Hoi allemaal, ik open even dit topic omdat ik het graag over mijn hond wil hebben. Het is me opgevallen dat mijn hond de afgelopen dagen, nu het zo warm is, veel sneller moe is dan normaal. Dit merk ik vooral tijdens het wandelen, ook al laat ik hem alleen uit op de koelere momenten van de dag en probeer ik altijd in de schaduw te blijven om hem niet te veel aan de zon bloot te stellen. Dit doe ik ook vanwege zijn hartprobleem (hij heeft al sinds zijn geboorte een hartruis). Ik merk dat hij snel uitgeput raakt, vaak wil stoppen om even te rusten en ook snel buiten adem is. Mijn hond is een kruising tussen een Boxer en een Dogue de Bordeaux en hij wordt bijna 3 jaar. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen bij je eigen hond, of dat je wel eens tegen andere specifieke problemen aanloopt tijdens de hitte? Alvast bedankt voor jullie reacties. Alex.
Is jouw hond ook sneller moe tijdens warme dagen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik heb een zwarte hond met veel haar en een dikke ondervacht, in de zomer is het echt een drama om lange wandelingen te plannen...
Ik heb een "koelvest" voor honden besteld (via Amazon), maar ik heb het nog steeds niet binnen. Laten we hopen dat het voor september binnen is lol
Het is een vest dat je in het water moet dompelen om het goed nat te maken voordat je vertrekt. Door de verdamping zorgt het voor verkoeling en verlaagt het de lichaamstemperatuur van de hond met een paar graden. Er stonden best veel positieve reacties bij...
Het is van speciaal materiaal en bedekt alleen de rug van de hond
Natuurlijk is het geen "wondermiddel", maar het kan wel helpen. Ik ga het testen en dan zie ik het wel, ik houd je op de hoogte als je wilt
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Tot snel!
Mijn foxterriër van 13 kon altijd prima tegen de hitte, tot dit jaar. Nu heeft hij er echt geen zin meer in om ver te lopen als het warm is en hijgt hij heel snel. Daarom houd ik de wandelingen nu korter en ga ik liever wat vaker even een klein rondje met hem.
Net als bij mensen kan de ene hond beter tegen de hitte dan de andere. Er spelen een hoop factoren mee, zoals leeftijd, gewicht en ras. Kortsnuiten (brachycefale rassen) zoals die van jou en die van mij zijn extra gevoelig voor de warmte. Zorg dat je hond in de schaduw of binnen blijft en laat hem alleen 's avonds of 's ochtends heel vroeg uit, wanneer het nog lekker koel is. Ik raad je een koelvest aan als je overdag toch naar buiten moet. Ik heb voor mijn Mastiff (afgelopen donderdag) zelfs airco in huis laten installeren. Probeer hem ook 's avonds te laten zwemmen als het erg warm is, zodat hij de hele nacht koel blijft. Persoonlijk gaan mijn drie honden, bovenop de airco, elke avond nog even lekker zwemmen!
Mijn nieuwe aanwinst van 2,5 jaar met halflang haar lijkt de hitte niet echt te voelen; we kunnen gerust twee uur wandelen of met de bal spelen zonder dat hij er last van lijkt te hebben. Toch blijf ik voorzichtig, want hij lijkt van alles te kunnen doen zonder te klagen, om dan een paar uur later pas in te storten. Wat mijn Jack Russell betreft: zij kan de warmte dit jaar minder goed verdragen. Op de heenweg gaat het nog wel en huppelt ze lekker mee, maar de terugweg duurt zo 30 minuten langer omdat ze steeds stopt om even te rusten. Ik denk dat het de leeftijd is, ze is nu 7,5 jaar. Daarom gaan we in het weekend nu eerder de deur uit, om 9:00 uur in plaats van 11:00 uur. We lopen alleen aan de kant van de schaduw en passen onze route aan om alleen maar op schaduwrijke plekken te komen. Ik reken ook wat extra tijd voor de terugweg, met pauzes van 5 minuten in de schaduw voor haar. In mijn rugzak heb ik een grote fles water en een opvouwbare drinkbak bij me. Zo lukt het ons toch om de geplande wandeling van twee uur te maken.
En als we 's middags nog een keer naar buiten moeten, letten we goed op de stoepen en wegen die flink heet zijn, en op die gloeiend hete putdeksels op de grond.
Hoi,
Klopt, ik denk dat sommige honden inderdaad slecht tegen de hitte kunnen, vooral in het begin, en wij moeten ons daar ook op aanpassen.
Mijn Cairn Terriër Marley houdt bijvoorbeeld niet zo van de warmte; hij eet minder, drinkt meer en slaapt veel. Ik pas me dan aan en langzaamaan went hij eraan en kan hij er beter tegen.
Groetjes aan iedereen!
Hoi!
Ik heb een zwarte hond met een dikke vacht en veel ondervacht, en in de zomer is het echt een ramp om lange wandelingen te plannen...
Ik heb een "koelvest" voor honden besteld (via Amazon), maar ik heb hem nog steeds niet binnen. Laten we hopen dat hij nog voor september aankomt lol
Het is een vest dat je in het water moet dompelen om het goed nat te maken voordat je vertrekt. Door de verdamping zorgt het voor verkoeling en verlaagt het de lichaamstemperatuur van de hond met een paar graden. Er stonden best veel positieve reacties bij...
Het is van speciaal materiaal gemaakt en het bedekt alleen de rug van de hond.
Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen. Ik ga het testen en dan zie ik het wel, ik houd je op de hoogte als je wilt!
Ah, een kruising tussen een boxer en een Bordeauxdog, geen wonder dat hij niet tegen de hitte kan! :-)
Dat zijn honden die normaal gesproken al vrij slecht tegen de warmte kunnen, dus als die van jou ook nog eens een hartruis heeft, is het logisch dat je hem een beetje moet ontzien. Gewoon minder beweging geven en goed naar je hond luisteren. Dwing hem nooit om actief te zijn als hij uit zichzelf de rust opzoekt. Hij moet natuurlijk altijd toegang hebben tot een koele plek in de schaduw en onbeperkt water. Maar los daarvan krijgt elke hond een energiedip als de temperatuur ineens stijgt, dat is heel normaal (bij mensen trouwens ook). Zelfs mijn eigen hond, die superlevendig is en een topconditie heeft, wordt meteen een stuk rustiger als we naar het zuiden gaan! De eerste paar dagen herken ik haar bijna niet terug, pas daarna past haar lichaam zich aan.
Hoi, hij vindt de hitte waarschijnlijk niet fijn en dat is vast ook niet goed voor zijn hart. Wandel minder lang als het zo warm is en neem een drinkfles met water mee... Mijn hond houdt er ook niet zo van. Een trimbeurt voor een wat kortere vacht kan hem misschien helpen om zich wat prettiger te voelen. En er bestaan van die koelmatten die je na de wandeling onder de buik van de hond kunt leggen, want honden koelen af via hun buik en dat is waar ze het het warmst hebben... Als hij alleen door de hitte een beetje slapjes is, is dat waarschijnlijk normaal, maar als het aanhoudt, moet je even verder kijken naar andere oorzaken (voedingstekorten enz....).
9 reacties van 9
- Snel herstel van affectie binnen 24u +22991752665
- Snelle terugkeer van genegenheid binnen 24 uur. Tel: +229 91752665