Servische Dobermann
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
???
Dat komt omdat Europa de regels voor cosmetische ingrepen bij huisdieren gelijk heeft getrokken. Sinds 2004 is het couperen van oren en staarten in heel Europa verboden (Frankrijk heeft in de tussentijd een uitzondering gekregen voor de staart).
Het couperen van de oren is in Oost-Europa en Amerika nog wel toegestaan, en vast ook in andere landen waar ik het fijne niet van weet...
Misschien omdat mensen het zelf ook niet fijn zouden vinden als dat bij hen werd gedaan???
Hoi, ik heb een vraagje: waarom mag je bij Dobermanns de oren en de staart niet meer couperen?
Ah inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht.
Bedankt voor de info... nu snap ik het beter 🙂
😁😁 ik zit in Marokko, niet in Frankrijk; er komen hier mensen hun dobs laten keuren tijdens internationale shows vanwege de oren
Hoi
Ik denk inderdaad, zonder een discussie te willen starten, dat het wel een beetje schokt en vooral botst met het beeld dat we van het ras hebben!
Ik snap het niet helemaal, want ik dacht – heb ik het mis? – dat honden met gecoupeerde oren niet meer naar shows mochten of ingeschreven konden worden in het stamboek (zoals het Franse LOF)? Vergis ik me, of heb je het over een keuring van vóór de nieuwe regels?
Even een onderwerp heropenen dat me nauw aan het hart ligt: de Dob in Frankrijk, dat zijn 886 geboortes geregistreerd in het LOF-stamboek in 2016 (https://www.centrale-canine.fr/sites/default/files/2017-09/Stats_LOF_2016.pdf) tegenover 1120 in 2006 (https://www.centrale-canine.fr/sites/default/files/2017-09/Stats_LOF_2006.pdf) en 2346 in 1996. Tuurlijk, als je van het ras houdt om zijn kwaliteiten maakt het niks uit of hij natuurlijke oren en een staart heeft of niet, maar we moeten niet hypocriet zijn: het uiterlijk telt ook mee. We gaan van een elegante en slanke hond naar een soort Duitse Staande Hond aan de steroïden (loool, niet slaan a.u.b., ik chargeer een beetje).
Wat bekende fokkers betreft: op 1 zou ik Altobello Dobermanns zetten (ze zijn prijzig); op 2 *** Nasi (redelijkere prijzen en ze regelen het transport, die gast is sympathiek). Daarna zou ik BETELGE noemen, maar vermijd vooral honden met te veel Pride of Russia in de stamboom. Ter info: tijdens een show bij mij in de buurt (niet in Frankrijk) heeft een keurmeester een jonge hond (6-9 maanden) van meer dan 5000 € afgekeurd omdat hij te veel weg had van een molosser.
Je hebt in ieder geval nog het geluk gehad dat je hem 8 jaar bij je hebt mogen houden... Helaas treft DCM zowel Franse als buitenlandse honden; meestal openbaart het zich rond de 4 à 5 jaar, maar ik heb niet eens die tijd gekregen om samen met mijn Dob van onze band te kunnen genieten...
Vergeet niet dat sommige buitenlandse fokkers ook de nodige gezondheidstesten doen, vandaar dat het zo belangrijk is om je fokker goed uit te kiezen, of die nu in eigen land zit of niet!