Waarom is mijn hond opeens bang in huis?

Pipoune
Pipoune Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn hondje Pipoune van 7 jaar oud.

Normaal gesproken is ze een echte huismus en loopt ze nooit alleen in de tuin.

Sinds kort is ze echter doodsbang binnen (ze trilt, hijgt en zet grote ogen op).

Ze voelt zich alleen buiten prettig, terwijl dat helemaal niks voor haar is.

Hoe we ook nadenken, er is echt helemaal niks veranderd in huis (geen nieuwe apparaten, geen vreemde geurtjes, geen visite, meubels of andere dieren). Maar zelfs als we gaan wandelen en we weer bij het huis aankomen, weigert ze naar binnen te gaan.

Ze eet ook wat minder, maar dat komt omdat haar brokjes in de woonkamer staan. Omdat ze binnen helemaal verstijfd is van de angst, durft ze niet goed naar haar voerbak te gaan.

Ik maak me erg veel zorgen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, gekrab in de muren, de muizen knagen aan de gipsplaten. Hier hoorden we ze over de profielen rennen waar de gipsplaten tegenaan zitten. We hadden af en toe ook een hele vieze geur.

Wat betreft de ratten, die hebben we ook in huis gehad; ze knagen aan fruit, brood en aardappels. De viezigheid die ze achterlaten is echt meer dan ranzig. Bah! We hebben alles eruit gesloopt en opnieuw opgebouwd. Jyrkhos en genesys trekken zich niks van die ratten aan.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ongerust of enthousiast?

Bij een pinscher hoeft trillen niet per se angst te betekenen.

Vertaald Frans
    D
    Del2244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Als je eenmaal alle omgevingsfactoren hebt onderzocht (hopelijk met succes, maar mocht je niets vinden...), laat dan haar gezichtsvermogen en gehoor eens controleren.

Haar gedrag doet me denken aan een oude Yorkie die we hadden; hij raakte gewend aan zijn blindheid en doofheid en leidde daarna weer een vrijwel normaal leven. Je hond is nog niet zo oud, dus helaas zou een neurologische oorzaak ook een mogelijkheid kunnen zijn 😕

Nogmaals, dit is alleen voor het geval er geen andere waarschijnlijke oorzaak wordt gevonden.

NB: Als je een vogelspotter of een andere natuurwaarnemer in je kennissenkring hebt, kan diegene je misschien een geluidsversterkende koptelefoon lenen. Zo kun je zelf horen of er een geluid is waar je hond misschien onrustig van wordt 😊

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Over die ratten: ik heb ze een tijdje geleden ook gehad en ik kwam erachter dankzij mijn hond.

Ik lag op een avond in bed te lezen met oordopjes in, terwijl mijn hond naast me op de grond lag.

Opeens gaat hij rechtop zitten en kijkt hij naar de slaapkamerdeur, of het plafond, ik wist niet precies waarheen. Ik dacht dat hij vast iets had gehoord maar dat hij wel weer zou gaan slapen.

Maar vijf minuten later was hij nog steeds alert, met zijn oren gespitst. Hij was niet echt bang ofzo, maar gewoon heel alert.

Ik besloot mijn oordopjes uit te doen en toen hoorde ik een soort gekraak.

Het leek uit de keuken te komen. Ik dacht aan een aangebroken pak water waar misschien een fles uit was gegleden. Ik ging kijken, maar dat was het niet. Trouwens, zodra ik opstond, was het stil. Dat deed me meteen aan iets levends denken, maar mijn hoofd wilde daar niet aan. Nee, echt niet, geen RATTEN in mijn huis!

Ik heb overal even gekeken, zag niks en ging weer naar bed. Oordopjes weer in.

Tien minuten later doet mijn hond weer precies hetzelfde. Dit keer deed ik meteen mijn oordopjes uit en ja hoor, ik hoorde het weer.

Ik probeerde heel zachtjes op te staan, maar het geluid stopte al snel. Overal gezocht, niks gevonden.

Ik wilde net weer gaan slapen toen ik me besefte dat ik de wc nog helemaal niet had gecontroleerd.

Ik doe de deur open en zie een soort witte confetti op de grond liggen. Ik keek omhoog en toen begreep ik dat ze boven een houten koof zaten. Daar probeerden die ratten of muizen doorheen te knagen om een doorgang te maken.

Ik denk dat als je een nachtje beneden slaapt, je er door het lawaai dat ze maken snel genoeg achter komt of je ratten of muizen hebt.

Het zou goed zijn om die mogelijkheid als eerste even uit te sluiten.

Vertaald Frans
    Pipoune
    Rapporteren

Het gekke is dat ze sinds dit weekend die trilbuien heeft tussen 19:00 en 23:00 uur, en daarna is er niks meer aan de hand...

En als we haar te lang buiten laten, probeert ze uit de tuin te ontsnappen.

Echt heel bizar...

Vertaald Frans
    Pipoune
    Rapporteren

Ah, aan muizen heb ik niet gedacht... Hoe weet je eigenlijk of die er zijn?

De eerste keer was een maand geleden, toen nog eentje twee weken geleden en sinds dit weekend is het elke dag raak.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Behalve als het een geluid van buiten was terwijl ze binnen was, zonder dat ze kon begrijpen wat het was.

Ratten, zou dat kunnen?

Als ik jou was, zou ik eens een nachtje beneden slapen om te kijken wat er precies gebeurt; misschien is dat wel het moment dat er iets voorvalt.

En in de tussentijd zou ik haar mee naar boven nemen zodat ze zich veilig voelt.

Of ga anders zelf bij haar beneden slapen.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond

Muizen of andere knaagdieren in de muren?

Vertaald Frans
    Pipoune
    Rapporteren

Het gebeurde heel plotseling. Eerst was het niet elke dag, maar nu is het inmiddels elke dag raak.

Ja, ze staart naar de muren.

Ze slaapt altijd al alleen in de woonkamer, maar in alle kamers beneden (de keuken, woonkamer en werkkamer) voelt ze zich niet goed...

Boven mag ze nooit komen.

Het is een tussenwoning, maar we wonen hier nu een jaar en ze is inmiddels gewend aan de geluiden van de buren.

Omdat ze het buiten juist zo fijn vindt, dacht ik dat het vast niet door een geluid van buiten komt...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!