Ervaringen gezocht: operatie aan de kruisbanden

Rinrin
Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, Cortex is vanochtend gewond geraakt (ik ben bij twee verschillende dierenartsen geweest om het zeker te weten), maar het is helaas niet anders: de kruisband van zijn linkerknie is gescheurd. De eerste dierenarts vertelde me dat de revalidatie 4 tot 8 maanden gaat duren, terwijl de tweede zegt dat de hond na 3 maanden al goed hersteld moet zijn. Ook de prijzen liggen totaal uit elkaar: de één vraagt 1000 euro en de ander 400 euro (geld is het probleem niet). In beide gevallen zeggen ze dat Cortex hoe dan ook artrose zal krijgen en dat het gewricht pijnlijk wordt naarmate hij ouder wordt.

Ik zou graag willen weten of sommigen van jullie dit ook hebben meegemaakt. Hoe is de operatie verlopen? Ging het herstel goed? En wat kunnen we doen om te voorkomen dat hij later te veel pijn krijgt?

Ik maak me erg zorgen om Cortex (hij krijgt ontstekingsremmers tot aan de operatie, die gepland staat voor maandag om 8:45 uur). Ik weet nog niet welke dierenarts ik moet kiezen, maar ze hebben allebei een afspraak met me gemaakt, dus ik moet er één afzeggen... Ik ben het spoor volledig bijster 😞

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

53 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Rinrin
    Rapporteren

Cortex is weer thuis (het is een flinke wond, maar wel netjes gedaan). De dierenarts is er 1,5 uur mee bezig geweest. Ik heb een heel verzorgingsschema dat ik moet volgen. Eerst 7 dagen volledige rust en daarna begin ik heel voorzichtig met het bewegen van het gewricht. Over 10 dagen worden de hechtingen verwijderd.

Hij moet 2 pijnstillers en 2 keer antibiotica per dag krijgen. De dierenarts heeft me ook gewaarschuwd voor het risico op afstoting (de hechting moet het minstens 3 volle maanden volhouden), dus het panieken is hier nog niet voorbij 😂

Hij slaapt nu, waarschijnlijk nog steeds een beetje groggy van de narcose. Ik blijf vannacht bij hem in de buurt.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Super! Fijn dat alles goed is gegaan. Nu een goed herstel voor Cortex, geen gekke dingen doen!...

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren
    Bedankt voor jullie berichtjes! De bench is helemaal comfortabel ingericht zodat hij lekker kan uitrusten. Ik ben van plan om hem mentaal bezig te houden. De eerste 15 dagen ben ik heel streng: hij gaat alleen aan de lijn de tuin in. Na die 15 dagen mag hij 5 minuutjes aan de lijn naar buiten met ondersteuning bij het lopen (ik heb een draagdoek gekocht en we hebben een afspraak bij een prothesemaker voor een kniebrace op maat). We gaan ook nog naar een osteopathische dierenarts. Ik wil echt dat mijn grote kanjer zo goed mogelijk herstelt!
    Vertaald Frans
    Ktrine37
    Ktrine37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is goed nieuws, nu ben je weer gerustgesteld 😉 Nu is het nog even geduld hebben tot 17.00 uur (de tijd zal voor je gevoel wel kruipen...) voordat je je lieve hondje weer bij je hebt 🙂.

We horen vanavond graag hoe het is gegaan!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goed nieuws! Ook al was de kans klein dat het mis zou gaan, het is altijd een enorme opluchting om na de operatie weer wat te horen.

We wensen hem een rustig ontwaken toe, binnenkort is hij weer lekker terug op zijn eigen vertrouwde plekje.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Bedankt Tania en Jazz, de operatie is achter de rug. Cortex is weer wakker in zijn kooi. De dierenarts legde uit dat de komende twee uur wel pijnlijk voor hem zullen zijn, omdat hij de pijnstilling heeft verlaagd zodat hij niet te veel gaat spartelen in zijn kooi (het was gasnarcose voor een minder zware ingreep). Maar het komt goed, het gaat verder heel goed met hem. Ik mag hem vanavond om 17:00 uur weer ophalen.

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maak je niet te druk! (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan als je ook nog eens van nature een piekeraar bent). Binnenkort heb je vast goed nieuws voor ons...

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Cortex is bij de dierenarts, ik hoor rond 11:00 uur meer. Hij is rond 17:00 uur weer thuis. Ik houd jullie op de hoogte.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Onderweg naar de dierenarts. We hebben een heel slechte nacht gehad. Het is echt bizar hoeveel plek die pluizenbollen van ons innemen 😢

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 53

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer