Over die ratten: ik heb ze een tijdje geleden ook gehad en ik kwam erachter dankzij mijn hond.
Ik lag op een avond in bed te lezen met oordopjes in, terwijl mijn hond naast me op de grond lag.
Opeens gaat hij rechtop zitten en kijkt hij naar de slaapkamerdeur, of het plafond, ik wist niet precies waarheen. Ik dacht dat hij vast iets had gehoord maar dat hij wel weer zou gaan slapen.
Maar vijf minuten later was hij nog steeds alert, met zijn oren gespitst. Hij was niet echt bang ofzo, maar gewoon heel alert.
Ik besloot mijn oordopjes uit te doen en toen hoorde ik een soort gekraak.
Het leek uit de keuken te komen. Ik dacht aan een aangebroken pak water waar misschien een fles uit was gegleden. Ik ging kijken, maar dat was het niet. Trouwens, zodra ik opstond, was het stil. Dat deed me meteen aan iets levends denken, maar mijn hoofd wilde daar niet aan. Nee, echt niet, geen RATTEN in mijn huis!
Ik heb overal even gekeken, zag niks en ging weer naar bed. Oordopjes weer in.
Tien minuten later doet mijn hond weer precies hetzelfde. Dit keer deed ik meteen mijn oordopjes uit en ja hoor, ik hoorde het weer.
Ik probeerde heel zachtjes op te staan, maar het geluid stopte al snel. Overal gezocht, niks gevonden.
Ik wilde net weer gaan slapen toen ik me besefte dat ik de wc nog helemaal niet had gecontroleerd.
Ik doe de deur open en zie een soort witte confetti op de grond liggen. Ik keek omhoog en toen begreep ik dat ze boven een houten koof zaten. Daar probeerden die ratten of muizen doorheen te knagen om een doorgang te maken.
Ik denk dat als je een nachtje beneden slaapt, je er door het lawaai dat ze maken snel genoeg achter komt of je ratten of muizen hebt.
Het zou goed zijn om die mogelijkheid als eerste even uit te sluiten.