Bijwerkingen van cortison

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een husky-teefje van 3 jaar die nu bijna 4 maanden cortisontabletten krijgt. Ze heeft een leverontsteking met een onbekende oorzaak (waarschijnlijk een vergiftiging). Ze knapt langzaam maar zeker weer wat op. Maar de bijwerkingen van de cortison zijn erg aanwezig: ze plast heel veel en heeft zelfs 1 à 2 keer per dag een ongelukje in huis. (Eerst was dat 3 à 4 keer per dag, maar na het verlagen van de dosis is het nu nog 1 à 2 keer in huis.) We hebben al van alles geprobeerd, zoals heel vaak uitlaten, minder water geven en zelfs hondenluiers, maar die lekten telkens door.

We hebben het gevoel dat haar incontinentie nooit meer zal ophouden, ondanks het advies van de dierenarts.

Hebben jullie al eens zoiets meegemaakt en is alles daarna weer goedgekomen???

Bedankt!!!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • B
    Blanchefleurd Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Ja, ik heb met mijn chihuahua iets vergelijkbaars meegemaakt. Ze heeft een ernstige mitralisinsufficiëntie en had ook last van ontstekingen — we hebben haar prednisolon (werkzame stof) in siroopvorm gegeven, en eerlijk gezegd werkte dat echt supergoed. Ze hoestte heel erg, had totaal geen eetlust meer en was de hele tijd moe… Met de prednisolon is haar hoest bijna verdwenen, heeft ze weer volop energie en eet ze nu als een vreetzakje 😂 Wat het plassen betreft: ze had in het begin ook last van lekkages (met dank aan de cortison...), maar door de dosis langzaam af te bouwen en de uitlaattijden goed te plannen, is dat echt verbeterd. Houd moed, het kost tijd, maar het kan echt weer goedkomen ❤️

Vertaald Frans
    R
    Reb_jsn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn hond Maddie krijgt ook corticosteroïden, ze heeft een auto-immuunziekte (aan haar bloedplaatjes). Ze heeft ook vaak dorst en moet veel plassen. Na een paar maanden kreeg ze last van maagzweren, wat leidde tot een interne bloeding. Ze kreeg op dat moment veel medicijnen, vooral pijnstillers. Twee weken geleden heeft ze een bloedtransfusie gehad. Gelukkig gaat het nu beter. Haar rode bloedcellen zijn weer gestegen, maar ze heeft nog wel een beetje bloedarmoede (het is nog kort geleden, dus haar lichaam heeft nog niet de tijd gehad om alle cellen weer aan te maken). Na de transfusie kwam haar eetlust weer terug (haar corticosteroïden werden op dat moment via injecties gegeven). Nu moet ze haar medicijnen weer zonder injecties innemen, maar ik merk dat ze haar eetlust verliest; misschien vindt ze de smaak van de medicatie niet lekker. We zijn wel verplicht om haar die corticosteroïden te geven voor haar ziekte. Er zijn vast geen andere opties...

Hebben jullie een soortgelijke ervaring of tips voor me?

Vertaald Frans
    Fidel7273
    Fidel7273 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Mijn dierenarts heeft een cortisonenkuur voorgeschreven voor mijn hond en de bijwerkingen zijn echt verschrikkelijk: enorme dorst, heel veel plassen... Ik weet echt niet meer wat ik met m'n hond aan moet en ik vraag me af hoe lang dit nog gaat duren... Ik vind het echt niet kunnen dat mijn dierenarts me hier niet voor gewaarschuwd heeft. Ik ga hem hier zeker op aanspreken, want als er iets met m'n hond gebeurt... Bedankt alvast voor al jullie tips! Ik heb al luiers geprobeerd, maar die krijgt hij steeds af..

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, en heel vaak zit de hond op den duur onder het oedeem; arm jong beestje.

Nu kan fytotherapie natuurlijk niet alle kwalen genezen, maar vertrouw op Enicia.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb lang gezocht naar natuurlijke en effectieve middeltjes tegen de bijwerkingen van de medicijnen die mijn vorige (incompetente) dierenarts had voorgeschreven. Vandaag deel ik mijn ontdekking met jullie: Green World (Biophytonature op hun website). Hun dierenlijn is volgens mij nog vrij nieuw, maar vooral erg effectief. En wat betreft de samenstelling: echt niets op aan te merken!

Ik deel hieronder de link, zodat je zelf een kijkje kunt nemen en je eigen mening kunt vormen. Het is ook niet eens zo duur, en dat terwijl het in Frankrijk wordt gemaakt!!

http://www.biophytonature.com/fr/#

Laat me weten wat je ervan vindt, voor mij was het: eenmaal proberen is ver-kocht!!!

Vertaald Frans
    Enicia
    Enicia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi... Nou, mijn hond had flinke leverproblemen, hij verteerde zijn eten heel slecht en zijn bloedwaarden waren niet goed. Ik ben toen overgestapt op BARF, voeding op basis van rauw vlees dat heel licht verteerbaar is (alles staat goed uitgelegd op de site Tribu Carnivore), en hij knapte daar echt van op.

Toch bleven zijn waarden slecht en een dierenarts gaf me toen cortisonetabletten. Dat heeft zijn nierfunctie aangetast, en omdat het een oude hond is, was dat heel vervelend; de lever regenereert namelijk wel, maar de nieren niet... Een tijdje later kreeg mijn hond een vergiftiging door een vlooienpil en ik vraag me af of de bijwerkingen van dat medicijn niet die catastrofale leverwaarden hadden veroorzaakt. Mijn advies, gekregen van andere profs: geef alleen cortisone in het geval van extreem lijden. Ik heb het zelf maar 15 dagen gegeven in plaats van de voorgeschreven maand, want het veroorzaakt grote nierproblemen en de bijwerkingen zijn verwoestend. Voor de laatste levensfase is cortisone prima, dat verlicht de pijn voor een arm beestje waarvoor je verder niets meer kunt doen, maar voor ontstekingsproblemen aan de lever raad ik je aan om over te stappen op rauwe voeding. Vul dit aan met homeopathische ontstekingsremmende tabletten die bij mijn hond erg effectief waren, zoals desmodium, duivelsklauw en mariadistel. De site Vis Medicatrix geeft heel goed advies voor de problemen van onze dieren, of bezoek anders een homeopathische dierenarts, daar zal je hond veel baat bij hebben. Nou... Met dit alles zal het vast een stuk beter met hem gaan, daar ben ik van overtuigd!

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer