Hallo
Nou, ik ben uiteindelijk niet via de stichting Remember Me gegaan, die hier in deze post nogal werd afgekraakt, maar via een andere organisatie en daar heb ik alleen maar positieve ervaringen mee.
Even het verhaal:
Ik was gewend om altijd rescuehonden uit Frankrijk te hebben, maar mijn Staffy is in maart 2021 overleden... een enorme emotionele klap na 10 jaar aan zijn zijde.
In juni kwam ik een advertentie van het asiel tegen voor een jong Husky-teefje van 6 maanden. Ik deed onderzoek naar het ras, maar het asiel vroeg me helemaal niks; niet of ik in een studio, appartement, huis of kasteel woonde, echt helemaal niets (terwijl een Husky van nature natuurlijk de ruimte nodig heeft). De hond was daar gedumpt vanwege slopen en dergelijke. Ik kreeg haar mee met een Hongaars paspoort en valse vaccinaties uit Hongarije (daar kwamen we achter toen we een titertest lieten doen; ze had totaal geen immuniteit tegen rabiës, terwijl in het paspoort stond dat het nog 6 maanden geldig was, pfff -_-).
In september dachten we: een Husky is een roedeldier, we zouden er best een tweede bij kunnen nemen. Maar omdat ik een duplex van 120 vierkante meter heb en geen tuin, alleen een klein terras, wilde geen enkel asiel me een tweede Husky laten adopteren...
Toen kwamen we een stichting tegen die honden uit Oost-Europa helpt. Ik heb mijn situatie goed uitgelegd en zij adviseerden me welke van hun poolhonden het meest geschikt zou zijn voor mijn situatie. De hond was sociaal met alles (op de plek waar ze zat heb ik veel filmpjes gezien van hoe ze met andere teefjes speelde).
We hebben haar in november opgehaald na een vragenlijst en een huisbezoek. Met mijn andere teefje gaat het supergoed, maar ze heeft wel last van baknijd (bezitsdrang), wat logisch is gezien haar verleden. Buiten heeft ze echt moeite met andere teefjes (terwijl ze op haar vorige plek met iedereen overweg kon, zowel met de honden waarmee ze samenleefde als buiten, daar was bewijs van). Inmiddels gaat het beter, maar ze moet sommige teefjes nog steeds echt niet.
En waar er twee Husky’s zijn, horen er natuurlijk drie: we hebben dus nog een lieverd van 7 jaar geadopteerd via diezelfde stichting. Ze volgden de vooruitgang van mijn tweede hond die ik bij hen vandaan had, en tja, ook zonder tuin wandelen we 10 tot 15 km per dag, gaan we elk weekend hiken met andere poolhonden, enzovoort. Deze hond had in die 7 jaar niks anders gekend dan het asiel, maar de adoptie is heel goed verlopen. Hij was van oorsprong niet sociaal met andere reuen, maar als we nu wandelen en ze vallen hem niet lastig, doet hij niks en loopt hij gewoon rustig zijn eigen weg. Hier in huis gaat het vlekkeloos met de twee dames, terwijl die best irritant kunnen zijn omdat ze de hele tijd willen spelen.