ze is dol op autorijden.

Geen ernstige ziektes gelukkig. Ze is alleen allergisch voor rundvlees, dus ze krijgt voer op basis van vis.

In het begin hadden we een lastige periode waarin ze soms weigerde naar buiten te gaan. Het duurde even voordat ik doorhad dat ze bang was voor wolken. Een bewolkte of een strakblauwe lucht was geen probleem, maar zodra er één wolkje verscheen, was het: "ik blijf lekker binnen". Dat heeft een paar weken geduurd en toen was het over (behalve voor luchtballonnen). Hetzelfde gold voor de bezem. Zodra ik die tevoorschijn haalde, kroop ze helemaal ineen. Het is wel duidelijk dat ze vroeger is weggejaagd of geslagen. Tegenwoordig is het nog steeds niet haar grootste vriend, maar ze maakt zich niet meer zo klein. Ze gaat gewoon naar een andere kamer. 😉

We hebben echt geluk dat zij op ons pad is gekomen.

😋

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk weet ik dat sommige honden die daarvandaan komen een beetje angstig kunnen zijn, maar dat is ook alles. Het wordt gewoon een pup als ieder ander ;)

Ik kan je alleen maar aanraden om zo'n hondje te redden!

Vertaald Frans
  • 80 reacties van 86

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer