Help, help, mijn puppy van 4 maanden is onuitstaanbaar

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

We hebben een Border Collie-puppy van bijna 4 maanden oud en hij wordt echt onuitstaanbaar!!!

Hij rent achter alles aan wat beweegt, rent achter ons aan en pakt onze benen en kleren beet, eigenlijk alles wat hij maar kan grijpen om in te bijten.

Hij doet precies hetzelfde bij de kippen, de geit en mijn katten.

En dan springt hij ook nog eens tegen iedereen op die bij ons op bezoek komt, of ze nu netjes aangekleed zijn of niet!

Bovendien is hij met die kleine nageltjes van hem constant aan het slaan met zijn voorpoten en dat doet echt pijn. We hebben twee kleine kinderen en we willen natuurlijk niet dat ze gebeten of gekrabd worden, het is echt heel vervelend.

Sinds hij er is, zeg ik al op een strenge toon "nee Chipie, nee" als hij weer eens iets stoms doet, maar ik heb het idee dat hij me niet eens hoort. Hij doet gewoon wat hij zelf wil, vlucht dan onder een stoel of een meubel en begint weer van voor af aan zodra ik niet meer in de buurt ben.

Hij pikt alles in wat hij tegenkomt... of het nu schoenen, kleren, steentjes, papieren servetjes of de krant is. Zelfs de koppen in de krant zijn soms bijna niet meer te lezen...

Wat betreft wandelen aan de lijn: zolang de lijn lang genoeg is zodat hij kan gaan en staan waar hij wil, gaat het goed. Maar zodra ik de lijn korter houd, begint hij te spartelen op de grond; hij hangt nog net niet aan de lijn!!

We wonen op het platteland, maar ik durf hem niet los te laten in de velden, want als hij geen zin heeft om terug te komen, rent hij alleen maar harder weg hoe meer ik hem roep...

Mensen uit onze omgeving zeggen dat we met hem naar de hondenschool moeten gaan, maar we hebben niet veel tijd en bovendien is er geen club in de buurt...

We hebben hem nu 6 weken en het wordt alleen maar erger. Heeft iemand goede tips? We weten echt niet meer wat we moeten doen..... Alvast bedankt aan iedereen die ons kan helpen, want nu is het echt onuitstaanbaar geworden. Eerlijk gezegd ben ik die hond even helemaal zat...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

69 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

+ 1 junlo

Als hij te lang alleen is, neemt hij wraak door rotzooi te trappen. En als je niet voor hem zorgt, had je dit kleine kereltje net zo goed niet kunnen nemen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Ik ben dat mormel zat" ... op welk moment houd je eigenlijk rekening met zijn behoeften?

Wij zijn de mensen die honden nemen zonder zich eerst te verdiepen in het ras en de behoeften echt spuugzat!!

En dan komen ze hier uithuilen voor advies, terwijl we onder elkaar wel kunnen zeggen dat, aan de manier waarop je praat te horen, je het punt van geen terugkeer met deze hond allang gepasseerd bent...

Bespaar dit beestje de ellende; hij vertoont alleen maar het gedrag dat jij hebt toegelaten door geen passende opvoedmethode te gebruiken...

Ik laat het hierbij want ik erger me groen en geel... veel succes... maar niet voor jou, voor de hond...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Dat mormel"... Ik vind het echt vreselijk dat je zo praat over een kleine pup die niets liever wil dan zijn omgeving ontdekken... Uit je bericht maak ik op dat je noch de tijd, noch de zin hebt om je echt bezig te houden met de opvoeding van je kleintje. Dus zoek maar heel snel een ander gezin dat wel voor hem wil zorgen. Of neem contact op met de fokker. Meestal nemen die hun pups zonder problemen terug als het niet gaat.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alles wat je beschrijft is het NORMALE gedrag van een pup van deze leeftijd! Je moet gewoon de tijd nemen om hem te leren hoe je wilt dat hij zich in huis gedraagt, hem zijn basisbehoeften laten vervullen en hem aandacht en liefde geven.

De Border is een herdershond, hij heeft enorm veel uitdaging en beweging nodig om lekker in zijn vel te zitten.

"Die ******", zoals je het zelf zo mooi zegt, treft geen enkele schuld in zijn gedrag. Jij bent degene die de mist in gaat met de manier waarop je voor hem zorgt.

Heb je al geprobeerd hem te leren om niet tegen mensen op te springen? Om niet te happen? Enzovoort, enzovoort.....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

we hebben niet veel tijd

Tijdgebrek + Border Collie = ellende!

Het is een hyperactief ras, maar dat had je moeten weten toen je hem in huis nam.

Ze hebben per dag ongeveer 3 tot 4 uur aan beweging en uitdaging met hun baasje nodig om gelukkig en sociaal stabiel te zijn. Is dat bij jou het geval?

Als dat niet zo is, zoek dan niet verder en geef je hond aan iemand die een levensstijl heeft die beter bij dit ras past.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Klopt, een Border-pup in huis nemen zonder je eerst te verdiepen in het karakter van dit ras is eerlijk gezegd niet zo slim!

De Border Collie is een super actieve en intelligente hond die zowel fysiek als mentaal echt uitgedaagd moet worden.

Zonder die uitlaatklep is hij lastig in toom te houden en dus ook moeilijk op te voeden, ook al is het een hond die van nature heel erg gericht is op zijn baasje.

Dat hij achter andere dieren aanjaagt, komt puur door zijn herdersinstinct.

En dat hij af en toe kattenkwaad uithaalt, hoort er natuurlijk gewoon bij omdat hij nog zo jong is.

Je moet echt vol aan de bak met zijn opvoeding. Het is een heel goed idee om hulp te zoeken en aan de slag te gaan met een positieve trainingsmethode; als je dat doet, krijg je er echt een tophond voor terug!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je hebt niet bepaald het beste hondenras gekozen voor een rustig gezinsleven. Het gedrag dat je beschrijft is precies hetzelfde als dat van mijn eigen Border Collie. Het is een superactieve hond en je moet echt weten hoe je die energie in goede banen leidt; je moet hem mentaal uitdagen met hersenwerkjes om hem te stimuleren. Wat mijn eigen hond betreft: ik speel heel veel met haar om haar energie te kanaliseren en ik laat haar ook echt hard werken (hondentraining, gehoorzaamheid en agility). Dat ze achter katten, mensen, kippen enzo aanrent, komt doordat haar herdersinstinct de overhand neemt. Die van mij doet precies hetzelfde bij mijn katten. Als ze me probeert te bijten, zeg ik niks en negeer ik haar. Ik pak dan een van haar speeltjes waar ze graag haar tanden in zet, en zodra ze die aanneemt, beloon ik haar uitgebreid. Kortom: om een Border Collie te laten luisteren, moet je hem mentaal stimuleren en zijn energie via oefeningen de juiste kant op sturen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

+1 *****

Het lijkt er niet op dat je echt tijd in die arme hond wilt steken.

Een hond kost veel tijd, geduld en LIEFDE, en al helemaal als hij pas 4 maanden oud is! Als hij zich verstopt, betekent dat waarschijnlijk dat hij bang voor je is, en het is echt niet normaal dat een hond bang is voor zijn eigen baasje.

Behalve "nee" zeggen, beloon je hem ook weleens als hij iets goeds doet?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als je geen tijd hebt om voor je hond te zorgen, waarom heb je er dan een genomen???????

Het is een puppy, hij moet alles nog leren. Door tegen hem te schreeuwen leert hij echt niets.

Vertaald Frans
  • 69 reacties van 69

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!