Probleem met de beschermkraag

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn hond afgelopen vrijdag laten castreren en sindsdien draagt hij een beschermkraag. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt, zowel voor mij als voor hem.

Gisteravond bij het slapengaan was hij aan het piepen (wat hij normaal nooit doet) en flink ook. Vanmorgen beet hij in zijn riem en gromde hij zelfs. Na een minuut of twee kreeg ik hem zover dat hij ging zitten en losliet, zonder te veel aan te dringen om hem niet nog gefrustreerder te maken... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel zielig vind.

De dierenarts zei: "aanlijnen is verplicht bij elke wandeling", omdat hij zich expres tegen hout aan zou kunnen schuren om het verband eraf te trekken of het los te krijgen door ergens op te springen. Volgens hem is het risico te groot.

Daardoor zijn de wandelingen totaal geen pretje meer.

Ik gebruik een rollijn van 5 meter om hem wat ruimte te geven, maar dat is niet genoeg; hij rent twee seconden en de lijn is alweer op.

Zodra hij dichtbij me komt – niet eens om me expres te rammen, maar gewoon omdat er nogal wat ruimte zit tussen zijn snuit en de rand van de kraag en hij dat niet goed kan inschatten (hij heeft het eigenlijk niet door) – deelt hij van die flinke klappen uit met die kraag. Ik zit onder de blauwe plekken. Daarom houd ik nu vaak afstand...

Mensen die we tegenkomen zijn ook minder toegankelijk dan normaal.

Andere honden ontwijken hem... (er zijn er sowieso al veel minder, waarschijnlijk door de kou komen mensen niet meer zo vaak buiten met hun hond).

Het is zwaar, en het gaat nog zo duren tot volgende week woensdag :/

Ik kwam vanmorgen een verpleegster tegen die zei dat hij er gek van zou worden, dat ik die kraag niet zo lang om hoefde te laten en dat ik hem morgen al af kon doen. Maar ja, als hij de hechtingen eruit trekt en we weer helemaal van voor af aan moeten beginnen...

Ik heb geen verstand van hondenkleding, jullie wel? Zou er iets bestaan wat hiervoor geschikt is? Volgens de dierenarts niet, dus ik heb er niet verder naar gekeken omdat ik dacht dat hij dat toch makkelijker kapot zou krijgen (door de stof te verscheuren), terwijl zo'n kraag natuurlijk wel effectief is... maar goed.

Anders dacht ik nog aan een muilkorf, maar ik weet niet of ik het probleem daarmee alleen maar verplaats en een nieuw probleem creëer.

Hoe hebben jullie je hond wat meer comfort kunnen bieden als je tegen hetzelfde probleem bent aangelopen?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wij wisten al dat onze wolfhond die kap echt niet zou accepteren. Omdat we er zelf bij waren, hebben we goed opgelet dat hij niet ging likken. Hij heeft natuurlijk na 5 dagen zijn verband er zelf afgehaald, maar het zag er gelukkig allemaal goed uit; we hebben waarschijnlijk gewoon mazzel gehad.

Maar eerlijk is eerlijk, zo'n verband op de wond jeukt natuurlijk enorm, daar worden ze hartstikke kribbig van.

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn Duitse herder-teefje, die met 7 maanden is gesteriliseerd. Ze heeft drie weken lang met zo'n kap om gelopen in huis en we mochten alleen aangelijnd wandelen. Die kraag paste al amper door de deurposten van mijn appartement, maar drie weken niet los mogen rennen voor een jonge hond die bekendstaat als hyperactief... dat was voor mij ook een flinke uitdaging. Maar ik heb volgehouden, want ik was veel te bang voor complicaties. Ik wisselde de wandelroutes daarom constant af en liep elke dag meer dan twee uur met haar en mijn fox om haar energie toch een beetje kwijt te kunnen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt Gabin.

Inderdaad, wat hygiëne betreft is zo'n kraag in dit seizoen niet echt ideaal :/ Je moet hem na elke wandeling schoonmaken, want ik laat hem nog steeds takken pakken die op de grond liggen.

Ik maak hem schoon terwijl hij hem nog om heeft. Hij lijkt elke keer te denken dat het een spelletje is, dus dat is wel grappig, maar ik had het liever niet gehad hoor ^^

Ik ga in de winkel eens kijken voor zo'n comfortkraag. Ik hoop dat ze die ook in een niet-opblaasbare versie hebben, want die zou hij waarschijnlijk binnen no-time lek prikken.

Ik ga ook kijken voor een hondenjasje als extra beschermlaag over het verband, zodat ik de lange lijn met een geruster hart kan gebruiken.

Ik neem hem mee naar een voetbalveldje om dat allemaal te testen en te zien hoe hij reageert... Hopelijk gaat het goed en kan hij zich weer wat meer uitleven.

Ik herken dat wel, die problemen met het zicht en de onzekerheid over de omgeving. Naast het feit dat hij in het begin overal tegenaan botste, zijn er hier ook grenzen waar hij normaal niet overheen mag (zoals tussen de woonkamer en de open keuken, of de slaapkamer). Met die kraag om lapt hij alle regels aan zijn laars en loopt hij overal gewoon doorheen ^-^ In het begin snapte ik het niet omdat die kraag transparant is, maar ik denk echt dat het hem toch dwarszit.

Twaalf dagen is lang als je een deel van je gezichtsveld kwijt bent, je minder vrij kunt bewegen en je niet kunt krabben aan een verband dat jeukt... Ik zou er wel een groot feest van willen maken op de dag dat alles eraf mag. Eigenlijk stond de afspraak voor volgende week woensdag om 18:00 uur, maar ik heb hem gisteren verzet zodat we meteen daarna een lange wandeling kunnen maken voordat het donker wordt.

Ik hoop dat alles dan goed genezen is.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik had hetzelfde probleem met mijn Jack Russell. Ik liet haar de kap alleen overdag dragen en niet 's nachts, totdat ik op m'n kop kreeg van de dierenarts (ik was weer teruggegaan omdat het verband losliet...). Hij zei tegen me: "Die kap moet 24 uur per dag om! Hoe weet je nou of ze niet krabt of likt terwijl je slaapt, of dat ze de hechtingen er niet probeert uit te trekken?" Ik heb haar daarna 15 dagen aan de lijn gehouden en even niet meer met haar hondenvriendjes laten spelen, want ze dacht alleen maar aan rennen, springen en spelen. Je zag de hechtingen gewoon losser gaan zitten door het trekken aan de huid en de wond begon weer open te gaan...

Het was in het begin zwaar voor haar, maar die 15 dagen vliegen voorbij. Het was begin september, dus het was droog weer; ik hoefde haar geen jasje aan te trekken tegen het vuil en we zijn ook op andere plekken gaan wandelen. Ik raad je dus echt aan om die kap 24 uur per dag om te laten. Een opblaasbare kraag (zo'n maan-halsband) is trouwens nog fijner; ze hebben beter zicht, stoten nergens tegenaan en de kraag sleept niet over de grond tijdens het eten, drinken of slapen. Het voelt ook een stuk zachter aan. Probeer misschien op andere plekken te wandelen als dat kan, bijvoorbeeld in een overzichtelijk park of bos waar hij zich minder snel bezeert of vies maakt. Je kunt hem ook een strak katoenen T-shirt aantrekken (ik weet het, niet echt stoer voor een herder, maar goed...), of een regenjasje als het regent (let wel op dat dit niet langs de hechtingen schuurt). In dat geval is een sleeplijn van 10 meter ideaal, dan heeft hij toch nog wat bewegingsruimte.

Vertaald Frans
  • 24 reacties van 24

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer