Buren die de hondenpoep niet opruimen...

Ratonlaveur
Ratonlaveur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

We wonen in een complex met 3 gebouwen en er zijn in totaal ongeveer tien honden, niet echt veel zou je zeggen.

Maar de laatste tijd ligt er steeds meer hondenpoep in het complex en dat wordt echt heel irritant! De beheerders waarschuwen de eigenaren wel, maar er verandert niets.

Er zijn ook mensen met een garage in het complex die er zelf niet wonen en hun hond de boel laten bevuilen zonder het op te ruimen.

We hebben ook een klein grasveldje ernaast en daar is het echt een drama, je moet daar echt op je tenen lopen omdat het hele terrein een mijnenveld is!

Ik weet niet wat ik moet doen, ik heb zelf al posters opgehangen maar geen resultaat (nee echt, zelfreflectie, waarom ook? We doen het altijd al zo!).

Van dit soort asociaal gedrag word ik echt woest (als ik wist wie het waren, zouden ze hun cadeautjes vast wel netjes ingepakt in hun brievenbus terugvinden).

Buren die de hondenpoep niet opruimen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ook goed zou zijn, is om een poepzakjesautomaat te plaatsen. Vaak vergeten mensen om een zakje mee te nemen en als er dan een dispenser binnen handbereik is, spoort dat ze aan om het op te ruimen. Vergeet natuurlijk ook een prullenbak ernaast niet, en waarom geen bordje op de paal van de automaat?

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In je eentje kun je niet veel doen, behalve iemand op heterdaad betrappen wanneer je aan het wandelen bent of vanuit je raam. Je weet vaak wel op welke tijden het gebeurt: 's ochtends vroeg voordat ze naar hun werk gaan, rond 10:00-10:30 bij de mensen die niet werken, rond 17:00-17:30 als de kinderen worden opgehaald, of tussen 19:00 en 20:00 wanneer de hond na het werk wordt uitgelaten. Er zijn ook zat gepensioneerden; ik zag er laatst eentje die zijn Yorkie vrolijk over een bloemperkje heen tilde zodat zijn hond daar zijn behoefte kon doen zonder dat hij het opruimde. Ik ben er natuurlijk meteen op afgestapt, maar hij hield zich van de domme en deed alsof hij niks had gezien, dus toen ben ik echt boos geworden (hou je telefoon bij de hand voor foto's of video's als bewijs). Je moet die asociale eigenaren gewoon aanspreken en ze de zin ontnemen om het nog eens te doen, ook al maak je er vijanden mee...

Conciërges zijn trouwens ook niet bevoegd om boetes uit te delen.

Dus om het officieel te maken (zodat er beboet kan worden): als je eigenaar bent, of vraag het anders aan je huisbaas, kaart het dan aan tijdens de volgende VvE-vergadering. Laat stemmen over het officieel plaatsen van bordjes (je moet wel betalen om ze te laten maken) bij de ingang van het terrein, op de grasvelden, enz. Kortom, op de strategische plekken. Je hoeft er geen 50 neer te zetten, want iedereen wordt geacht de wet te kennen. Een heel simpel bordje met een afbeelding in deze stijl is zat:

https://www.amazon.nl/bordje-hondenpoep-opruimen/dp/B01CGX7UYW

En dan gewoon 3 regels eronder, zoals: artikel R631-2 van het Wetboek van Strafrecht, de boete bedraagt € 68 maar kan bij herhaling oplopen tot € 450. Je hoeft geen heel verhaal te houden of de moraalridder uit te hangen, dat lezen mensen toch niet.

Dit maakt de zaken officieel: het reglement van de eigendom moet gewoon gerespecteerd worden.

Je kunt ook de handhaving of een inspecteur van de gezondheidsdienst inschakelen voor advies en het adres doorgeven zodat ze eens langs kunnen komen.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je iemand ziet die het niet opruimt, zou ik naar die persoon toelopen en een poepzakje aanbieden. Zeg met een grote glimlach dat het is om het op te ruimen 😃 en hou een praatje: blabla het is vies, blabla het is een boete van 68 € als de politie het ziet, denk aan de kinderen die niet meer kunnen spelen zonder dat hun schoenen eronder zitten... maar doe het vooral vriendelijk, ook al heb je de neiging om uit je slof te schieten. Eikels schieten namelijk meteen in de verdediging als je ze de les leest of tegen ze tekeergaat, terwijl ze tegen iemand die wel irritant maar vriendelijk blijft, minder snel een grote mond hebben.

Kijk daarnaast even bij het politiebureau wat zij kunnen doen (meestal niks). Misschien dat een officiële poster met in het groot "POLITIE" erop, een herinnering aan de wet en die boete van 68 € mensen sneller in beweging krijgt?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, er zijn verschillende mogelijkheden: je kunt proberen om mensen op heterdaad te betrappen (maar daar heb je wel wat geduld voor nodig)... Je kunt ze dan via een briefje in de brievenbus laten weten dat hondenbezitters die de poep van hun trouwe viervoeter niet opruimen, een boete riskeren. Afhankelijk van de gemeente en de situatie kan die boete flink oplopen, vaak tot wel 150 euro of meer. Je kunt zelfs dreigen met een melding bij de politie of de handhaving (BOA's) vragen om een officiële waarschuwing te geven. Dat zag ik ook gebeuren toen ik in München woonde.

Een andere optie is om (echte of neppe) camera's op te hangen met een tekstje als "lachen naar de camera, je wordt gefilmd", of zorg dat er poepzakjes voor het grijpen liggen... Het is doodzonde dat het zover moet komen; het is natuurlijk niet het leukste werkje om het op te ruimen, maar uiteindelijk sta je er niet eens meer bij stil. Het is net als een baby verschonen...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Wij wonen ook in een appartementencomplex en als ik een drol zie liggen, praat ik expres heel hard 😁 "zijn er nou nog steeds mensen die het niet opruimen? Ojee, niet erin stappen hoor Orphée, mensen zijn echt idioot, we kunnen straks geen poot meer in het gras zetten!"... Ik roep telkens zoiets als ik er een zie en trouwens, ik zie er de laatste paar maanden echt een stuk minder!

Als het voor mijn neus gebeurt, loop ik erheen en vraag ik: heb je een zakje nodig? 😁

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar mijn vriend denkt dat Orphée ook zo geliefd is omdat wij het wel opruimen... (uhm, ik weet niet of het duidelijk is... In het kort: nette en respectvolle baasjes zorgen ervoor dat mensen ook meer vertrouwen hebben in de hond zelf...)

Vertaald Frans
    Ratonlaveur
    Ratonlaveur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik besef net dat er hierboven eigenlijk geen vraag staat, dus mijn vraag is: hoe krijg je mensen zover dat ze het opruimen? Moet ik ze er direct op aanspreken? (En zo ja, hoe zorg ik dat ik niet overkom als de lokale zeurpiet?)

Nog een keer aan de beheerder vragen? (Wat het probleem op het veldje niet zal oplossen).

Als je vergelijkbare ervaringen hebt, hoor ik de tips graag!

Als er geen reactie komt, ga ik ervan uit dat jullie het zelf ook niet opruimen :') (even voor de duidelijkheid: dit is een grapje, ook al hebben sommigen hier hun gevoel voor sarcasme al goed ontwikkeld)

Vertaald Frans
  • 26 reacties van 26

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!