Je moet echt heel zachtjes met hem omgaan en hem vooral niet dwingen, anders wordt hij alleen maar banger voor dingen die hij nog niet kent.
Strooi met beloningen: brokjes (gebruik die als eerste en trek ze af van zijn dagelijkse portie), koekjes, kleine stukjes vlees of kaas. Dat is echt niet erg.
Wij hebben Noisette in 1998 geadopteerd. Het was een Cavalier King Charles en ze was tot haar 14e maand bij de fokker gebleven, omdat haar bekken te smal was om mee te fokken. De fokkers hebben haar toen verkocht aan een man die haar cadeau deed aan zijn 84-jarige schoonmoeder.
Vier maanden later moest die mevrouw naar het ziekenhuis en ging Noisette terug naar de schoonzoon, die erover begon tegen zijn dierenarts. De dierenarts vertelde ons over haar, we zijn gaan kijken en die man heeft haar toen aan ons verkocht.
Zo kregen we Noisette dus in huis; ze was 18 maanden en helemaal van slag. De eerste drie dagen zat ze alleen maar verstopt onder de onderste traptrede. Ze weigerde haar brokjes te eten. De derde avond zette mijn moeder een bordje met bloemkool en ham voor haar neer, wat wij op dat moment zelf ook aten. Ze ging daarna weer aan tafel zitten. Noisette kwam stiekem tevoorschijn, schrokte het bord leeg en dook meteen weer haar schuilplaats in.
We merkten ook dat ze niet zindelijk was: elke dag plaste en poepte ze in huis. Op een dag, net nadat mijn moeder alles had opgeruimd en de dweil nog op de grond lag, zag ze de hond erop plassen met een opgeluchte en blije blik, zo van: "zie je wel, ik doe het op de goede plek." We concludeerden dat ze bij dat oude vrouwtje nooit het appartement uitkwam en dat de huishoudelijke hulp haar had geleerd om het op een dweil te doen... Tijdens het wandelen was ze bang voor alles en bleef ze maar tussen de benen van mijn moeder lopen. We hebben van alles geprobeerd... we waren uiteindelijk zo wanhopig dat we zelfs samen met haar in de tuin gingen plassen "om het voor te doen". Uiteindelijk stopte ze pas met dat nachtelijke plassen en poepen in huis toen ze van mijn moeder op haar slaapkamer mocht slapen... Dat was pas 10 maanden na de adoptie...
Drie maanden nadat we haar in huis hadden, zijn we uiteindelijk naar de fokker gereden (350 km) om te begrijpen wat ze de eerste 14 maanden van haar leven had meegemaakt, omdat we haar gedrag niet goed konden plaatsen. Daar hoorden we een hoop over haar tijd bij de fokker en de vier maanden daarna... Onder andere dat die oude mevrouw eigenlijk alleen maar ervaring had met katten, iets wat we daarvoor niet wisten.
Ze liet zich door de fokster gewoon optillen en was heel rustig bij haar. Maar zodra de fokster haar weer op de grond zette, sprong Noisette heel snel weer de auto in (oef! we waren even bang dat ze daar wilde blijven).