Hoe lang na het aanbrengen van vlooienmiddel mag ik mijn hond wassen?

C
Chichil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik wilde even weten hoe lang ik moet wachten met het wassen van mijn hond nadat ik een vlooienmiddel heb gebruikt? Ik weet niet meer precies op welke dag ik het heb aangebracht, maar volgens mij was het vrijdag, dus nu 3 dagen geleden.

Bedankt voor de reacties 😊

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lea65000 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb mijn hond dinsdag een vlooienpipetje gegeven. Hebben jullie een idee hoe lang ik moet wachten voordat ik hem weer kan wassen? En kan ik 48 uur na die wasbeurt alweer een nieuw pipetje opdoen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!! 😁😁

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat deed ik ook altijd: diatomeeënaarde in de winter (wanneer ze niet zwemmen) en vlooienpipetjes van het voorjaar tot de herfst. Bij Volka was het bijna nooit nodig, die pikte nooit wat op. Met Oxane is het een ander verhaal (vlooienallergie en gist-atopie), het is echt een drama met haar...

Elke avond lekker knuffelen en de tekentang binnen handbereik...

Bravecto werkte goed bij Oxane (één keer als pup). Hoewel ik Bravecto dankbaar ben omdat de allergie binnen drie dagen rustig werd, vond ik het toch een eng idee om het een tweede keer te geven...

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij ons werken die pipetjes van Frontline, Advantix enzo bijna niet meer, zoals ik al eerder schreef. Onze dierenarts vertelde dat dit hier steeds vaker voorkomt; doordat die chemische middelen zo massaal worden gebruikt (mensen die het hele jaar door behandelen, zelfs buiten het vlooien- en tekenseizoen, en ja, iedereen gebruikt het sowieso al heel lang), hebben de parasieten er een resistentie tegen ontwikkeld. Alleen de tabletten werken nog goed, maar ik vind dat zelf extreem agressief voor het lichaam van de hond (mijn persoonlijke mening), dus dat is echt een laatste redmiddel.

We behandelen dus alleen nog maar als er een flinke vlooienplaag is of tijdens het hoogseizoen van de teken. Voor de rest gebruiken we diatomeeënaarde en checken we ze op teken na elke wandeling en bij elke knuffelbeurt tijdens de tekenperiode, we gaan er met de kam doorheen, enzovoort.

We hebben ook weleens van die halsbanden tegen parasieten geprobeerd, maar die werkten voor geen meter. Hooguit drie dagen hielden ze het vol. Moet wel zeggen dat het in het tekenseizoen warm is en mijn honden echte waterratten zijn, dat speelt misschien ook mee.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Na die problemen met vlooien en die natuurlijke pipetten van Naturly's (een Frans merk) en diatomeeënaarde, heb ik met tegenzin uiteindelijk toch maar voor Advantix-pipetten gekozen om er eindelijk vanaf te zijn...

Maar gisteren zag ik toch weer wat gekrab onder de kin en geknaag aan een pootje (de pipet was van 24/03).

Ik ga het dus maar weer opnieuw aanbrengen...

Er zijn hier op het moment echt te veel teken en vlooien bij ons...

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij mij en mijn grote waterratten wacht ik altijd 3 dagen voor de eerste duik, en we gaan zelfs liever niet naar buiten als het regent als ze de afgelopen 48 uur een pipetje hebben gehad.

Net als bij @Doudou werkt het hier sowieso echt niet lang. Een weekje voor teken en twee voor vlooien, zou ik zeggen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Afhankelijk van de pipetjes en de samenstelling ervan, vind ik dat een wasbeurt daarna het risico loopt de afstotende of beschermende werking te verminderen... ook al zeggen de fabrikanten dat je ze na 24 uur alweer kunt wassen.

Ik heb zelf Retrievers (Labradors en Goldens) en bij hen werken die pipetjes echt nooit 4 weken lang...

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ja Chichil, een goede borstelbeurt en goed afspoelen zou genoeg moeten zijn.. onze honden doen het qua huid een stuk beter zonder al te veel shampoo gedurende het jaar.. behalve als ze door een kadaver, viezigheid, een gierput... of de vuilnisbak hebben gerold..

Helemaal goed, dank je wel!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Ja Chichil, een goede borstelbeurt en even goed afspoelen zou genoeg moeten zijn..

Onze honden hebben een veel gezondere huid als je niet te vaak shampoo gebruikt gedurende het jaar.. behalve als ze in een kadaver, rotzooi, de gierput of de vuilnisbak hebben gerold..

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ik heb zelf drie chihuahua's en wij wassen ze meestal een weekje later ;)

Oké, super bedankt!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hoi Chichil, alles hangt af van het vlooienmiddel... of het een pipetje is... of iets anders... een spray of diatomeeënaarde... na een pipetje wacht ik 48 uur voordat hij gaat zwemmen en voor een wasbeurt ook meer dan 48 uur. Na het wassen (met shampoo) wacht ik ook weer 48 uur voordat ik een nieuwe pipet geef, bij een maandelijkse behandeling... bijvoorbeeld bij natuurlijke pipetten (met plantaardige werkzame stoffen) en bij chemische middelen (zoals Advantix, Frontline...) ongeveer 24 uur, maar voor de zekerheid 48 uur. Waarom wil je je hond eigenlijk wassen? Is hij te vies? Een ongelukje? In het vlooien- en tekenseizoen is even afspoelen met water na het zwemmen, zelfs in de zee, al voldoende... shampoo gebruik ik echt maar maximaal 2 of 3 keer per jaar...

Ik heb een pipetje bij hem gebruikt en ik heb er niet aan gedacht om hem eerst te wassen. Maar ik wilde hem wassen omdat hij buiten was in de regen en onder mijn dennenhaag is gekropen, dus hij is echt vies geworden. En omdat hij op de bank en op bed mag, wil ik graag dat hij schoon is... Denken jullie dat ik hem dan alleen moet afspoelen?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 12

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!