Hoi / goedenavond,
Nou, het zit zo: Padja is een echte bottenzoeker. Maar kan ik haar er wel mee laten spelen? Ik laat haar sowieso niet spelen met botten van wilde zwijnen (vanwege de ziekte van Aujeszky), maar hoe zit het met andere beestjes?
Hoe groot is de kans op ziektes of het gevaar bij het kauwen op zo'n bot?
Even voor de duidelijkheid: ik laat ze de botten niet houden als er nog veel vlees aan zit, of het nou vers is of al in staat van ontbinding. Maar als ze echt goed schoon zijn, laat ik ze meestal wel gaan...
Maar wat doe ik met de twijfelgevallen? Vanavond kwam Padja trots aanzetten met een reeënpoot. Er zat niet veel meer aan, maar de gewrichten zaten nog aan elkaar door wat pezen en de hoef zat er ook nog aan. En toen wist ik even niet wat ik moest doen. Niet echt vol met vlees, maar wel wat restjes, en die hoef zat er nog aan (maar bij een ree is die klein, dus is er gevaar voor inslikken?). Ik heb eraan geroken en het rook niet meer naar rotting.
Normaal gesproken zijn ze best handig met botten. Ik zeg steeds "ze" omdat Padja ze wel mee naar huis neemt, maar er alleen mee speelt en ze niet opeet. Uiteindelijk laat ze ze ergens liggen en dan pakken de twee grote honden ze af; zij hebben sterkere kaken en zijn duidelijk wél geïnteresseerd in het opeten ervan.
Dus? Hoe zit het met ziektes? Is het bij dieren met fijnere botten, zoals een ree, gevaarlijk als ze kleine stukjes opeten? En als er nog een klein beetje vlees aan zit, kan dat kwaad?