Ervaringen gezocht: operatie aan de kruisbanden

Rinrin
Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, Cortex is vanochtend gewond geraakt (ik ben bij twee verschillende dierenartsen geweest om het zeker te weten), maar het is helaas niet anders: de kruisband van zijn linkerknie is gescheurd. De eerste dierenarts vertelde me dat de revalidatie 4 tot 8 maanden gaat duren, terwijl de tweede zegt dat de hond na 3 maanden al goed hersteld moet zijn. Ook de prijzen liggen totaal uit elkaar: de één vraagt 1000 euro en de ander 400 euro (geld is het probleem niet). In beide gevallen zeggen ze dat Cortex hoe dan ook artrose zal krijgen en dat het gewricht pijnlijk wordt naarmate hij ouder wordt.

Ik zou graag willen weten of sommigen van jullie dit ook hebben meegemaakt. Hoe is de operatie verlopen? Ging het herstel goed? En wat kunnen we doen om te voorkomen dat hij later te veel pijn krijgt?

Ik maak me erg zorgen om Cortex (hij krijgt ontstekingsremmers tot aan de operatie, die gepland staat voor maandag om 8:45 uur). Ik weet nog niet welke dierenarts ik moet kiezen, maar ze hebben allebei een afspraak met me gemaakt, dus ik moet er één afzeggen... Ik ben het spoor volledig bijster 😞

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

53 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Rinrin
    Rapporteren

Hoi Rinrin! Overleg even met je dierenarts, maar als hij te veel beweegt omdat hij geen pijn voelt, kun je misschien de pijnstillers wat afbouwen. Toen die van mij rustig moest blijven nadat zijn poot was gehecht (nog geen 10 dagen, maar voor hem was dat al een eeuwigheid), maakte ik de fout om niet naar mijn gevoel te luisteren en de pijnstilling niet eerder te stoppen. Het resultaat was dat hij zijn hechtingen eruit sprong omdat hij de clown liep uit te hangen! Zodra ik stopte met de pijnstillers ging het beter; omdat hij weer wat pijn voelde, was hij een stuk voorzichtiger. Maar ik had natuurlijk wel eerst even de dierenarts gevraagd of ik mocht stoppen of alleen de dosis moest verlagen.

Hoi Lewina, alles goed?

Net even gedaan: ik mag om te beginnen één van de twee pijnstillers weglaten (hij kreeg er twee verschillende). Hij is daardoor vanochtend al een stuk rustiger. De poot ziet er echt 'mooi' uit. Ik schrok me rot op de dag dat ik hem ophaalde (gezwollen gewricht, bloed op het verband, en hij was er echt slecht aan toe).

Maar vandaag is het een wereld van verschil: het gewricht ziet er weer normaal uit, hij is veel alerter en kan zelfs weer zelfstandig zijn behoefte doen (de afgelopen dagen moest ik hem nog helpen door zijn achterhand te ondersteunen, maar sinds vanochtend doet hij het weer zelf).

Ik ben dus helemaal gerustgesteld. De dierenarts is tevreden over de vooruitgang. Op de 13e gaan we terug om de hechtingen te laten verwijderen, dan krijgt hij zijn eerste check-up.

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Rinrin! Overleg even met je dierenarts: als hij te veel beweegt omdat hij niet echt last heeft, kun je de pijnstillers misschien wat afbouwen.

Toen de mijne rustig moest blijven nadat zijn poot was gehecht (slechts 10 dagen, maar voor hem was dat al een eeuwigheid), maakte ik de fout om niet naar m'n gevoel te luisteren en de pijnstillers niet eerder te stoppen dan gepland. Het resultaat was dat hij zijn hechtingen eruit trok omdat hij de clown liep uit te hangen! Zodra ik stopte met de pijnstillers ging het een stuk beter; omdat hij toen weer wat pijn voelde, was hij een stuk voorzichtiger. Maar ik heb natuurlijk wel eerst even bij de dierenarts gecheckt of ik helemaal kon stoppen of alleen de dosis hoefde te verlagen.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Bedankt voor je uitgebreide antwoord 😜

Nou, vanavond was het wel even gedoe hoor. Meneer had blijkbaar al minder pijn en kon echt niet stilzitten, dus hij moest weer de bench in (met een gevulde Kong). Uiteindelijk is hij rustig geworden en nu slaapt hij. Ik vond hem net zelfs slapend op "zijn zere poot", ik denk dat we nog wat gaan beleven de komende weken 😯

Vertaald Frans
    B
    Boxy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net zoals de duur van de wandelingen afhangt van de conditie van de hond, geldt dat ook voor de tijd in de bench. Als hij in huis rustig is, kun je hem best een beetje op drie poten laten lopen, maar laat hem niet op de bank springen enzo... En blijf er echt goed bij, echt hoor! Eén verkeerde sprong en alles kan verpest zijn, en dan zit je straks met slapeloze nachten vol schuldgevoel... Dat is helaas bij sommigen al gebeurd, die arme stakkers.

Het hangt ook af van hoe goed hij de bench accepteert (volgens mij ben je pas kortgeleden begonnen met de benchtraining, dus pas op dat je hem niet te lang alleen laat zonder dat hij je kan zien). Die van mij is het al gewend sinds ze 6 maanden oud is (toen al voor vervoer en om medische redenen) en voor haar is het geen enkel probleem. Natuurlijk zaten we in dat geval ver boven de aanbevolen maximale 4 uur in de bench, maar ja, gezien haar aandoening, haar gemoedstoestand (want in de bench kluift ze wat of slaapt ze, ook al kan ze er natuurlijk gewoon in staan), haar acceptatie én het feit dat ik 24/7 met haar in de camper was, is dat wel een ander verhaal dan hem urenlang opsluiten en naar je werk gaan...

Ik heb de bench inmiddels opgeruimd maar ik bewaar hem wel, want het kan altijd weer van pas komen. Zo kon ik tenminste slapen en even tijd voor mezelf nemen zonder me zorgen te maken dat ze zich zou bezeren.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, ook al was het een heel verhaal, sorry! 😅

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

We zaten toevallig net midden in onze camper-fase toen ze geopereerd werd, dus ze heeft echt heel veel uren in de bench gezeten. Dat klinkt misschien schokkend, dus ik leg het even uit: sowieso de slaapuren (ze slaapt enorm veel!) en na de plas- en poeprondjes (ze ging er zo'n 4 minuutjes per keer uit, want daarbuiten – bijvoorbeeld als we 15 minuten probeerden – deed ze te gek en ging ze aan de riem trekken... Kortom, ze heeft in die korte tijd buiten zoveel kracht gezet dat de chirurg na 15 dagen, in plaats van de hechtingen en de kap te verwijderen, ontstekingsvocht uit haar knie moest halen. De hechtingen en de kap moesten dus nog 15 dagen langer blijven... vandaar die dubbele oorontsteking daarna)...

Eh, wat was de vraag ook alweer? Lol

Dus na het uitlaten meteen weer de bench in, anders had ze pirouettes gemaakt op drie poten ^^

Nog even voor de duidelijkheid: die 4 keer 4 à 5 minuten waren echt na de controle bij de chirurg toen de knie vol met vocht zat (hoe lang je naar buiten gaat, hangt natuurlijk af van de fysieke en mentale toestand van elke hond).

Ze kwam er dus alleen uit om te eten en te drinken (ik hield de bakken vast), voor die 4 korte wandelingetjes en voor de lange massages waar ze zo dol op is.

Pas daarna mocht ze speuren in het gras (een groot vak) en dan hield ik haar vast terwijl ze 30, 40 of 50 minuten snuffelde... Afhankelijk van hoe het met haar poot ging (of ze die wat meer neerzette of niet, want je moet de andere poten ook niet te lang overbelasten).

Wat betreft de herstelperiode zei onze chirurg volgens mij hetzelfde, tussen de 3 en 4 maanden, dus ik ben uitgegaan van 4 maanden + de loopsheid die ze nog kreeg. De controlefoto's waren perfect, maar goed, ze heeft nu wel meer kans op artrose en osteoporose dan andere honden, dus geen agility. Sprinten mag, een beetje springen ook, maar we moeten er geen topsporter van maken.

Ja, die herstelperiode moet je echt heel goed respecteren!!! Je komt echt over als een enorme controlefreak of een dierenbeul, maar dat is beter, vooral de eerste 2 weken! Liever dat dan dat ze weer op de operatietafel moet en je dit allemaal weer opnieuw moet doormaken.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Hoi Rinrin, nog een gelukkig nieuwjaar, ook al is het voor jullie nogal heftig begonnen... Ik heb je posts gevolgd en vind het echt vervelend voor je. Ik hoop dat Cortex goed uitrust en niet te druk doet. Hierbij mijn eigen ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt en anders is het hopelijk een steuntje in de rug 😅: Mijn meisje is op haar anderhalfste geopereerd aan haar knie (de kruisband had een stukje bot meegetrokken)... In het begin strikte rust, de standaard nabehandeling, heel veel toezicht (+++), en de kraag regelmatig gedesinfecteerd om oorontsteking te voorkomen. Na 2 maanden een controlefoto en uit voorzorg een maand aan de lange lijn, wat uiteindelijk veel langer werd omdat ze daarna ook nog eens loops werd, de stakker! Dingen om op te kluiven, rustige massages en daarna mentale uitdaging met wat speuren buiten aan de lijn (de kraag ging alleen af tijdens het wandelen en onder streng toezicht om te voorkomen dat ze zou likken of door het gras zou rollen). Veel sterkte voor jou en Cortex, en een goed herstel gewenst!

Bedankt voor je bericht! Hoe lang heb je haar in de bench gelaten? Liet je haar ook een beetje door het huis lopen? De dierenarts zegt dat hij over een dag of 15 weer heel voorzichtig op zijn poot moet gaan steunen. Hij gaf aan dat die periode van 3 maanden erg belangrijk is voor de stabilisatie van het gewricht.

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Hoi, het was een pittige nacht; ik heb zijn toestand nauwlettend in de gaten gehouden. De wond is gelukkig al een stuk minder "dik" dan gisteren. Hij heeft hulp nodig bij het plassen (ik moet hem ondersteunen en ook tillen, want er zijn drie treden om in de tuin te komen en 24 kilo is best een gewicht lol). Vandaag is hij erg rustig (hij heeft zijn twee pijnstillers en de antibiotica al gehad). Hij heeft gegeten, gedronken en zijn behoefte gedaan, dus wat dat betreft lijkt alles oké. Ik vind het zo zielig voor hem. Ik heb hem voor vandaag uit zijn bench gehaald; hij slaapt op een matras dat ik in de woonkamer heb gelegd (ik ben bij hem en hij slaapt tegen me aan). Als hij onrustig wordt, doe ik hem weer in de bench, maar voor nu ligt hij er warm en comfortabel bij en waak ik over hem.

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Hoi Rinrin, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar, ook al begint het voor jullie nogal heftig...

Ik heb je berichten gevolgd en vind het echt heel rot voor je. Ik hoop dat Cortex goed uitrust en niet te onrustig is.

Ik zal even kort mijn eigen ervaring met je delen. Hopelijk heb je er wat aan en anders is het in ieder geval een hart onder de riem, denk ik 😅:

Mijn meisje is aan haar knie geopereerd toen ze anderhalf was (de kruisband had een stukje bot meegetrokken)... In het begin moest ze echt strikte rust houden, met de gebruikelijke nabehandelingen en superveel toezicht. Ik maakte haar kap regelmatig schoon om een oorontsteking te voorkomen. Twee maanden later kregen we een controlefoto. Uit voorzorg moest ze een maand aan de lange lijn, wat uiteindelijk veel langer werd omdat de arme schat ook nog eens loops werd!

Lekker veel kluiven, rustige massages en daarnaast mentale uitdaging door buiten aan de lijn wat speurwerk te doen (de kap ging alleen af tijdens het wandelen en onder streng toezicht om te voorkomen dat ze zou gaan likken of door het gras zou rollen).

Heel veel sterkte voor jou en Cortex, en een goed herstel gewenst!

Vertaald Frans
    Ktrine37
    Ktrine37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Rinrin,

ik hoop dat de nacht goed is gegaan 😉 ik wens je heel veel sterkte met alles de komende weken en een goed herstel voor Cortex 👍

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat alles helemaal goed gaat komen

Ik raad je aan om bij de apotheek te kijken naar lithothamnium-capsules. Dat is een soort kruising tussen een alg en koraal. Je maakt de capsule open en strooit de hoeveelheid die bij zijn gewicht hoort eroverheen. Het is de beste remineralisator en heeft geen bijwerkingen zoals chemische middeltjes, dus hij zal veel sneller genezen (het is niet alleen voor dieren, maar voor iedereen die op zijn botten moet kunnen vertrouwen...)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 53

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer