Ik kom nooit over het verlies van mijn hondje heen

Sab1706
Sab1706 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb me net aangemeld op dit forum omdat ik afgelopen zaterdag 29/01/22 mijn hondje heb verloren. Een klein chihuahuatje van 16 jaar oud. Ik hield meer van hem dan van wat dan ook ter wereld. Ik heb hem moeten laten inslapen, en dat was echt de ergste dag van mijn leven. Nu ben ik nergens meer bang voor, want de moed die je hiervoor moet opbrengen... ik zou zelf wel dood kunnen gaan, het maakt me niks meer uit. Mijn verdriet is onbeschrijfelijk groot. Hij was echt mijn kleine jongen en we hadden zo'n geweldige band. Ik huil elke minuut, elke seconde. Ik kan het niet accepteren dat hij niet meer aan mijn zijde is, ik lijd er te veel onder. Hij was inmiddels doof en blind en aan twee pootjes verlamd. We hielden hem ondanks dat nog steeds bij ons; we hadden een kleine babybox voor hem ingericht en dat ging eigenlijk wel, hij was ondanks alles nog tevreden. Maar de afgelopen vier dagen moesten we hem meerdere keren naar de dierenarts brengen. Dit keer raakte hij aan alle vier zijn pootjes verlamd en hij jankte non-stop, dag en nacht. Hij leed omdat hij niet meer kon gaan zitten en hij had pijn. Uiteindelijk moesten we de knoop doorhakken en hem laten inslapen. Ik heb hem in mijn armen gehouden tot zijn laatste ademteug. Ik ben geen seconde van zijn zijde geweken, ook al stortte ik zelf bijna in, maar ik heb voor hem volgehouden tot het einde. Ik heb hem in mijn armen gehouden. Ik krijg het verdriet maar niet verwerkt en ik herbeleef dat vreselijke moment steeds opnieuw, waarbij ik me constant afvraag of ik de juiste beslissing heb genomen. Ik ben het spoor bijster. Mijn pijn is te zwaar en mensen begrijpen het niet. Ik praat nog elk moment tegen hem, ook al is hij er niet meer. 😞

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

57 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoe verdrietig de dood van je hond ook is, en geloof me, ik weet waar ik het over heb omdat ik altijd dieren heb gehad, denk ik dat een beetje terughoudendheid geen kwaad zou kunnen. Het lijkt wel alsof je de huidige situatie vergeet waarin elke dag mensen een vriend, familie, een broer, een man of een kind verliezen... en ook daar weet ik waar ik het over heb. Sorry, maar mijn medeleven gaat uit naar die mensen. Ook naar degenen die in Frankrijk niet het recht hebben om waardig te sterven. Dat kunnen we onze dieren tenminste wel bieden als we niet egoïstisch handelen. Ik hou niet van neppe empathie. Mijn empathie gaat uit naar de kinderen, de mannen en de vrouwen om ons heen die in stilte vechten, niet om te leven, maar om te overleven. Herpak jezelf! Adopteer een dier in nood en geef hem je liefde, ter nagedachtenis aan je eigen hond!

Ik wil geen discussie uitlokken, maar laten we de zaken wel even in het juiste perspectief plaatsen.

We zitten hier op een forum dat over dieren gaat.

Je verdriet uiten na het verlies van een dier lijkt me volkomen terecht (en aangezien ik al mijn honden van de afgelopen 50 jaar heb moeten laten inslapen, weet ik zelf ook heel goed waar ik het over heb).

En elke keer was ik er weer "totaal kapot van".

En je mag me geloven als ik zeg dat mensen in Frankrijk niet "overleven". Ik heb heel vaak de kans gehad om veel tijd door te brengen in zogenaamde "ontwikkelingslanden" en daar heb ik pas echt gezien wat overleven is.

Je hebt natuurlijk het volste recht om je te storen aan bepaalde reacties, maar het is misschien niet zo handig om dat te zeggen tegen iemand die hier gewoon even komt voor wat medeleven en steun.

Vertaald Frans
    Ktrine37
    Ktrine37 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond Sab, ik heb ook een onvoorstelbaar grote liefde voor mijn Coton, ik begrijp je verdriet zo ontzettend goed. Het is een prachtig bewijs van liefde dat je hem hebt laten gaan; je hebt hem tegen je aan gehouden tot zijn laatste ademtocht. Je bent een heel moedige "mama" geweest. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je steun kunt vinden bij de mensen om je heen, want het is belangrijk om je verdriet te kunnen uiten en te praten over je overleden lieverd... ik leef enorm met je mee!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Natuurlijk heb je de juiste keuze gemaakt!

En weet je, honden accepteren de dood veel makkelijker dan wij. Ze weten gewoon wanneer het hun tijd is...

Mijn buurvrouw heeft onlangs haar kruising pinscher van 17 laten inslapen. Ze was er kapot van, vooral omdat ze zichzelf te oud en te arm vindt om nog aan een nieuwe hond te beginnen. (Daarom verwent ze die van mij nu extra veel).

Persoonlijk ben ik ook flink van slag geweest door onverwachte sterfgevallen, maar bij een overlijden dat je ziet aankomen (door ouderdom of ziekte) heb ik dat minder. Dat hoort nu eenmaal bij de natuurlijke loop van het leven.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Wat een daad van liefde en moed om je hond te laten gaan als hij lijdt. Er was niets meer aan te doen en ik begrijp heel goed dat dit ontzettend zwaar is, maar je kleine pluizenbol kon echt niet meer. Voel je vooral niet schuldig.

Het is nog zo vers... maar over een tijdje zul je weer terugdenken aan de mooie momenten.

Sterkte

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Graag gedaan🐶 Superblij dat ik je heb kunnen helpen!

Vertaald Frans
    Sab1706
    Sab1706 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je berichtje. Zo ontzettend zwaar 🙏🏻

Vertaald Frans
    liquid_paper
    Liquid_paper Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De band die je met een hond kunt hebben is enorm sterk. Ik heb zelf nooit een hond gehad, maar ik kan het me heel goed voorstellen. In plaats van steeds terug te denken aan dat vreselijke moment van het laten inslapen (ik weet hoe zwaar dat is, we hebben het met onze kat ook moeten doen), probeer vooral terug te denken aan de mooie momenten en aan het goede leven dat je hem hebt gegeven. De liefde die je voor een dier voelt is soms net zo groot als voor een mens, ook al spreek je niet dezelfde taal. En dat is iets wat de meeste mensen niet begrijpen. 16 jaar is een flinke leeftijd voor dit hondenras. Dankzij jou heeft hij een mooi en lang leven gehad. Veel sterkte met dit verlies.

Vertaald Frans
  • 57 reacties van 57

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!