Duitse herder welke categorie?

A
Atomsk Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik vermoed dat deze vraag al vaker is gesteld op dit forum, maar omdat ik nergens een concreet antwoord op mijn vraag kon vinden, vertrouw ik op jullie expertise ^^

Ik wil namelijk al jaren heel graag een herder adopteren, en dan specifiek een Duitse herder.

Nu ik financieel onafhankelijk ben en een stabiele situatie heb, kan ik het me eindelijk veroorloven om er eentje te nemen.

Sinds kort woon ik in een appartement op de begane grond met een grote tuin. Het is een vierkamerappartement waar ik samen met mijn vriendin woon.

Omdat we huren, hebben we echter te maken met een huishoudelijk reglement (wat natuurlijk volkomen logisch is). In dat reglement staat dat we geen honden uit categorie 1 en 2 mogen houden, de zogenaamde aanvals- of verdedigingshonden.

Ik heb op internet gezocht naar de categorie van de Duitse herder en volgens mij valt deze in categorie 3. Maar ik kon nergens een duidelijke lijst vinden met elk hondenras en de bijbehorende categorie, dus ik twijfel nogal...

Mijn vraag is dus: in welke categorie vallen herdershonden, en dan specifiek Duitse herders, en houd ik me aan het reglement als ik er eentje adopteer?

Alvast super bedankt!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je moet de rasgroepen niet verwarren met de wettelijke categorieën. De groepen zijn een indeling van rassen met vergelijkbare uiterlijke kenmerken of functies. De categorieën zijn daarentegen eind jaren '90 in het leven geroepen met als doel een einde te maken aan hondengevechten en het houden van honden die als gevaarlijk werden beschouwd. Honden in de eerste categorie zijn honden die qua uiterlijk lijken op de American Staffordshire terrier, Tosa of Mastiff, maar die geen officiële stamboom hebben. Voor het houden van deze honden is een vergunning nodig. In de tweede categorie vallen de American Staffordshire terriers, Rottweilers of Tosa's mét stamboom, plus de Rottweilers zonder stamboom.

Omdat de Duitse herder niet tot deze rassen behoort, valt hij niet onder deze categorieën. De regels die gelden voor die specifieke honden (zoals verplichte sterilisatie, aangifte bij de gemeente, enz.) zijn dus niet op hem van toepassing.

Je bent dus vrij om een Duitse herder te adopteren, zolang je je natuurlijk aan het geldende huishoudelijk reglement houdt.

Vraag jezelf voor de adoptie echter wel af of je hem wel genoeg tijd kunt geven. Duitse herders staan erom bekend dat ze veel beweging nodig hebben, maar ze moeten ook mentaal worden uitgedaagd (door spelletjes, dingen te leren, uitdagingen...). Bedenk ook goed of je wel genoeg tijd hebt om hem uit te laten. 9 uur van huis zijn is erg lang, zeker voor een jonge puppy. Kun je misschien tussen de middag even naar huis om hem uit te laten, of kun je een bekende of je partner vragen om even langs te gaan?

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In onze omgeving zien we dat dit absoluut geen makkelijke hond is, verre van zelfs, ongeacht de leeftijd en ondanks de lange dagelijkse wandelingen die de meesten maken (gewone wandelingen zonder balspelletjes of specifieke activiteiten, ook geen agility of mee aan de fiets enzo, niks van dat alles, gewoon lange wandelingen voor minstens driekwart van de tijd, makkelijk meer dan 2 uur per dag). De "problemen" die het vaakst terugkomen: een enorme behoefte aan beweging en actie ++, heel veel blaffen +++, agressie naar honden of mensen (of allebei), en de boel slopen. Ik heb de indruk dat we bij deze honden veel vaker "problemen" zien (zoals hierboven genoemd) dan bij welke andere herder of ander type hond dan ook. Van de 7 of 8 Duitse herders die we in totaal hebben gekend, was er maar eentje die echt oké leek. Ik zet hem wel in het lijstje, maar eigenlijk is dat degene die we het minst goed kennen; we hebben hem maar drie keer gezien en alleen van een afstandje met de baas gepraat. Het is een werkhond (mensen zoeken in de bergen...), "do not disturb", zelfs als hij 'vrij' is. Die zag er echt rustig uit, maar alle anderen — afgezien van die van een gepensioneerde die iets kalmer is, al valt die ook nog steeds op vergeleken met alle andere honden (van welk ras dan ook) — ze zijn echt niet makkelijk..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

PS: Ik ken werkelijk niemand die elke dag drie uur met z'n hond wandelt, dat zie je hier echt niet.

Of het nu gaat om husky's, allerlei soorten herders, terriërs of kruisingen... Honden worden gemiddeld een uur tot anderhalf uur uitgelaten, en in het weekend vaak wat langer.

Maar echt niet elke dag meerdere uren.

Lekker in de natuur met wat hondenvriendjes en genoeg geurtjes om aan te snuffelen; dan is er in anderhalf uur al meer dan genoeg te beleven.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik zeg dit eigenlijk een beetje voor jou, want ik weet dat je dit ras erg leuk vindt.

Het feit dat een hond urenlang kan wandelen tijdens een trektocht betekent niet dat hij elke dag uren móét lopen, dat is eigenlijk mijn punt.

Een wandeling van meer dan een uur per dag is al heel wat, zeker als de omgeving boeiend genoeg is.

Ook al heeft mijn hond een veel beter uithoudingsvermogen dan een rasechte Boxer met zo'n platte snuit, ze is hier hartstikke tevreden mee.

Als we een keertje wat korter naar buiten gaan dan normaal, dan zorgt ze er wel voor dat ze haar energie kwijt kan door wat meer te rennen, te spelen...

Terwijl als we echt een superlange wandeling gaan maken, ze juist haar krachten spaart. Een hond leert ook om zijn energie te verdelen op basis van wat je hem aanbiedt :-)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Niet qua tijd voor de opvoeding hoor, en ik wil zeker niet alle Duitse Herders over één kam scheren, maar ik kijk gewoon naar Orphée lol! Ja, ik denk voor mijn gevoel dat een Duitse Herder minder tijd nodig heeft voor de opvoeding dan zij...

Maar gaat het dan alleen om de tijd voor wandelingen? Of tijd voor activiteiten enz... Want uiteindelijk steek ik superveel tijd in Orphée, maar uithoudingsvermogen speelt ook mee, zowel voor de hond als voor mij. En ja, naar mijn idee hebben herders tijdens het wandelen meer uithoudingsvermogen dan Orphée, die er na een uurtje of anderhalf al helemaal doorheen zit.

Tijd moet je ook in verhouding zien tot energie, en dat is puur mijn eigen visie hoor, want ik reken in die tijd ook mijn eigen rust- en hersteltijd mee 😁

Nou meid, ik geef toe dat ik zeker niet objectief ben en ook niet altijd de juiste woorden kies. Gelukkig ben jij er om die details aan te stippen die in mijn vorige berichtjes ontbraken.

Ik heb net je laatste bericht gelezen en ik denk dat ik binnenkort ook eens wat info ga vragen aan eigenaren van Duitse Herders als ik ze tegenkom, om mijn beeld wat bij te stellen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja hoor, ik vermaak me prima met m'n hond als ik tijd heb, maar het is echt gewoon een extraatje. Het is op zich niet nodig, en zeker niet elke dag, verre van.

Eerlijk gezegd ga ik het er nog wel eens met andere baasjes over hebben, maar voor mij blijft de Duitse Herder een vrij makkelijke hond.

Ik zie ze hier in de buurt ook bij eigenaren van tussen de 55 en 70 jaar, die zijn echt niet de hele tijd bezig met ze te stimuleren.

Ze laten ze gewoon normaal uit met regelmatig een lange wandeling en klaar.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maar voor mij heeft een Duitse herder op zich niet meer tijd nodig dan een Boxer.

Daarom vroeg ik ook even door; ik was nogal verbaasd over jouw standpunt toen je zei dat een Duitse herder voor jou "veel, veel te veel tijd" zou kosten, vergeleken met Orphée.

En wat die 9 uur afwezigheid betreft: natuurlijk is dat te veel, zoals al gezegd, dat geldt in dit geval voor elk ras.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, klopt, je kunt inderdaad niet alle herders over één kam scheren, net als bij dogachtigen; ze verschillen allemaal van elkaar...

Misschien heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt Lorna, ik zei dit niet om te bepalen of een Duitse herder of een boxer... nou wel of niet makkelijk in de omgang is.

Ik had het vooral over de tijd die het kost.

Zonder alles over één kam te willen scheren: een actieve hond met veel uithoudingsvermogen vraagt nu eenmaal meer tijd, zowel voor wandelingen als voor verschillende activiteiten en daarnaast ook training om rustig te blijven (natuurlijk ook afhankelijk van het karakter).

Wat Molène betreft, dat is misschien dat terrier-trekje 😉. In ieder geval is alles wat je met haar doet deels een antwoord op haar basisbehoeften (daar reken ik het kwijt kunnen van haar energie ook onder), maar een groot deel doe je ook extra voor je plezier, omdat je de tijd hebt, enz...

Ik had het puur over de basisbehoeften, want niet iedereen kan daar per se overheen gaan. Zeker niet als je overdag al 9 uur van huis bent.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat was even een (klein/groot) zijstapje ^^

Om weer even on-topic te komen: hoe dan ook is 9 uur achter elkaar van huis zijn overdag, waarbij de hond niet eens even naar buiten kan om te plassen... dat is gewoon te veel.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je weet dat het tegenwoordig bij veel rassen allemaal relatief is, want er zijn grote verschillen in de manier waarop er gefokt wordt... Ik heb hier een paar luie Husky's zitten die zogenaamd uit een lijn van sledehonden komen, maar mijn hond rent ze er helemaal uit.

Dus ik vind het lastig om nog echt in rassen te denken.

De ene Duitse herder is de andere niet, en dat geldt tegenwoordig voor heel veel rassen.

Wat dat uithoudingsvermogen betreft: mijn hond heeft een superconditie, maar ze is verder heel makkelijk in de omgang (het één sluit het ander niet uit).

Mijn hondentrainer heeft altijd vooral Duitse herders gehad. Hij is een keer met drie van hen naar de boerderij gekomen; die honden zijn echt heel rustig en zen. Het zijn geen honden die constant "aan" staan; ze lopen rustig mee, zijn tevreden en zijn niet de hele tijd aan het azen op een bal of een andere activiteit.

Omdat we het hier over "herders" hebben: aan de ene kant zijn er veel verschillende soorten herders. Een Duitse herder straalt een heel andere energie uit dan een Mechelaar, en die is weer heel anders dan een Zwitserse herder, of een Aussie, enzovoort. Je kunt dus niet echt één type "herder-profiel" schetsen.

Aan de andere kant moet je je ook bewust zijn van de "extreme R+-gekte" die tegenwoordig erg aanwezig (of zelfs overheersend) is in de hondenwereld. Dat heeft nogal wat invloed op de band die veel jonge eigenaren met hun hond opbouwen.

Een herder (of eigenlijk elke hond met een beetje aanleg voor motivatie/interactie) die je van jongs af aan als een idioot laat draaien op snoepjes en balletjes, zal zich heel anders ontwikkelen dan diezelfde hond die rustig getraind wordt op basis van leiderschap en een kalmere band. Juist in een relatie waar je de hond niet constant overmotiveert of opnaait, wat tegenwoordig een veelvoorkomende valkuil is.

Dus tja, je moet kritisch blijven. Als je interesse hebt in een bepaald ras, kijk dan hoe de hond zich ontwikkelt bij verschillende eigenaren of trainers. Want ja, als je naar een herder gaat kijken die is opgevoed door R+-fanatici of die alleen maar agility doet, krijg je een heel ander gevoel dan bij een meer gematigde aanpak.

En omdat die R+-gekte erg populair is bij beginners, kom je logischerwijs nogal wat herders tegen die constant "strak" staan en slecht om kunnen gaan met frustratie. Je moet daar dan niet meteen conclusies uit trekken over het ras, maar vooral over de manier waarop er met ze is gewerkt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!