Chronische nierinsufficiëntie bij hond die achteruitgaat

I
Isabelle79 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kleine Lolita, een Amerikaanse Cocker Spaniël van bijna 13 jaar, heeft sinds afgelopen winter last van nierinsufficiëntie. We hebben het ontdekt tijdens een routinecontrole.

Haar waarden waren toen nog relatief laag (creatinine 1,47, ureum 0,76 en proteïnurie 0,32).

Maar sindsdien blijven de waarden bij elke bloedafname maar stijgen.

Ik heb echt alles geprobeerd: speciaal nierdieet (brokken), zelfgekookte maaltijden en al haar medicijnen (Ipakitine, Fortekor, Duomega, Porus One).

Haar laatste bloedonderzoek was weer slecht. Alles is weer flink gestegen sinds de vorige keer.

Haar huidige waarden zijn: creatinine 1,94, ureum 87, fosfor 2,6 mmol en proteïnurie 0,64.

De dierenarts geeft haar nog minder dan een jaar te leven.

Ik ben er kapot van, ik ben echt doodsbang...

Ik kan me niet voorstellen dat ik haar moet verliezen...

Ze is mijn allerbeste maatje...

Sinds vandaag krijgt ze Chinese kruiden.

Ik hoop zo ontzettend dat dit de waarden zal verlagen of ze in ieder geval kan stabiliseren.

Ze is verder nog in topvorm, behalve dat ze erg incontinent begint te worden (dat was ze al een klein beetje als gevolg van haar sterilisatie).

Ze is ook veel afgevallen, maar uit de laatste bloedtest bleek dat haar schildklier niet goed onder controle is (ze heeft hypothyreoïdie en neigt nu naar hyperthyreoïdie). Daarom hebben we haar medicatie voor de traag werkende schildklier verlaagd en ze is inmiddels alweer een beetje aangekomen.

Verder voelt ze zich supergoed. We wandelen nog regelmatig 10 km.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Waarden die maar blijven stijgen? Is het je uiteindelijk gelukt om de boel te stabiliseren?

Ik ben zo bang en heb echt behoefte aan geruststellende ervaringen.

Heel erg bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Anna-Nouna
    Anna-nouna Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn bijdrage komt vast een beetje laat, maar het kan misschien andere mensen en vooral dieren helpen :-).

Bij mijn hondje werd in mei 2024 chronische nierinsufficiëntie (nierfalen) vastgesteld. Ze is toen twee dagen opgenomen in de kliniek en kreeg een infuus (vloeistoftherapie). Bij ontslag kreeg ze Fortekor als behandeling, maar daar reageerde ze heel slecht op. Ze at helemaal niets meer.

Anderhalve maand later kreeg ze een nieuwe crisis en moest ze weer drie dagen worden opgenomen.

Ik was echt radeloos...

Ondertussen had een holistische dierenarts me een fytotherapeutische behandeling aangeraden – Ergyvet rénal – en dat had wel enig effect.

Tijdens het zoeken op internet kwam ik een plant tegen – Lespedeza capitata – waarover ik erg goede ervaringen las.

Ze krijgt dit voedingssupplement nu twee weken, samen met omega 3. Ook geef ik haar om de dag zelf een onderhuids infuus, nadat ik bij de dierenarts uitleg heb gekregen over hoe ik dit moet doen.

Sindsdien heb ik het gevoel dat ze stabiel is. Ze eet wel minder dan vroeger, maar ze eet van alles. Ze is fit, beweegt goed, doet weer lekker gek en zit vol leven.

Volgens mij heeft de Lespedeza capitata een enorme rol gespeeld in de verbetering van haar toestand. Deze plant wordt aangeraden bij nierfalen bij honden en katten. 

Eerst heb ik Lithamine geprobeerd, maar daar kreeg ze enorme jeuk van (dit middel bevat ook andere ingrediënten, zoals acerola, zwarte bes, etc.). 

Sinds twee dagen krijgt ze Caniphyt rénal (pure Lespedeza capitata) en de jeuk begint nu weg te trekken... gelukkig maar!

Ik heb zelf niets te verkopen, maar ik denk echt dat het de moeite waard is om dit supplement te proberen. Het is verkrijgbaar van verschillende merken, zoals Sofcanis.

In ieder geval hoop ik dat mijn bericht jullie wat meer inzicht geeft in deze ziekte. Als ik hiermee een paar van jullie – en vooral jullie trouwe viervoeters – kan helpen, zou ik dat geweldig vinden :-).

Groetjes,

Anna-Nouna

Vertaald Frans
    A
    Actd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

@isabelle79 heb je al verbetering gezien door de Chinese kruiden? Ik heb een klein Yorkie van 12 jaar waarbij afgelopen december IRC (chronisch nierfalen) is vastgesteld. Helaas blijven de waarden maar stijgen: ze ging van een creatinine van 15 en ureum van 1,5 in maart naar een creatinine van 35 en ureum van 1,5 eind april (ze heeft toen een week aan het infuus gelegen om haar wat op te peppen) en vandaag was de creatinine 45 en het ureum 2,25... dus ze is nu weer opgenomen en ligt opnieuw aan het infuus, terwijl ze pas twee weken weer thuis was. Ze krijgt Fortekor 5mg (een halve per dag) en nierdieet. Volgende week heb ik een afspraak bij een homeopaat voor een behandeling met planten. Hebben jullie nog tips om de waarden te verlagen? Ik weet het echt niet meer en ik wil haar absoluut nog niet kwijt (ze is nog heel levendig, ze eet alleen minder zodra de waarden stijgen, zoals de afgelopen weken).

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is net als met doperwten, erwten, kikkererwten, linzen en banaan: geef dit echt heel beperkt, of laat het bij nierproblemen (IRC) zelfs helemaal weg. (Voor alle honden verboden: aubergine, avocado, radijs, kweepeer en vlierbessen.)

Door dit te vervangen door meloen, ananas, kiwi, mango, rode biet, bleekselderij, een kleine hoeveelheid gekookte witlof, venkel, dragon, brandnetel, haver, kamut, spelt, quinoa, teff, amarant en gierst,

krijgt ze echt wel genoeg vitamines en calorieën binnen om haar netjes op gewicht te houden.

Heb je misschien een momentje om eens op het Barf-forum te kijken?

http://www.b-a-r-f.com/

Als je daar met Jazz en Ruju overlegt over Lolita, krijg je vast weer nieuwe inzichten op het gebied van voeding en verzorging.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Snijbiet, waterkers, het wit van de prei en aardpeer bij nierfalen: geef dit in minimale hoeveelheden en bij voorkeur gestoomd.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

Bladgroenten

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/alimentation/fruits-et-legumes-barf/

http://barf-asso.fr/insuffisance-renale-et-barf/

http://barf-asso.fr/les-legumes/

Je kunt spinazie voor Lolita beter vermijden vanwege haar nieren

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Op basis van de analyses: bij een creatininewaarde tussen 1,6 en 4,5 mg wordt aangeraden om de eiwitten te verlagen naar 2,0 tot 2,2 gram per kg lichaamsgewicht.

(En wissel de vleessoorten goed af). Geef zo min mogelijk vleesbotten (om fosfor te vermijden) en zo min mogelijk eigeel voor een lager fosforgehalte (voor Lolita is 1 eigeel met het eiwit en de eierschaal per week voldoende).

Kijk naar haar gewicht en overleg met je dierenarts of hij/zij dit wil berekenen op maximaal 22,25 mg per kilo lichaamsgewicht voor een hond met gevorderd nierfalen.

Voor een hond van 12 kilo is dat ongeveer 170 tot 450 mg.

Hoe verder de ziekte vordert, hoe minder fosfor je moet geven.

Te vermijden: bepaalde vissen (vooral de grote soorten), koemelk en zuivelproducten, orgaanvlees zoals varkenslever, zout, peulvruchten, alle soorten vleeswaren en absoluut geen levertraan.

Als je voor Lolita kiest voor BARF:

Dan kun je niet zonder bladgroenten, fruit en bepaalde granen voor haar immuunsysteem en spijsvertering (gewicht) om te proberen de waarden te stabiliseren.

Afhankelijk van haar spijsvertering (haar ontlasting) zal de hoeveelheid vlees waarschijnlijk omhoog moeten om te compenseren (omdat ze door haar aandoening zo min mogelijk vleesbotten krijgt).

Zelfs als je de vetten verhoogt (plantaardige oliën, lipiden) om dit bij te sturen, kan ze last krijgen van verstopping (door haar leeftijd en het nierfalen).

Om haar de eiwitten beter te laten opnemen en verteren en om haar lekker actief te houden, kun je ook overleggen of de dierenarts akkoord gaat met een supplement zoals calciumcarbonaat voor haar spijsvertering.

Het beste zou zijn om een natuurgeneeskundige dierenarts te raadplegen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Bij een zelfbereide maaltijd of rauwe, nattere voeding of BARF kun je de eiwitinname makkelijker regelen doordat je de hoeveelheid van bepaalde voedingsmiddelen kunt aanpassen, mits de eiwitten van hoge kwaliteit zijn in vergelijking met andere soorten voeding.

Hokjespeul (Astragalus) kan gunstig zijn om weer wat meer pit en vitaliteit te geven...

Maar ook door een goede krillolie toe te voegen, zoals die van Oemine (een Frans merk voor mensen), of olie van kleine vissen (zoals sardines of ansjovis), of wat zeewier of een beetje rauwe boter (vetten nooit koken of verhitten). Geef olie en boter altijd rauw.

Let bij het kiezen van de boter altijd op het percentage suiker en zout in de ingrediënten.

Dat zou kunnen helpen...

Qua vleessoorten kun je, na een overgang op basis van gevogelte (zie het BARF-forum), ook lam, geit, kalkoen, parelhoen, paard of rund toevoegen (houd er wel rekening mee dat mager rundvlees minder fosfor bevat dan sommige soorten gevogelte). Je kunt ook sardine, ansjovis of makreel geven, eierschaalpoeder of fijngemalen schalen, extra vierge olijfolie, borageolie, courgette, komkommer, meiraap, broccoli, paprika, kool, bloemkool, wortel, zoete aardappel, pompoen, appel, peer, watermeloen, nectarine, perzik en andere soorten fruit of groenten... (check de lijst op het BARF-forum, die is handig voor elk type voeding).

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Wat bedoel je precies met grootbladige groenten die weinig fosfor bevatten?

Spinazie????

Het staat wel in de lijst voor mijn zelfgekookte maaltijden, maar ik heb het nog niet echt aangedurfd. Als ik namelijk op internet kijk, zie ik dat het wordt afgeraden bij nierfalen...

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Oh ja, en ze heeft geen bloed in haar ontlasting en ook niet echt last van diarree (dat hangt ervan af wat ik in haar zelfgemaakte voer stop, want ik heb gemerkt dat ze een beetje diarree krijgt als ik haar gerst geef).

Wat die brandnetelzaadjes betreft: dat had ik inderdaad op internet gelezen en sinds deze week krijgt ze elke ochtend ongeveer een lepel brandnetelzaad over haar voer. Ik heb ze bij de apotheek gekocht (voor mensen, dus van goede kwaliteit).

Vertaald Frans
    I
    Rapporteren

Hoi,

Ik wilde inderdaad overstappen naar rauwe voeding, maar mijn dierenarts voor Chinese geneeskunde, die het voedingsschema heeft gemaakt en de Chinese kruiden heeft voorgeschreven, wilde niet dat ik alles tegelijk zou doen. Ze gaf aan dat het óf de kruiden zijn, óf dat ik op eigen houtje iets anders ga proberen.

Ik heb dus voor de kruiden gekozen, want ik ga dit weekend toch voor twee weken op vakantie met mijn moppie, dus rauw voeren is nu even geen optie.

Ik speel trouwens wel een beetje vals, want eigenlijk zou ik maximaal 15% gekookt vlees en minimaal 55% koolhydraten in haar zelfgekookte maaltijden moeten doen, maar ik geef haar nu 20% vlees dat ik rauw laat en 50% rijst...

Als we straks op vakantie zijn, weet ik nog niet zo goed hoe ik het moet aanpakken. Ik durf geen rauw vlees in mijn campingkoelkast te leggen, omdat die niet altijd goed tot 4 graden koelt. Dus ik denk dat het dan toch gekookt vlees wordt, en misschien af en toe wat van het nierdieet natvoer of de nierbrokjes die ik nog heb liggen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer