Probleem met de beschermkraag

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn hond afgelopen vrijdag laten castreren en sindsdien draagt hij een beschermkraag. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt, zowel voor mij als voor hem.

Gisteravond bij het slapengaan was hij aan het piepen (wat hij normaal nooit doet) en flink ook. Vanmorgen beet hij in zijn riem en gromde hij zelfs. Na een minuut of twee kreeg ik hem zover dat hij ging zitten en losliet, zonder te veel aan te dringen om hem niet nog gefrustreerder te maken... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel zielig vind.

De dierenarts zei: "aanlijnen is verplicht bij elke wandeling", omdat hij zich expres tegen hout aan zou kunnen schuren om het verband eraf te trekken of het los te krijgen door ergens op te springen. Volgens hem is het risico te groot.

Daardoor zijn de wandelingen totaal geen pretje meer.

Ik gebruik een rollijn van 5 meter om hem wat ruimte te geven, maar dat is niet genoeg; hij rent twee seconden en de lijn is alweer op.

Zodra hij dichtbij me komt – niet eens om me expres te rammen, maar gewoon omdat er nogal wat ruimte zit tussen zijn snuit en de rand van de kraag en hij dat niet goed kan inschatten (hij heeft het eigenlijk niet door) – deelt hij van die flinke klappen uit met die kraag. Ik zit onder de blauwe plekken. Daarom houd ik nu vaak afstand...

Mensen die we tegenkomen zijn ook minder toegankelijk dan normaal.

Andere honden ontwijken hem... (er zijn er sowieso al veel minder, waarschijnlijk door de kou komen mensen niet meer zo vaak buiten met hun hond).

Het is zwaar, en het gaat nog zo duren tot volgende week woensdag :/

Ik kwam vanmorgen een verpleegster tegen die zei dat hij er gek van zou worden, dat ik die kraag niet zo lang om hoefde te laten en dat ik hem morgen al af kon doen. Maar ja, als hij de hechtingen eruit trekt en we weer helemaal van voor af aan moeten beginnen...

Ik heb geen verstand van hondenkleding, jullie wel? Zou er iets bestaan wat hiervoor geschikt is? Volgens de dierenarts niet, dus ik heb er niet verder naar gekeken omdat ik dacht dat hij dat toch makkelijker kapot zou krijgen (door de stof te verscheuren), terwijl zo'n kraag natuurlijk wel effectief is... maar goed.

Anders dacht ik nog aan een muilkorf, maar ik weet niet of ik het probleem daarmee alleen maar verplaats en een nieuw probleem creëer.

Hoe hebben jullie je hond wat meer comfort kunnen bieden als je tegen hetzelfde probleem bent aangelopen?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

24 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Normaal piept hij nooit, maar nu wel, niet de eerste dag maar op de vierde dag.

Hij krabde al aan zijn nek sinds hij dat ding om heeft, maar vanochtend (de 5e dag) ging hij echt tekeer. Een uur lang bleef hij maar krabben, krabben, krabben, heel erg hardnekkig. Volgens mij trok hij het contact met dat plastic gewoon niet meer.

Hij heeft zoveel frustratie en stress opgebouwd dat hij bij elk plotseling geluid schrikt, zijn ogen wijd openspert en zijn kop alle kanten op draait. Dat doet hij normaal ook nooit. En ook hier geldt: hoe meer dagen er verstrijken, hoe erger het wordt.

Hij luistert ook veel slechter naar commando's met die kap om, dat zag ik vanaf het begin al. Ik dacht zelfs: 'door dat ding lijkt hij wel een beetje dom'.

Zou je dan logischerwijs denken dat hij er wel aan went? Dat het niet nodig is om hem wat meer comfort te bieden omdat het maar voor 12 dagen is?

Ik heb hem vandaag afgedaan en hem een pootje laten geven; dat deed hij meteen heel voorzichtig, net als vroeger.

Dat krabben is ook klaar, hij krabt niet meer zo bezeten als een gek.

Hij is overduidelijk rustiger, vooral na een wandeling van een uur vanmiddag, maar eigenlijk was het tussen de middag al te merken. Een half uurtje nadat ik hem af had gedaan, zag je het al aan zijn houding, zijn blik, enz. Hij was echt véél relaxter...

Ik kon nergens van die poolnoodles vinden, dus na wat speurwerk gisteren dacht ik eraan om hem een nekkraag om te doen die wij zelf ook gebruiken, zo'n simpel model van de apotheek. Ik heb een beetje zitten knutselen en er handdoeken in gedaan om het wat dikker te maken, hij kan nog net dicht.

Ik vroeg me af of hij aan zijn nek zou gaan krabben, maar nee, helemaal niet.

In het begin probeerde hij hem af te krijgen, maar daarna niet meer.

Toch denk ik dat het niet veilig genoeg is; hij zou hem 's nachts wel eens af kunnen krijgen, dus ik doe de kap voor de nacht wel weer om.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Eh nee, ik had helemaal geen last van die kraag. Zelfs als ik hem meerdere keren per dag had moeten helpen, was dat geen probleem geweest, het kostte me totaal geen moeite. Het geluid dat hij maakt stoort me echt helemaal niet en hoe het eruitziet, dat boeit me echt niets.

Waar zit ik dan wel mee? Of waar zitten anderen meer mee dan de hond zelf?

De spanning nam met de dag toe. Als hij bijvoorbeeld een poot geeft, strekt hij die helemaal uit, waarschijnlijk omdat hij verbaasd is dat hij het uiteinde niet ziet zoals gewoonlijk. Dan doet hij hem weer naar beneden en weer heel hoog omhoog, een paar keer achter elkaar, en hij zet zijn nagels uit. Hij kijkt naar beneden, maar ik denk dat hij niet ziet wat hij doet en dat bezorgt hem stress.

Hoe meer dagen er verstrijken, hoe groter de drang – de behoefte zelfs – om zich uit te leven (vooral rennen en springen). Het bouwt zich op. En dat merk je aan al zijn bewegingen. Hij is zenuwachtig.

Het gaat niet alleen om het wennen aan het dragen van die kraag, maar ook om alles wat erbij komt kijken, daar moet hij ook aan wennen:

willen krabben, maar dat kan niet,

willen rennen, maar dat kan niet,

speeltjes of stokken willen pakken, dat kan niet of gaat heel lastig, hij moet er vaak echt mee worstelen,

willen knuffelen en bam, hij botst tegen iedereen op. Daardoor ontwijken veel mensen hem, en ik ook, of nou ja, ik ga even opzij om daarna weer naar hem toe te gaan. Met zo'n kraag kun je natuurlijk niet op dezelfde manier knuffelen als normaal. Begrijpt hij dat wel? Dat is weer zoiets waar hij aan moet wennen.

Eigenlijk verandert alles voor hem, het is niet gewoon een kwestie van "hij went wel aan die kraag en dat is het".

Nee, hij loopt tegen allerlei problemen aan zonder dat hij er iets van begrijpt.

Andere honden ontwijken hem of grommen naar hem. Moet hij daar ook maar aan wennen, terwijl hij gewend is om met bijna elke hond te spelen die we tegenkomen?

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Toen ik ergens anders naar zocht, kwam ik van die stijve halsbanden tegen. Een alternatief voor zo'n opblaasbare kraag, maar dan als een soort nekbrace voor honden.

Het leek me minder onhandig dan de andere oplossingen. Maar je moet het wel vóór de operatie regelen, anders duurt het bestellen enz. te lang en heeft het voor die laatste paar dagen geen zin meer.

Verder moet je er ook niet te zwaar aan tillen. Het is maar voor 12 of 15 dagen, totdat de wond genezen is.

Wij mensen kunnen ook best een paar weken gips, krukken of iets anders verdragen. Het is vervelend, maar het is ook weer geen marteling. De hond houdt het die paar dagen wel vol.

Ik denk dat het baasje er veel meer mee zit dan de hond! De hond past zich gewoon aan.

En wat die rompertjes betreft: vergeet de dierenwinkel! Een verknipt T-shirt of een babyrompertje (afhankelijk van de maat) kost je minder en heeft hetzelfde effect ;)

De fokker van mijn hond had er zelfs een gevonden voor een Bordeauxdog-teefje, dus ik betwijfel of dat voor andere honden niet zou lukken...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

's Nachts beweegt die van mij niet veel of zelfs helemaal niet, maar overdag maakt het hier in ieder geval een behoorlijk kabaal ^^ Het is best wel een herrie aan je oren, persoonlijk stoort het me helemaal niet, ik weet dat hij het ook niet expres doet, maar ik denk dat hij er zelf ook wel klaar mee is, hij krijgt de volle laag, de stakker :/

Ik heb net even op de site van Cash Piscines gekeken, er staat er maar één soort online (die ook in de winkel ligt). Hij ziet er vrij dun en massief uit, dus als dat de enige is, gaat dat niet werken (ik zou niet weten hoe ik hem hol moet maken, tenzij ik hem in schijfjes snijd ^^ zoals op de foto, dat is misschien makkelijker maar nog steeds een heel gedoe :p)

Op Amazon heb ik nog niet alles goed bekeken, maar op het eerste gezicht heb ik nog niet hetzelfde model als op de foto gevonden.

Tegelijkertijd zit ik te denken dat de 'zwemband' waarschijnlijk aan de achterkant van de halsband van de hond moet worden vastgemaakt, zodat de opening bij de riem (die je in de 'zwemband' doet) niet onder de bek van de hond terechtkomt, zodat hij niet aan het verband kan gaan frunniken.

Maar het geheel kan waarschijnlijk wel draaien denk ik, dus... dat kan een probleem zijn.

Als de pool noodle te dun is, is dat denk ik ook een probleem.

Als hij middelgroot of groot is, kan hij er misschien op gaan kluiven, tenzij je dat met hem traint.

Welke diameter denken jullie dat ik nodig heb?

Ik vind het lastig in te schatten, zeker als ik uiteindelijk online moet bestellen... dan kan ik het niet even uitproberen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

👌Hoi

Ja, als het werkt en comfortabeler is dan die vreselijke kap!! Maakt het 's nachts minder lawaai??? Mijn eerste hond, een Joegoslavische Herdershond, liep constant tegen de muren aan, de arme schat...

Ik had geluk met Volka, mijn eerste Labrador; ze was heel gehoorzaam. Een simpel geknoopt T-shirt was toen genoeg... samen met een duidelijke "nee, afblijven!".

Maar met Oxane, mijn tweede Labrador, zie ik over 2 maanden de bui al hangen...

Het is een echte lomperik, een ex-raptor!! En ook nog eens ontzettend eigenwijs...

Ik hoor de updates wel!

Dikke knuffels voor je viervoeter

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Morgen ga ik meteen naar Cashpiscine (een Franse winkelketen), ik ga het proberen! Superbedankt voor de tip Doudou

Ik laat jullie weten hoe het is gegaan ;)

Dat klopt ook Jazz, in dit soort gevallen kun je maar beter te veel hebben dan te weinig, ondanks het grote ongemak :/

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.pinterest.fr/pin/AWoo34HpNEAfhAG7eB8JAeyHkW-yLwu9IYiCrhy52mnIb7oHA7rekds/ Nog niet geprobeerd, maar ik ben van plan om het te testen voor de sterilisatie van mijn hond. Een poolnoodle die je in stukken snijdt...

https://i.pinimg.com/750x/28/15/0b/28150b3649e84a149b4a5a7af371af60.jpg

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat die rompertjes (medical pet shirts) betreft: die moeten er ook wel zijn voor grotere honden, want wij hadden er destijds ook eentje voor onze vorige hond, een Tervuerense herder. Die kregen we toen wel via de dierenarts, dus ik weet niet precies hoe het aanbod in de gewone winkels is...

En wat de genezingstijd betreft: mijn dierenarts stond erop om de hechtingen pas na minimaal 10 dagen te laten verwijderen. "Beter twee dagen te laat dan twee dagen te vroeg", zei hij 👍

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Als het in 5 dagen al was genezen, hoop ik dat dat in 12 dagen ook wel lukt :)

Ik lees dat sommige dierenartsen de 'wond' aan de lucht laten drogen (als de hond een kraag draagt) zodat het beter geneest, maar bij die van mij is er ook nog een verband omheen gedaan. Dat zet me wel aan het denken.

Trouwens, een verkoopster in een winkel waar ik vanmiddag was, vertelde dat ze in een asiel heeft gewerkt. Ze heeft vaak voor gecastreerde honden gezorgd en haalde dan de hechtingen eruit, meestal na 10 dagen, soms zelfs eerder. Zij vond 12 dagen wel lang.

Wat dat rompertje betreft, ik denk dat mijn hond daar te groot voor is.

Ik heb in de winkel gekeken (ben er bij twee geweest), maar ze hadden alleen kleertjes voor kleine hondjes.

Een opblaasbare kraag hadden ze ook niet :/

Over die muilkorf heb ik inmiddels wat info gezocht en zoals de verkoopster ook al zei: dat houdt hem niet tegen om met zijn verband of wond te schuren, of er zelfs doorheen te likken (afhankelijk van het model). Bovendien zijn die dingen niet bedoeld om 24/7 te dragen; ze kunnen er niet goed door ademen (ze ademen beter met hun bek wijd open).

Ik heb hem dus mee naar het sportveld genomen en hij begon meteen als een konijn rond te rennen ^^

Ik bleef maar met een speeltje gooien zodat hij lekker kon crossen en zijn energie goed kwijt kon :)

Maar na 25 minuten begon hij in de sleeplijn te bijten... echt heel fanatiek :/

Vanavond deed ik hem de lijn weer om voor een wandeling op een pad dat hij goed kent en boem, daar ging hij weer hoor, als een gek in die lijn bijten zodra ik hem vastklikte. Hij greep hem aan alle kanten vast, in het midden en overal, dus als hij er niet aan vast had gezeten, had ik de lijn zo kunnen oprapen om op te bergen. Als hij er vandoor was gegaan, had ik geen centimeter meer overgehad om hem vast te pakken...

Als hij dit morgen en de komende dagen weer doet, wordt het nog een heel gedoe.

Bovendien moet ik op zijn gewicht letten, dus die beloningen om hem te laten lossen... dat werkte vanmiddag wel, maar hij begon daarna meteen weer opnieuw. Ik kan hem moeilijk elke minuut wat lekkers geven.

Ik heb de twee wandelingen dus maar afgemaakt aan de korte lijn, weer terug bij af 😔

Vraagje: hij trekt enorm aan de korte lijn. Niet de hele tijd (hij kan best 15 minuten rustig lopen), maar soms trekt hij aan één stuk door. Ik zie mezelf dat niet twee uur volhouden, maar misschien is het wel een goed idee. Ik stop nu na ongeveer een half uur (soms iets langer) en laat hem dan nog minstens twee keer een half uurtje uit, plus de kleine plasrondjes.

Trokken die van jullie niet?

Die van mij moet echt kunnen springen en rennen om zijn ei kwijt te kunnen, en dat is lastig aan een korte lijn :/

Vertaald Frans
    J
    Jazz17 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Wij hebben gekozen voor een rompertje dat we van de dierenarts kregen (hij liet ons de keuze tussen dat of een kap) en onze kleine Bichon heeft het heel goed verdragen. Het enige nadeel was om haar vacht daarna weer mooi te krijgen, want ze zat helemaal onder de klitten. De trimster is er wel meer dan een uur mee bezig geweest, maar goed... dat was nog het minste probleem 😁

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 24

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer