Ik stuitte op dit topic na het lezen van wat berichten over stichting Remember Me, waar ik zelf net een nare ervaring mee heb gehad. Ik herken de kritiek die hier wordt geuit dan ook heel erg. Omdat ik op zoek was naar mijn eerste kleine hondje, heb ik op een maandag contact opgenomen met de stichting over een specifiek teefje, omdat ze sociaal was en bij een gastgezin bij mij in de buurt zat. De volgende dag kreeg ik het nummer en ik heb meteen het gastgezin gebeld voor een afspraak op zaterdag. Het was een geweldige ontmoeting met zowel de hond als het gastgezin, dus ik heb diezelfde avond nog mijn adoptieaanvraag ingestuurd.
Zondag kreeg ik te horen dat er nog meer aanvragen waren voor deze hond. Ik vroeg nog of de datum van aanvraag meetelde voor de prioriteit, maar dat was niet zo en ze zouden nog contact met me opnemen. Maandagochtend om 11 uur werd ik gebeld voor een gesprek, wat ook heel goed ging. Ze vroegen me nog om wat foto's van mijn huis door te sturen. En toen, zonder mijn volledige dossier af te wachten, kreeg ik ineens te horen dat de hond al geadopteerd was! Echt een enorme teleurstelling dat ik mijn aanvraag niet eens kon afmaken. Ook bij het gastgezin was de teleurstelling groot; we hadden een goede klik, ze waren aan de hond gehecht geraakt en hadden graag contact gehouden.
Het gastgezin had de stichting nog laten weten hoe goed onze ontmoeting was verlopen. Ze zouden eigenlijk betrokken moeten worden bij de keuze voor de adoptanten — dat staat zo in hun contract — maar dat is niet gebeurd en ze werden simpelweg voor voldongen feiten gesteld. Wat het helemaal triest maakt, is dat de hond als "ok met katten" stond omschreven, terwijl het gastgezin erachter kwam dat dit totaal niet klopte. Het is daar al twee weken een drama; hun eigen twee katten durven het huis niet meer in, en dat is ook de reden dat ze uiteindelijk zelf niet hebben geprobeerd om de hond te adopteren.
Vertaald Frans
Hoi allemaal, ik zou graag een hond adopteren om die uit de ellende te redden. Nu kwam ik toevallig het asiel van Alina en Anta tegen. Kent iemand dit asiel of heeft iemand hier ervaring mee?
Vertaald Frans
(onze hond die we afgelopen zomer zijn verloren) (en trouwens, ze was ook agressief naar mensen in huis, maar we waren bereid om er alles aan te doen zodat het met de tijd beter zou gaan, ook al stond er in de advertentie dat ze erg sociaal was, nou ja, we weten dat die honden tijd nodig hebben!). Maar agressie naar andere honden managen en het risico lopen dat er eentje gewond raakt, dan heb je het over een serieus probleem. Dat soort gevallen horen normaal gesproken duidelijk in de advertentie te staan, zodat ze naar ervaren mensen gaan die weten waar ze aan beginnen en die keuze heel bewust maken! Nu zit ik op hun pagina met een soort Facebook-tribunaal, want de stichting heeft voor de herplaatsing alleen opgeschreven: "reden: de hond kan niet overweg met de hond van de schoonmoeder". Je kunt je wel voorstellen dat iedereen over me heen viel toen het zo werd neergezet! (Gelukkig tot nu toe geen persoonlijke aanvallen via privéberichten). Ze hebben niet eens gevraagd hoe het met die andere hond ging... Dus nu zitten we met dit hondje waar we aan gehecht zijn geraakt, maar die toch weg moet, echt vreselijk... we doen dit niet voor ons plezier... het is zwaar en ik ben zo verdrietig voor haar! Dit is dus mijn nachtmerrie-ervaring met RM. In 95% van de gevallen gaat alles goed (al vermoed ik dat er ook een hoop mensen flink aan het aanmodderen zijn), maar als het jou treft, verandert het mooie avontuur in een nachtmerrie! Het is jammer voor die Roemeense honden, maar met honden uit Spanje (mijn moeder heeft daar geadopteerd) en créoolse honden van vrienden zijn er nooit problemen! Kijk, ik wil je niet ontmoedigen, maar wees heel voorzichtig, zeker als je kinderen, katten of andere honden hebt. Je moet het echt zeker weten. Doe niet zoals ik en vertrouw niet blindelings, want voor je het weet word jij als de "boeman" gezien... kies liever voor een hond uit een gastgezin of bij een stichting waar de nazorg en begeleiding goed geregeld zijn... daar is het een beetje een fabriek, ze kunnen onmogelijk het karakter van elke hond kennen en ze goed testen!
Hoi. Ik kan dit bevestigen, wij beleven een financiële nachtmerrie. De arme hond kwam graatmager en gewond aan. Onze dierenarts weet niet eens of hij het gaat redden, want hij is in een kennel in Roemenië aangevallen. De arme schat is niet sociaal met andere honden. We doen er alles aan zodat hij opknapt, maar op het adoptieformulier stond 14 kg, terwijl hij onder de urine binnenkwam, met diepe zwerende bijtwonden en hij is werkelijk vel over been. Dit was via de stichting Remember Me en ze zeiden alleen maar: "je hebt geadopteerd, dus je moet zelf de dierenartskosten maar dragen", terwijl we al 300 € adoptiekosten hebben betaald. Morgen moeten we weer naar de dierenarts omdat de hond mankt aan de kant van de wond, hij heeft jeuk bij zijn anus en staart, zijn achterpoot ziet helemaal blauw en de wond in zijn zij is nog steeds een beetje nattig met een zwarte rand, en zijn oor is rood en ruw.
Echt enorm teleurgesteld. We doen er alles aan om dit beestje te redden. Hij is trouwens na 15 dagen op ons terrein losgelaten, maar hij probeert te ontsnappen en verstopt zich onder de dennenbomen, dus nu laten we hem alleen nog aangelijnd buiten op het terrein.
Vertaald Frans