Honden worden niet langer gezien als louter handelswaar, meubels of voorwerpen, maar als levende wezens met gevoelens volgens artikel 515-14 van de Franse Code Civil. Daarom staat de terugbetaling los van het teruggeven van het dier.
Wat heeft dat er precies mee te maken? Is de regelgeving voor de verkoop van dieren veranderd door de wet van 2015? De eis is gericht op het belang van de kopers, niet op dat van het dier, dat in dit geval gewoon handelswaar blijft.
En pas op met dit soort kort-door-de-bochtredeneringen, zeker bij dit onderwerp. Het zou de zaak van de koper ernstig kunnen schaden, omdat het de transactie volledig en definitief (als dat al niet het geval is) onttrekt aan de bepalingen van het burgerlijk wetboek ten gunste van een speciaal recht dat momenteel alleen bestaat in de Franse "Code rural", die niet erg gunstig voor hem is.
Verder moet elke fokker, of het nu een professional of een particulier is, verplicht een SIREN-nummer (Frans bedrijfsregistratienummer) hebben om een dier te mogen verkopen volgens de WET VAN 1 JANUARI 2016. Een particulier die slechts één nestje per jaar verkoopt en geen SIREN-nummer heeft, moet echter een ontheffing aanvragen bij het ministerie van Landbouw. Als de verkoper geen SIREN-nummer of ontheffing heeft, riskeert hij een boete van 7.500 euro. Alle inkomsten uit de verkoop (vanaf het eerste verkochte dier) zijn belastbaar in de inkomstenbelasting en moeten dus worden aangegeven.
Bedankt voor de uiteenzetting. 18/20. Opmerkingen: De ontheffing is automatisch. Verordening nr. 2015-1243 is weliswaar van toepassing vanaf 1 januari 2016, maar is gedateerd op 7 oktober 2015.
Om nog een stapje verder te gaan: de categorie waaronder deze winsten aangegeven moeten worden is discutabel, ook al komt dit voort uit een richtlijn van het verantwoordelijke ministerie.
Ik denk dat de verkoper er alle belang bij heeft om tot een minnelijke schikking te komen door zijn verantwoordelijkheid te nemen. Gebeurt dat niet, dan zie ik niet in waarom de koper hem een cadeautje zou moeten geven, VOORAL omdat de koper degene is die met de zieke hond moet leven en voor de zorgkosten opdraait.
Wat betreft het nut van een schikking zijn we het blijkbaar eens, ook al kreeg ik de indruk dat je @Medx in je vorige bericht aanzette tot een direct juridisch conflict.
En dat belang is wederzijds, hoor. Want afhankelijk van de waarde van de pup is het voeren van een jarenlange juridische strijd met advocaatkosten die je maar gedeeltelijk terugkrijgt voor een bedrag van circa 2.000 euro... tja, sorry, maar uit ervaring weet ik dat dat het gewoon niet waard is.
Trouwens, ik heb nergens gesproken over een "cadeautje" van de kant van de koper...
😒