Ik voel me schuldig dat ik mijn hond heb laten inslapen

L
Ltnn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Looping is op 13 september jl. "gegaan". Ik heb haar moeten laten inslapen omdat ze miltkanker had. Het was een vreselijke beslissing en ik voel me nog steeds ontzettend schuldig dat ik die keuze heb gemaakt. Ik mis Loulou enorm, maar omdat ik niet alleen kan zijn, ben ik toch op zoek gegaan naar een andere hond. Ik heb er eentje gevonden die gisteren is geboren en hoewel ik blij ben, voel ik me tegelijkertijd schuldig tegenover Looping.

Looping en ik waren altijd samen, we waren onafscheidelijk. Ik nam haar overal mee naartoe; ze hield van buiten zijn, rennen, spelen en knuffelen. De reden dat ik me nu zo schuldig voel, is dat het voelt alsof ik haar liefde verraad door een nieuwe hond te nemen, alsof ik haar ontrouw ben. Ik zal haar nooit vergeten, dat is een ding dat zeker is. Ze was mijn eerste hondje en mijn grote liefde. Ze zit voor altijd in mijn hart en in mijn gedachten. Ik neem het mezelf kwalijk dat ik haar heb laten gaan en dat ik nu alweer een ander dier neem, maar ik kan simpelweg niet alleen zijn.

Als iemand me kan helpen om met deze gevoelens om te gaan, dan hoor ik het heel graag.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat ontzettend verdrietig dat je je geliefde hond bent verloren. Dit zijn echt loodzware momenten, zeker als het schuldgevoel over het laten inslapen aan je knaagt. Toch is er absoluut geen reden om je schuldig te voelen, integendeel zelfs. Je hebt je zieke hond juist een prachtig laatste gebaar van liefde gegeven, iets wat voor ongeneeslijk zieke mensen die lijden vaak niet eens mogelijk is...

Ik heb een paar jaar geleden ook mijn hond moeten laten inslapen en natuurlijk zal ik haar nooit vergeten. Ik heb toen diezelfde moeilijke beslissing genomen als jij, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Ik had het simpelweg niet verdragen om mijn hond zo te zien lijden.

Heb niet het gevoel dat je je maatje verraadt of dat je haar ontrouw bent. Dat zijn echt menselijke emoties die onze honden niet kennen, dus pijnig jezelf er niet mee! Onthoud dat deze nieuwe hond Looping nooit uit je hart zal wissen. Je hart wordt alleen maar groter, net zoals het hart van een ouder groeit wanneer er een nieuw kindje bij komt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Persoonlijk zou ik je ook aanraden om nog even te wachten! Een paar maanden! Je loopt onbedoeld het risico dat je puppy je tegen gaat staan, omdat je niet de kwaliteiten in hem terugziet die je vorige hond had! We zijn allemaal kwetsbaar na het verlies van een dierbare en ik weet van mezelf dat ik dan een hele tijd boos ben op de hele wereld!

Vertaald Frans
    B
    Billy34 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik leef echt uit de grond van mijn hart met je mee. Ik begrijp je schuldgevoel over de gedachte om een nieuw maatje te adopteren heel goed. Ik heb begin dit jaar hetzelfde meegemaakt toen mijn lieverd overleed na 17 jaar lang dag en nacht samen te zijn geweest. Ik had mezelf beloofd nooit meer een hond te nemen.

Na 7 maanden ben ik toch overstag gegaan en heb ik 5 weken geleden Billy uit het asiel geadopteerd. Billy is zo verschillend van Swingy als maar kan (qua karakter, uiterlijk...). Ondanks dat, en ondanks de liefde die ik elke dag meer voor Billy voel, mis ik mijn maatje nog steeds en blijf ik dat schuldgevoel houden.

Maar het leven gaat door en hoewel Billy nu het beste krijgt wat ik hem kan geven, blijft een deel van mijn hart voor altijd gereserveerd voor Swingy. Ik heb echter begrepen dat liefde niet wordt vervangen door een tweede hond: het vermenigvuldigt zich.

Je nieuwe hond zal je vorige hondje nooit vervangen, want zij blijft uniek: hij volgt haar op en dat is echt iets heel anders.

Heel veel sterkte toegewenst.

😔

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik wil iedereen even geruststellen: ik ben echt niet van plan om de twee honden met elkaar te vergelijken. Ik heb trouwens bewust voor een ander ras gekozen om dat juist te voorkomen. Ze hebben elk hun eigen karakter.

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat erg voor je dat je je hondje bent verloren.

Je moet je echt niet schuldig voelen over je keuze, je hebt haar door haar ziekte een hoop lijden bespaard.

Wat die tweede hond betreft, ik ben het eens met wat er al is gezegd: je moet je oude hond niet met de nieuwe vergelijken. Het is gewoon een heel ander verhaal, ook al is de verleiding groot. Het is een beetje alsof je je eerste kind met je tweede vergelijkt; dat kan gewoon niet en het is niet gezond.

Zelf heb ik heel lang gewacht voordat ik weer een hond nam, maar dat kwam ook door andere gebeurtenissen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben zo iemand die meteen een nieuw huisdier neemt nadat er eentje is overleden; ik heb het gevoel dat ik anders echt gek zou worden.

Ik kies dan bewust niet voor hetzelfde ras, zodat ik ze niet te veel met elkaar ga vergelijken.

De mooiste foto's laat ik afdrukken (een deel van mijn keukenmuur hangt vol met foto's van mijn overleden honden en katten, zodat ik ze af en toe nog even gedag kan zeggen...)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik ben het sowieso met fleur eens, het moet echt om de 'juiste redenen' zijn. Niet in de hoop dat je dezelfde karaktertrekjes terugvindt, of dat de nieuwe hond precies op haar lijkt, enz.

Je moet echt door je rouwproces heen zijn en oprecht zin hebben om een nieuwe, andere band op te bouwen...

Het klinkt misschien een beetje afgezaagd, maar je zou een brief aan je hond kunnen schrijven en die begraven op een plek waar ze graag kwam. Schrijf op wat je voelt, neem afscheid, enz.

Het is een cliché, maar het kan je echt goed doen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik krijg de nieuwe hond pas over 2 maanden (na het spenen)

Dat begrijp ik Ltnn, ik wilde alleen maar zeggen dat het goed is om te wachten met het --overwegen-- van een adoptie tot je het verlies een plekje hebt gegeven. Het is namelijk lastig om nu al te weten of je over twee maanden al klaar bent met rouwen.

Aan de andere kant, zoals Maja zegt, hebben sommige mensen het misschien nodig om hun aandacht op iets nieuws te richten om verder te kunnen, ook al sta ik daar zelf anders in. Ik weet ook niet wat de "juiste" manier is, voor zover die bestaat.

Ik raad je alleen aan om er goed over na te denken om eventuele nare situaties of spijt te voorkomen...

Het is vaak beter om de tijd te nemen in plaats van je te haasten bij het nemen van een beslissing, en te wachten tot je er zelf ook weer echt rustig onder bent.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Inderdaad, sommige mensen hebben veel tijd nodig voordat ze erover nadenken om weer een andere hond te adopteren, terwijl anderen juist een nieuwe band nodig hebben om verder te kunnen gaan...

Misschien kun je dit keer voor een mannetje kiezen, zodat je niet het gevoel hebt dat je haar vervangt?

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Ik krijg de nieuwe hond pas over 2 maanden (na het spenen)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!