Blue Bay Shepherd Timber Shepherd
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
De fokkers van deze honden willen hun pups niet vruchtbaar verkopen, omdat ze hun financiële monopolie op het ras niet willen verliezen.
Ga echt geen 1600 euro neerleggen voor een dier dat niet erkend is, dat is gewoon zonde van je geld. Geen officiële erkenning, geen stamboom, tja... Het is gewoon een hond die puur op uiterlijk is gefokt, zonder ander doel dan een beetje mooi te wezen in de tuin of aan de lijn.
Als de makers nou nog bruikbaarheid als selectiecriterium hadden gebruikt, dan was de aanpak tenminste nog ergens op gebaseerd geweest... Maar dit, zo'n "gezelschapswolfhond", dat is puur egocentrisme en geldbejag. Hier spreekt geen liefde voor een ras of voor de hond uit.
Er is in Frankrijk maar één fokker, "Le Pacte des Loups", en daar is sterilisatie verplicht. Ik weet alleen niet of ze nog steeds Blue Bay Shepherds fokken, maar ze hebben wel Timber Shepherds en Nordic Timbers.
Ik ben het helemaal eens met @Caroline-Eg: de Timber Shepherds lijken meer op het oud-type Duitse herder en de Nordic Timbers meer op poolhonden. Ze kosten zo tussen de 1600 en 2500 euro (afhankelijk van de kleur en het nestje).
Op hun Facebook heb ik trouwens maar weinig foto's gezien van honden die echt een "wolfachtig" uiterlijk hebben.
Ik ben het 100% eens met Caroline-Eg. Een ras 'in ontwikkeling', dat heel erg lijkt op de Oudduitse Herder...
Zelfs fysiek, zoals Caroline-Eg ook al aangeeft, lijken de meesten erop; slechts een minderheid heeft echt een wolfachtig uiterlijk. En die worden dan wel naar voren geschoven op Google Afbeeldingen, maar in het echt...
Kortom, dit ras is niet alleen bijna net zo zeldzaam als een diamant, maar het is ook nog eens nauwelijks vastgelegd en lijkt in veel opzichten op de Duitse Herder van het oude type. Dus, waarom eigenlijk dit ras? Je kunt je dan net zo goed richten op een Oudduitse Herder, toch?
Het klopt inderdaad, Caroline-Eg, het is net een spelletje 'zoek de 7 verschillen'... de eerste lijkt op een (grijze) Duitse Herder van het oude type, de tweede op een soort grijze Husky, en de laatste op een Border Collie, of in ieder geval op een herdershond.
Iedereen kan een wolfhond als huisdier 'maken' door hem voor meer dan 90% te kruisen met een Duitse Herder. Volgens mij zie je bij poolhonden nog meer wolfachtig gedrag dan bij dit soort honden. Alleen de Nordic Timber is misschien nog wel interessant, en dan nog.
Voor mij zijn het gewoon Duitse Herders en poolhonden die voor belachelijke prijzen worden verkocht. Zeker als je bedenkt dat je een Oudduitse Herder al voor 1300 euro kunt vinden; een fokker hier in de buurt verkoopt zelfs al zijn Duitse Herders voor dezelfde prijs, inclusief de honden met blauwtinten.
Er zijn wereldwijd maar 2 fokkers en sterilisatie is verplicht. Verder zie ik het nut van dit ras niet echt in, omdat ze veel weg hebben van de Oudduitse Herder of van Noordse honden (voor de Nordic Timber). Je zou hetzelfde resultaat krijgen als je een blauwe Duitse Herder kruist met een husky of een malamute. Het is een pseudo-ras dat nog niet vaststaat en niet homogeen is; het is nog minder een echt ras dan de pomsky. Bij de Tamaskan is er tenminste nog echt werk verricht. Kortom, richt je liever op de Oudduitse Herder, wat een echt ras is dat trouwens voor 90% is gebruikt voor het creëren van dit "ras". Het zijn eigenlijk gewoon Oudduitse Herders die voor een fortuin worden verkocht als Blue Bay en Timber Shepherds.

Welkom bij het spelletje 'zoek de 7 verschillen'.
Ik heb net even wat onderzoek gedaan naar dit ras, dat ik nog niet kende. Blijkbaar is het de bedoeling om wolfhonden als 'gezelschapsdier' te fokken... nou ja, goed.
Ik denk niet dat je veel fokkers in Frankrijk zult vinden.
Hoi, zonder de spelbreker te willen uithangen, is het eigenlijk heel logisch dat ze gesteriliseerd worden. Omdat het ras nog volop in ontwikkeling is, zou het onverantwoord zijn om zo'n hond zonder sterilisatie aan beginners mee te geven. Je loopt dan namelijk het risico dat er nestjes komen die het hele ontwikkelingsproces van het ras in de war schoppen.
Er zijn nog maar heel weinig exemplaren en het is echt niet de bedoeling van de fokkers om alleen maar een monopolie te houden; ik vind het gewoon volkomen logisch om een pup gesteriliseerd te verkopen. Jij hebt je hond en het ras loopt zo geen enkel gevaar.
Als je echt een intacte hond wilt, kan ik je alleen maar aanraden om naar een ras te kijken dat al langer bestaat en wat minder exotisch is.
Hoi,
Ik kende dit ras nog niet, het zijn echt prachtige honden. Ik ben er helemaal weg van. Trouwens, ook al ben je van plan een hond te kopen, het is ook goed om eens over adoptie na te denken :)
Ik weet niet of er nog andere zijn, waarom ook niet, kijk maar eens rond op het internet ^^
Maar ik denk dat de weinige fokkers van dit ras op dit moment geen puppy’s aanbieden die niet gesteriliseerd zijn.
https://wamiz.com/chiens/forum/le-blue-bay-shepherd-45219.html
19 reacties van 19