Hoi,
Hoe moet je reageren als je hond naar je gromt of je bijt nadat je hem net hebt gecorrigeerd?
Of hoe kun je het beste een hond bestraffen die naar je gromt of probeert te bijten?
Mijn hond is helemaal niet dominant naar andere honden toe, integendeel zelfs. Hij laat zich eerder domineren en verdedigt zich niet eens als een andere hond hem probeert aan te vallen.
Het is over het algemeen een heel aanhankelijke, lieve en gehoorzame hond, behalve als hij eten heeft geroken. En het ergste is tijdens het wandelen; dan is hij constant op zoek naar alles wat er op de grond ligt, tot op het punt dat hij soms helemaal niet meer naar me luistert.
Tijdens het wandelen luistert hij niet meer zodra hij iets eetbaars heeft geroken en als ik hem probeer te stoppen, gromt hij naar me, laat hij zijn tanden zien en soms bijt hij me zelfs. Ik probeer altijd te anticiperen met het commando "los", maar als hij losloopt is dat heel lastig. Bij elke "stoutigheid" laat ik hem af liggen en wacht ik tot hij stopt met grommen voordat ik hem beloon. Maar dit voorkomt niet dat hij het de volgende keer weer doet. Ik heb dus het gevoel dat mijn gedrag totaal geen zin heeft. Hij heeft me al eens echt gebeten, gelukkig had ik toen mijn jas aan waardoor ik er niks van voelde, maar fijn is het natuurlijk niet. Vooral omdat voorbijgangers me op dat soort momenten aankijken alsof ik een slecht baasje ben -_-
Als hij me bijt, pak ik hem bij zijn nekvel en dwing ik hem weer om te gaan liggen door met mijn hand op zijn nek te duwen. Meestal wacht ik een paar minuten en vervolgen we dan de wandeling. Maar laatst toen het gebeurde, zat ik er zo doorheen dat ik hem weer aan de lijn heb gedaan en meteen ben omgekeerd naar huis. De wandeling was behoorlijk verpest en ik was denk ik net zo teleurgesteld als mijn hond. Eenmaal thuis heb ik hem apart gezet, maar na een uur begon hij te piepen omdat hij weer bij me wilde zijn :(