Mijn hond heeft mijn kitten gedood

M
Magnolia-rima Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben helemaal kapot. Mijn border collie van 1 jaar heeft net mijn kitten van 3 maanden doodgebeten.

We hadden de instructies van de hondentrainer nochtans goed opgevolgd: eerst spullen laten besnuffelen waar ze allebei aan hadden gezeten, toen een kennismaking achter een hekje, en uiteindelijk de echte ontmoeting.

Alles ging goed, het kitten en de hond waren zelfs "maatjes" en drie weken lang was er geen enkel vuiltje aan de lucht.

Maar gisteren sloeg het noodlot toe. Alles gebeurde heel snel; het kitten was de woonkamer aan het verkennen zoals gewoonlijk, en de hond lag op de grond. Ik was druk bezig met papierwerk en door één moment van onoplettendheid kwam het kitten te dicht bij het speeltje van de hond, die hem toen beet. Het kitten was versuft en ik ben direct naar de spoeddierenarts gereden. De dienstdoende dierenarts gaf hem een cortisonenprik en zei dat we alleen nog maar konden afwachten, en dat de komende 48 uur beslissend zouden zijn.

Helaas ging het vanochtend heel slecht met hem. Op weg naar de dierenarts kreeg hij stuipen in de auto en is hij overleden. Volgens de dierenarts waren de hersenen geraakt en had hij een interne bloeding.

Ik voel me vreselijk schuldig, ik heb de hele dag gehuild en ik kan verder niks meer doen. Ik heb het totaal niet zien aankomen, en dit is toch niet mijn eerste hond. Ik ken hun jachtinstinct, maar alles ging zo goed dat ik niet eens meer echt oplette. Ik voel me zo slecht dat ik vandaag niets heb kunnen eten en ik denk er zelfs over om mezelf iets aan te doen. Ik verdien het niet om dieren te hebben.

Ik kan mijn hond niet eens meer aankijken. Natuurlijk weet ik dat het allemaal mijn schuld is en dat hij alleen maar reageerde vanuit een instinct om zijn bezit te beschermen, maar ik zie zijn snuit en ik moet meteen aan mijn arme kitten denken. We waren al een maand aan het vechten om hem van de niesziekte te genezen, en hij begon net weer op te knappen. Hij zat vol leven. En door een stom ongeluk heb ik alles verpest. Ik zal het mezelf nooit kunnen vergeven, en alleen al het kijken naar mijn hond herinnert me aan de verschrikking die heeft plaatsgevonden.

We hebben nog twee andere katten en daar is nooit een probleem mee geweest.

Ik weet niet wat ik moet doen. Hoe moet ik hierop reageren? Hoe kan ik samen blijven leven met mijn hond als ik telkens een monster zie wanneer ik naar hem kijk?

Ik wil hem niet wegdoen, dat zou me helemaal kapotmaken. Maar ik moet ook aan mijn twee andere katten denken, zodat dit drama zich niet herhaalt.

Sorry voor dit wanhopige bericht, ik zit er echt helemaal doorheen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

17 antwoorden
Sorteren op:
  • Q
    Quelquun Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij. Mijn hond heeft net ons kleine katje gedood dat mijn dochter en ik hadden gered. Ik liet een stukje vlees op de grond vallen en mijn hond wilde het katje wegjagen, maar ze gleed uit waardoor haar hoektand bij de val in zijn oortje terechtkwam. Ik neem het haar zo ontzettend kwalijk... het arme beestje was nog geen 3 maanden oud, we hadden haar net gered en dan dit! Ik voel me zo schuldig en ik krijg de beelden niet meer van mijn netvlies, het blijft zich maar herhalen in mijn hoofd. Ik heb zoveel verdriet. Het spijt me, ik weet niet waarom ik je hiermee lastigval, maar ik denk dat jij me wel begrijpt. Heel veel sterkte voor jou 🌹🌹🌹

Vertaald Frans
    C
    Colincolineaire9457 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi allemaal, Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb een hond van 11 maanden, bijna een jaar oud, die in één maand tijd twee kittens heeft doodgebeten en verscheurd. In het begin wist ik niet dat je een kitten en een hond van elkaar moest scheiden. Daardoor heeft hij de eerste gedood en de kop opgegeten. Bij het tweede kitten was ik vergeten de deur dicht te doen, terwijl ik ze wel apart hield. Dat was me nog nooit overkomen, maar die dag ging het toch mis. Hij heeft het lichaampje van dat kitten echt helemaal opgegeten. Het ging in beide gevallen om vrouwtjeskittens. Met mijn volwassen kat, die even oud is als mijn hond, is er niets aan de hand; hij valt volwassen katten niet aan. Althans, dat heb ik tot nu toe nog niet gezien. Maar hij ervaart een enorme, echt een gigantische frustratie zodra we van huis gaan. Hij heeft speeltjes en kauwmateriaal tot zijn beschikking, maar hij sloopt het hele huis, ook al hebben we hem al sinds hij 4,5 maand oud was. We zijn nu genoodzaakt om hem vast te leggen en een muilkorf om te doen om zeker te weten dat hij zichzelf niet in gevaar brengt, vooral omdat hij al eens glas had gebroken en zichzelf had verwond. Hij springt zo over traphekjes heen. Het is een Mechelse herder gekruist met een Husky, met voorouders die Beauceron en Duitse herder waren. Meerdere hondentrainers, gedragstherapeuten, de dierenarts en medewerkers van het asiel zeggen allemaal hetzelfde over zijn reactiviteit, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik ben er zelfs aan toe om hem weg te geven aan andere mensen, zodat hij daar beter af is. Ik ben de weg kwijt en ben doodsbang dat hij er weer een doodt. Help me alsjeblieft 😔
    Vertaald Frans
    M
    Marina Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@MOMO1014 ik heb net precies dezelfde tragedie meegemaakt. We hadden een klein kittentje van 2 weken oud opgevangen dat op de stoep was gevonden, mensen waren haar gewoon met hun voeten aan het wegschoppen... Het was ons gelukt om haar blauwe oogjes weer open te krijgen met oogdruppels en haar diarree te verhelpen met rijstwater. Ze had eindelijk haar oogjes open, kwispelde met haar staartje, huppelde door het huis en sliep 's nachts bij me, het arme beestje... Ik hield haar ineens levenloos in mijn handen en heb over haar heen gehuild. Soms heb ik zelfs de neiging om haar weer op te graven... het is zo ontzettend zwaar...

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een hond is een roofdier, met roofdierreflexen die zomaar kunnen opspelen zonder specifieke reden. Net zoals een kat ook geen "reden" nodig heeft om een klein tam knaagdier te doden. Het zijn geen voorbedachte acties, het zijn oerinstincten die naar boven komen; onze dieren zijn geen moordenaars!!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vertoonde de hond signalen voordat hij aanviel? Had hij redenen om haar te doden?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, bij mij was het ook zo. Ik had twee katten en kreeg een puppy. In het begin waren ze maatjes, maar hun band verslechterde totdat ze op een dag een van de twee katten doodde. Het gebeurde in nog geen tien minuten. Mijn kat kwam haar tegen, maar door eerdere gezondheidsproblemen kon hij niet meer zo hoog springen en ook niet meer zo hard wegrennen. Mijn moeder is dierenarts en heeft hem onderzocht; zijn kaak en bekken waren verbrijzeld en hij had een interne bloeding. Ik denk dat het NIET jouw schuld is, het is niemands schuld. Ik weet hoe het voelt alsof je na zoiets ineens naar een monster kijkt. Geef jezelf de tijd om jezelf en de hond te vergeven. Maar als het je niet lukt, raad ik je aan om je hond te herplaatsen, voor de mentale gezondheid van jullie allebei. Honden voelen het namelijk heel goed aan als je ze iets kwalijk neemt of boos op ze bent. Ik wens je heel veel sterkte, want ik weet hoe schokkend en pijnlijk dit is om mee te maken ❤️‍🩹…

Vertaald Frans
    M
    Momo1014 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik deel mijn verhaal hier even omdat ik op zoek ben naar antwoorden.

Helaas heeft mijn husky van 3 jaar (geadopteerd toen hij 2 maanden oud was en hij heeft hondentraining gevolgd tot hij 1 jaar was) zondagavond mijn kitten van 3 maanden doodgebeten. Ik heb ze nooit zonder toezicht gelaten en ze zaten altijd apart wanneer mijn vriend en ik er niet waren (we hebben nog 2 andere katten van 3 en 12 jaar met wie het altijd goed is gegaan).
    Dit kleine poesje hadden we langs de kant van de weg gevonden en gered toen ze pas 2 weken oud was door haar elke 3 uur de fles te geven. Net als jullie voel ik me enorm schuldig omdat ik niks in de gaten had; ik was in de woonkamer, zij was aan het spelen en hij heeft haar zonder aanleiding gedood. Ik had geen tijd om te reageren.

Natuurlijk is het schuldgevoel enorm, maar ik schaam me ook ontzettend, want net als jullie heb ik het gevoel dat ik het na wat er gebeurd is niet verdien om dieren te hebben.
    Ik had nooit gedacht dat mijn hond dit zou doen; een paar uur daarvoor filmde ik hem nog terwijl hij haar aan het likken was.

Ik hoop op wat reacties, want ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Mijn vriend wil de hond niet eens meer aankijken, terwijl hij van oorsprong eigenlijk nooit katten wilde. Ik was juist zo blij om te zien dat hij dol was op onze 3 katten en nu weet ik het gewoon niet meer.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Een kitten blijft een kwetsbaar wezentje, ook al zijn het enorme waaghalzen.

Er is maar weinig nodig voor een hond die niet gewend is zijn kracht te doseren om een kitten echt pijn te doen. Een verkeerd geplaatste poot of een hap. Ik ken je hond natuurlijk niet, maar als ik het zo lees, heb ik niet het idee dat hij gevaarlijk is voor je volwassen katten.

Misschien kun je ze een tijdje apart houden om jezelf wat rust te gunnen, even afstand te nemen en de situatie beter in te schatten. Dat is beter dan in paniek raken zodra je hond in de buurt van je katten komt, toch?

Wat de speeltjes betreft: heeft hij altijd al de neiging gehad om ze te verdedigen (dat hij niet wil dat de katten bij zijn speeltjes komen)? Je kunt ze opruimen in een bak zodra hij klaar is met spelen, zodat er geen aanleiding is voor nieuwe spanningen.

Vertaald Frans
    Martau
    Martau Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik voel me vreselijk schuldig, ik heb er de hele dag om gehuild en ik ben tot niets anders meer in staat. Ik heb het totaal niet aan zien komen, en het is toch echt niet de eerste hond die ik heb. Ik ken hun jachtinstinct, maar alles ging zo goed dat ik er niet eens meer op heb gelet. Ik voel me zo slecht dat ik vandaag niets heb kunnen eten en ik denk erover om mezelf wat aan te doen. Ik verdien het niet om dieren te hebben.

Dit deel van je bericht is verontrustend. Denk je dat je deze klap in je eentje kunt verwerken? Er is absoluut geen schaamte om hulp te zoeken als je dat nodig hebt. Ik denk dat het belangrijk is om dit emotionele trauma eerst te laten bezinken voordat je een beslissing neemt over je hond.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"Ik weet ook niet of het zou helpen tegen zijn dominante gedrag, maar we denken erover om hem te laten castreren. Ook al vindt de dierenarts het onnodig, onze trainer vertelde ons dat het zou kunnen helpen om hem te 'kalmeren'.

Je hebt het verhaal over het drama met je kitten gedeeld. Maar door dit deel van je berichten krijg ik het idee dat er misschien nog andere problemen spelen?

Waarom is het nodig om hem te kalmeren? Is het een agressieve hond? Tegenover jou? Tegenover je andere dieren? Los van dit incident?

Als je hond verder zo mak als een lammetje is en er alleen dit ongeluk met de kitten is gebeurd, zie ik niet direct reden tot grote zorgen, behalve dan het managen van zijn 'resources' (bezitsdrang)... Het is ergens wel logisch dat hij erg fel is op zijn spullen als hij vroeger nooit iets voor zichzelf had toen hij in die donkere ruimte zat opgesloten. Dat betekent natuurlijk niet dat je er niet aan moet werken.

Maar als je hond dreigend is naar jou toe, tegen je blaft, zijn tanden laat zien, naar je gromt of naar je andere dieren, dan verandert dat de hele situatie en het advies dat ik zou geven.

Is dat hier het geval? Is het een agressieve of dreigende hond?"

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 17

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!