In je eentje kun je niet veel doen, behalve iemand op heterdaad betrappen wanneer je aan het wandelen bent of vanuit je raam. Je weet vaak wel op welke tijden het gebeurt: 's ochtends vroeg voordat ze naar hun werk gaan, rond 10:00-10:30 bij de mensen die niet werken, rond 17:00-17:30 als de kinderen worden opgehaald, of tussen 19:00 en 20:00 wanneer de hond na het werk wordt uitgelaten. Er zijn ook zat gepensioneerden; ik zag er laatst eentje die zijn Yorkie vrolijk over een bloemperkje heen tilde zodat zijn hond daar zijn behoefte kon doen zonder dat hij het opruimde. Ik ben er natuurlijk meteen op afgestapt, maar hij hield zich van de domme en deed alsof hij niks had gezien, dus toen ben ik echt boos geworden (hou je telefoon bij de hand voor foto's of video's als bewijs). Je moet die asociale eigenaren gewoon aanspreken en ze de zin ontnemen om het nog eens te doen, ook al maak je er vijanden mee...
Conciërges zijn trouwens ook niet bevoegd om boetes uit te delen.
Dus om het officieel te maken (zodat er beboet kan worden): als je eigenaar bent, of vraag het anders aan je huisbaas, kaart het dan aan tijdens de volgende VvE-vergadering. Laat stemmen over het officieel plaatsen van bordjes (je moet wel betalen om ze te laten maken) bij de ingang van het terrein, op de grasvelden, enz. Kortom, op de strategische plekken. Je hoeft er geen 50 neer te zetten, want iedereen wordt geacht de wet te kennen. Een heel simpel bordje met een afbeelding in deze stijl is zat:
https://www.amazon.nl/bordje-hondenpoep-opruimen/dp/B01CGX7UYW
En dan gewoon 3 regels eronder, zoals: artikel R631-2 van het Wetboek van Strafrecht, de boete bedraagt € 68 maar kan bij herhaling oplopen tot € 450. Je hoeft geen heel verhaal te houden of de moraalridder uit te hangen, dat lezen mensen toch niet.
Dit maakt de zaken officieel: het reglement van de eigendom moet gewoon gerespecteerd worden.
Je kunt ook de handhaving of een inspecteur van de gezondheidsdienst inschakelen voor advies en het adres doorgeven zodat ze eens langs kunnen komen.