Hoi... Nou, mijn hond had flinke leverproblemen, hij verteerde zijn eten heel slecht en zijn bloedwaarden waren niet goed. Ik ben toen overgestapt op BARF, voeding op basis van rauw vlees dat heel licht verteerbaar is (alles staat goed uitgelegd op de site Tribu Carnivore), en hij knapte daar echt van op.
Toch bleven zijn waarden slecht en een dierenarts gaf me toen cortisonetabletten. Dat heeft zijn nierfunctie aangetast, en omdat het een oude hond is, was dat heel vervelend; de lever regenereert namelijk wel, maar de nieren niet... Een tijdje later kreeg mijn hond een vergiftiging door een vlooienpil en ik vraag me af of de bijwerkingen van dat medicijn niet die catastrofale leverwaarden hadden veroorzaakt. Mijn advies, gekregen van andere profs: geef alleen cortisone in het geval van extreem lijden. Ik heb het zelf maar 15 dagen gegeven in plaats van de voorgeschreven maand, want het veroorzaakt grote nierproblemen en de bijwerkingen zijn verwoestend. Voor de laatste levensfase is cortisone prima, dat verlicht de pijn voor een arm beestje waarvoor je verder niets meer kunt doen, maar voor ontstekingsproblemen aan de lever raad ik je aan om over te stappen op rauwe voeding. Vul dit aan met homeopathische ontstekingsremmende tabletten die bij mijn hond erg effectief waren, zoals desmodium, duivelsklauw en mariadistel. De site Vis Medicatrix geeft heel goed advies voor de problemen van onze dieren, of bezoek anders een homeopathische dierenarts, daar zal je hond veel baat bij hebben. Nou... Met dit alles zal het vast een stuk beter met hem gaan, daar ben ik van overtuigd!