Ervaringen gezocht: operatie aan de kruisbanden

Rinrin
Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, Cortex is vanochtend gewond geraakt (ik ben bij twee verschillende dierenartsen geweest om het zeker te weten), maar het is helaas niet anders: de kruisband van zijn linkerknie is gescheurd. De eerste dierenarts vertelde me dat de revalidatie 4 tot 8 maanden gaat duren, terwijl de tweede zegt dat de hond na 3 maanden al goed hersteld moet zijn. Ook de prijzen liggen totaal uit elkaar: de één vraagt 1000 euro en de ander 400 euro (geld is het probleem niet). In beide gevallen zeggen ze dat Cortex hoe dan ook artrose zal krijgen en dat het gewricht pijnlijk wordt naarmate hij ouder wordt.

Ik zou graag willen weten of sommigen van jullie dit ook hebben meegemaakt. Hoe is de operatie verlopen? Ging het herstel goed? En wat kunnen we doen om te voorkomen dat hij later te veel pijn krijgt?

Ik maak me erg zorgen om Cortex (hij krijgt ontstekingsremmers tot aan de operatie, die gepland staat voor maandag om 8:45 uur). Ik weet nog niet welke dierenarts ik moet kiezen, maar ze hebben allebei een afspraak met me gemaakt, dus ik moet er één afzeggen... Ik ben het spoor volledig bijster 😞

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

53 antwoorden
Sorteren op:
  • Rinrin
    Rapporteren

"Ik maak hem af!" ** stop! Dat mag ik niet eens denken! 😁 Inderdaad, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me realiseer dat het verstandiger is om te wachten tot hij helemaal hersteld is voordat we aan een nieuwe adoptie beginnen! 🙄

Maar ik dacht het stiekem wel 😅

Daarom heb ik ook besloten om een stapje terug te doen. Het was al gepland voor het ongeluk van Cortex, maar ik wilde zijn herstel niet in gevaar brengen. Zijn welzijn gaat nu eenmaal voor alles.

Vertaald Frans
    Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Ik vermoord 'm!"

Ah nee hoor! Dat mag ik niet eens denken! 😁

Inderdaad, hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik me besef dat het verstandiger is om te wachten tot hij weer helemaal hersteld is voordat we aan een volgende adoptie beginnen! 🙄

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Dat is echt flink balen... Midden in het herstel 😥

Zeg dat wel, ik dacht echt dat het een slechte grap was 😑 het is zo erg dat het bijna cartoonesk is 😩

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Ik geloof dat ik het net begin te snappen... Cortex is al de hele ochtend aan het piepen (terwijl er verder niks aan de hand is). Ik kwam net de buurman tegen die vertelde dat zijn teefje loops is 😑 Nu begrijp ik dus een stuk beter wat er met mijn hond aan de hand is, maar ik had geen idee dat het nu al kon omdat hij nog zo jong is 🥵

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Ik kan hem wel wat aandoen! 😠 Sinds zijn operatie was hij echt voorbeeldig, maar vandaag moest ik hem in de bench zetten. Meneertje dacht namelijk dat hij wel even een schuiver kon maken met zijn slechte poot (ik had hem wat meer vrijheid gegeven terwijl ik erbij was, omdat hij zo braaf was). En dan ben ik maar heel even naar de wc en bam: hij had zijn verband eraf getrokken en was druk bezig zijn wond te 'schoonmaken'. Potverdorie nog aan toe, wat een onverbeterlijk beest! 🤬🤬 (Nou, voor straf moet de kap nu om 😡)

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Goedenavond en bedankt voor je verhaal. Er werd me eerst een TPLO voorgesteld, maar ik vond die ingreep veel te ingrijpend voor een puppy. Toen de FLO werd voorgesteld (waarbij de risico's werden uitgelegd: afstoting van het implantaat, het loslaten van de hechting of zelfs dat de andere kruisband het begeeft...), heb ik daarvoor gekozen. Ik wijk geen millimeter af van het protocol van de dierenarts: strikte rust. Totdat de hechtingen eruit gaan (hij mag in huis rondlopen, maar niet rennen, geen trappen lopen, niet springen en geen plotselinge bewegingen maken) houden we ons daaraan. Sinds vanochtend begint hij weer voorzichtig te steunen en ik geef hem lichte massages. Ik heb goede hoop dat alles goed komt, maar ik houd die deugniet nauwlettend in de gaten.

Ik hoop dat het met jouw hond ook de goede kant op blijft gaan.

Vertaald Frans
    Q
    Qsdfghjklm Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij hebben persoonlijk gekozen voor een TPLO-operatie, met een plaat en schroeven. Volgens de dierenartsen die we hebben gesproken was dit een veel veiligere methode, zeker omdat we een Staff van 2 jaar hebben. Ik moet zeggen dat we er geen moment spijt van hebben; ze belastte haar poot al 8 uur na de operatie en nu, 4 weken later, is het bot goed aan het genezen en loopt ze helemaal niet meer mank. We wandelen inmiddels 45 minuten per dag (3x 15 minuten en dan nog 2 korte rondjes van 5 minuten 's ochtends en 's avonds).

Als tip: rust is essentieel, maar een snuffelmat helpt ons echt enorm. De grootste zorg is dat je hond de andere poot niet te veel gaat belasten, want die tweede kruisband kan ook scheuren... Maar ons werd altijd verteld om toch minimaal 5 tot 10 minuten te wandelen zodat ze geen spieren verliest, mits ze de poot echt neerzet. Denk er ook aan om de porties voer wat te verkleinen omdat ze minder beweging krijgt. Eigenlijk lijkt onze hond prima aan dit ritme te wennen zonder dat ze het ons al te lastig maakt.

Veel succes met het herstel (het duurt erg lang).

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rapporteren

Ik ben helemaal gesloopt (zonder flauwe woordspelingen 🤣), meneertje was de eerste twee dagen echt een enorme plakpleister (door mijn pijn, vermoed ik) en ik als enorme stresskip heb geen oog dichtgedaan om hem in de gaten te kunnen houden (leve de Xbox en Dragon’s Dogma). Het was zeker 5 jaar geleden dat ik dat ding voor het laatst had aangezet lol.

Ja, ik ben echt blij dat hij zich nu zelf kan redden, want het is voor hem (en voor mij) echt niet grappig om hem steeds te moeten helpen om in de juiste houding te blijven staan XD.

Verder nergens last van, diezelfde avond deed hij alweer een grote boodschap 🍑, hij heeft nog steeds een goede eetlust, misschien zelfs iets té 😂😂

Vertaald Frans
    Lewina
    Lewina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gaat goed hoor, bedankt ^^ En met jou, niet te moe?

Fijn om te weten dat je er één van de twee kunt weglaten! En super dat de wond er goed uitziet, dat is een goed teken. Het moet echt een opluchting zijn dat hij nu weer zelf zijn behoefte kan doen. Geen problemen met de stoelgang na de operatie?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 53

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer