Mijn hond laat zich niet meer aaien, wie heeft de oplossing?

Rivai
Rivai Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een Duitse Herder van anderhalf jaar oud. Hij is supergoed opgevoed, luistert perfect en haalt eigenlijk nooit kattenkwaad uit. Hij is ook heel sociaal naar mensen toe, maar er is een klein probleempje: sinds drie dagen wil hij niet meer dat ik hem aai.

Ik ben de baas en dat weet hij. Hij is altijd gehoorzaam en als hij iets fout doet en ik hem 'straf', accepteert hij dat gewoon. Ik heb hem nog nooit geslagen, zelfs geen tikje op zijn billen, dus hij is echt niet bang voor me. Tijdens het spelen kan ik hem zelfs gewoon aanraken; we stoeien vaak, waarbij hij zachtjes in een speciale jas bijt, ik hem wegduw en we achter elkaar aan rennen. Maar zodra ik het woord 'knuffelen' zeg en hem wil aaien, is het mis en laat hij zijn tanden zien. Dit is een maand geleden ook al eens gebeurd, dat duurde toen 5 dagen en daarna was alles vanzelf weer normaal. Ik begrijp dit gedrag echt niet. Ik laat hem met rust als hij eet of slaapt. Bij andere mensen, of het nu vreemden, familie of vrienden zijn, is er niks aan de hand. Zij kunnen hem zonder problemen aaien, hij is dan superzachtaardig en geniet er echt van. Zelfs als zij het over knuffelen hebben, reageert hij prima. Ik hoop dat jullie me hier wat meer inzicht in kunnen geven.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

40 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Flip-Cockwood
    Flip-cockwood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn gebaren die voor jou een teken van respect kunnen zijn en voor de hond een teken van zwakte.
    Maar dat is jouw visie :) als de band met de hond goed is, dus voor mij niet gebaseerd op macht of kracht, maar op samenwerking, begrip, luisteren... dan is er geen sprake van zwakte. Als ik jouw logica volg flip, zou dat betekenen dat als iemand achteruitgaat omdat de hond gromt, diegene zwak is in de ogen van de hond? Zou je in dat geval dan moeten doorzetten en de hond dwingen tot een aai? Voor mij is zwak zijn juist dat je je laat meeslepen door je impulsen, zoals boosheid of angst... als we het goede voorbeeld moeten geven aan onze dieren, dan geven we niet het juiste voorbeeld door aan die negatieve emoties toe te geven.

Ja, natuurlijk gaat het om mijn visie. Net zoals jouw bewering hierboven puur gebaseerd is op die van jou. Wat jij definieert als een teken van respect, hoeft door een ander niet zo geïnterpreteerd te worden. Alles is dan relatief.

Je focust je heel erg op de machtsverhouding en je maakt direct automatische koppelingen. Ik heb het idee dat een machtsverhouding voor jou gelijkstaat aan iets slechts of ongezonds. Terwijl zo'n verhouding voor mij juist iets veel subtielers is, iets heel natuurlijks dat aanwezig is in alles wat een sociale groep vormt bij alle levende wezens (mensen natuurlijk inbegrepen). Honden onderling gaan trouwens heel instinctief om met die natuurlijke verhoudingen.

Je vraag zoals je die stelt is wederom te binair. Er zijn een hoop factoren om rekening mee te houden. En de link die je legt klopt ook niet. Niet achteruitgaan betekent niet dat je de hond dwingt om geaaid te worden.

Vastberadenheid en consequent zijn betekent niet dat je toegeeft aan angst of boosheid. Principes en regels toepassen ook niet.

Kortom, ik denk dat dit een lang gesprek zou worden onder het genot van een paar biertjes of een goed glas wijn ;)

Wie weet krijgen we daar ooit de kans voor 😉

Vertaald Frans
    Kainate
    Kainate Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hier een dubbel gevoel bij.

Ik denk dat het grommen van deze hond op twee dingen wijst:

- een probleem met het vertrouwen of de band met de baas. Dit los je natuurlijk niet op door aaien te forceren, maar door te proberen te begrijpen wat de hond wel en niet fijn vindt en door de communicatie te verbeteren.

- ÉN een probleem met respect voor het gezag van de baas: mijn honden zullen NOOIT tegen me grommen, zelfs niet als ik ze fysiek contact opdring dat ze niet fijn vinden (bijvoorbeeld voor een verzorging). Toen ze nog pups waren hebben ze wel eens tegen me gegromd (bijvoorbeeld omdat ik iets uit hun bek wilde pakken), maar dat heb ik toen meteen gecorrigeerd. En nee, ze zijn daarna niet 'een stapje verder' gegaan (zoals aanvallen zonder te grommen). Integendeel, ze hebben geleerd dat ze eerder gehoord worden als ze zich passief uiten (kalmerende signalen) en aan de andere kant dat er over bepaalde zaken niet te onderhandelen valt (zoals wanneer ik iets uit hun bek wil halen...) en dat ze zich daar maar bij neer moeten leggen.

Kortom, naar mijn mening kun je een verzorging best afdwingen en is het goed om een hond te leren accepteren dat hem soms onaangename dingen worden opgelegd, zonder dat daar een hele training aan voorafgaat; hij heeft dan simpelweg geen keus.

Maar een aai of een moment van tederheid dwing je natuurlijk niet af. Een band en vertrouwen bouw je op, dat dwing je niet af.

Mijn honden kunnen dat onderscheid heel goed maken. Ze zijn dan even flink nukkig als ik ze een verzorging opdring (ze verbijten zich dan maar), maar ze kunnen twee minuten later prima zelf weer om een knuffel komen vragen.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Leeleebijou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn gebaren die voor jou een teken van respect kunnen zijn, maar voor de hond een teken van zwakte.

Maar dat is jouw kijk op de zaak :) Als de band met de hond goed is, en dus voor mij niet gebaseerd op macht of kracht, maar op samenwerking, begrip, naar elkaar luisteren... dan is er echt geen sprake van zwakte.

Als ik jouw logica volg flip, zou dat dan betekenen dat als iemand achteruitgaat omdat de hond gromt, diegene in de ogen van de hond zwak is? Zou je in dat geval juist moeten aandringen en het aaien forceren?

Voor mij is zwakte juist jezelf laten meeslepen door je impulsen, zoals woede of angst... Als we onze dieren het goede voorbeeld moeten geven, dan geven we niet het juiste voorbeeld door toe te geven aan dit soort negatieve emoties.

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Rapporteren

;) Tja, we zijn het niet altijd met elkaar eens!

Ik let goed op de behoeften van mijn hond en op wat hij me vertelt. Maar voor mij staat voorop dat hij zich bewust is van de grenzen binnen mijn groep die hij niet mag overschrijden. En ik trek absoluut niet dezelfde conclusie als jij, dat je de communicatie verzwakt door het grommen te corrigeren. Integendeel, ik denk dat je dan juist aan het communiceren BENT, in plaats van dat je alleen maar naar je hond luistert. Dat betekent niet dat je niet naar hem moet luisteren. Maar voor een evenwichtige relatie moet jij er ook staan voor hem en hem duidelijk maken wat wel en niet mag.

En ik maak nog wel een nuance in het grommen, want veel ervan is gewoon wat gemopper dat voor mij van een heel ander niveau is.

Maar goed, je weet dat ik een heel natuurlijke en directe aanpak heb, of het nu om honden gaat of niet 😁

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Lol flip,

Ik denk dat onze visies hier gaan uiteenlopen. Mijn aanpak is om het vertrouwen van de hond te winnen door zijn grenzen te respecteren. Ik probeer hem op een positieve manier te overtuigen dat een aai over zijn bol eigenlijk best oké is, en zelfs heel fijn kan zijn.

Nog een puntje: ik vind dat als het tot grommen komt, de communicatie tussen mens en hond al heel lang een soort langs-elkaar-heen-gepraat is. Als ik een grom ga onderdrukken, zal mijn hond zich nog minder uiten (terwijl ik blijkbaar toch al niet naar hem luisterde...) en kan ik niet meer met hem 'overleggen' om hem te overtuigen. Het wordt dan een soort monoloog: "Ik wil je aaien, dus ik aai je", en de hond denkt: "Ik hou mijn bek wel, want als ik laat merken dat ik het niet leuk vind, krijg ik op m'n kop".

Zoals ik al eerder zei, vind ik het fijn als mijn honden 'nee' kunnen zeggen en dat we een relatie hebben van geven en nemen.

Wanneer iets echt belangrijk voor me is, dan weten ze dat ook wel en zetten ze zich er op dat moment overheen. Dan denken ze er niet aan om 'nee' te zeggen; ze klagen wel en laten van zich horen, maar ze accepteren het schoonmaken van de oren, het knippen van de nagels, enz. Ik heb dan ook echt met ze te doen en leg ze uit dat het bijna klaar is, terwijl ik ze prijs om hun beheersing. Want bij sommige dingen weet ik zeker dat ik zelf allang de boel kort en klein had geslagen als ik in hun schoenen stond.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is geen kwestie van respect, maar van opvoeding.

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Rapporteren

Hoi Leelee, dit heeft niks direct met jou te maken. Ik heb de video bekeken en mijn reactie was meer een gevolg van het bekijken van het linkje dan van jouw antwoorden. Ik heb wat moeite met die 'alles voor de hond'-aanpak, ik vind dat het ons natuurlijke menselijke gedrag een beetje vertroebelt. Het gedeelte over het ontcijferen van hondentaal is nuttig, maar de rest wat minder...

Mijn mening: een hond die gerespecteerd wordt, gromt niet.

Hmm, dat is volgens mij niet echt op iedereen van toepassing.

Wat respect voor jou betekent, is niet voor alle mensen en honden hetzelfde. Er zijn gebaren die voor jou een teken van respect kunnen zijn, maar die voor de hond een teken van zwakte zijn.

Vertaald Frans
    Leeleebijou
    Rapporteren

Hoi flip,

Ik begrijp je reactie niet, ik heb precies hetzelfde gezegd als kainate in mijn geciteerde antwoord:

"- Hoe aai je je hond? Op welke plek op zijn lichaam? Wat voor soort beweging (echt aaien, massage, etc.)? Wat voor soort aanraking vindt hij normaal gesproken het fijnst (dat is het soort informatie dat een baasje normaal gesproken wel weet over zijn hond)?

- Vertoont hij kalmeringssignalen (er staan genoeg video's op YouTube over dit onderwerp als je niet precies weet wat ik bedoel), wanneer je hem probeert te aaien, voordat hij gromt?"

Wat probeer je me nou te zeggen 😅?

Mijn mening: een gerespecteerde hond gromt niet.

Vertaald Frans
    Flip-Cockwood
    Rapporteren

Weet je of hij het fijn vindt om geaaid te worden? Op welke plekken enzovoort...? https://youtu.be/1AcEasCZPSc Heb je al geprobeerd om hem van onderaf te benaderen? (borst, kin, wang, achterkant van de kop, kop) zonder je hand boven zijn kop te houden, maar met een open hand van onderaf?

Ja maar Leelee, normaal gesproken zorgt de band die je hebt ervoor dat de hond niet zou moeten grommen. Zijn kop, zijn ogen en soms zijn lichaam zouden moeten laten zien hoe hij zich op dat moment voelt, maar hij hoort niet te grommen en zijn tanden te laten zien.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als hij aaitjes van anderen wel accepteert maar die van jou niet, dan ligt het dus aan jou. Waarom? PROBEER hem tegelijkertijd met iemand anders te aaien, zodat hij niet doorheeft dat jij het bent. Kijk dan hoe hij reageert zodra hij ziet dat jij hem aait.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 40

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!