Hoi,
Ik heb mijn hond afgelopen vrijdag laten castreren en sindsdien draagt hij een beschermkraag. Hoe langer het duurt, hoe moeilijker het wordt, zowel voor mij als voor hem.
Gisteravond bij het slapengaan was hij aan het piepen (wat hij normaal nooit doet) en flink ook. Vanmorgen beet hij in zijn riem en gromde hij zelfs. Na een minuut of twee kreeg ik hem zover dat hij ging zitten en losliet, zonder te veel aan te dringen om hem niet nog gefrustreerder te maken... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel zielig vind.
De dierenarts zei: "aanlijnen is verplicht bij elke wandeling", omdat hij zich expres tegen hout aan zou kunnen schuren om het verband eraf te trekken of het los te krijgen door ergens op te springen. Volgens hem is het risico te groot.
Daardoor zijn de wandelingen totaal geen pretje meer.
Ik gebruik een rollijn van 5 meter om hem wat ruimte te geven, maar dat is niet genoeg; hij rent twee seconden en de lijn is alweer op.
Zodra hij dichtbij me komt – niet eens om me expres te rammen, maar gewoon omdat er nogal wat ruimte zit tussen zijn snuit en de rand van de kraag en hij dat niet goed kan inschatten (hij heeft het eigenlijk niet door) – deelt hij van die flinke klappen uit met die kraag. Ik zit onder de blauwe plekken. Daarom houd ik nu vaak afstand...
Mensen die we tegenkomen zijn ook minder toegankelijk dan normaal.
Andere honden ontwijken hem... (er zijn er sowieso al veel minder, waarschijnlijk door de kou komen mensen niet meer zo vaak buiten met hun hond).
Het is zwaar, en het gaat nog zo duren tot volgende week woensdag :/
Ik kwam vanmorgen een verpleegster tegen die zei dat hij er gek van zou worden, dat ik die kraag niet zo lang om hoefde te laten en dat ik hem morgen al af kon doen. Maar ja, als hij de hechtingen eruit trekt en we weer helemaal van voor af aan moeten beginnen...
Ik heb geen verstand van hondenkleding, jullie wel? Zou er iets bestaan wat hiervoor geschikt is? Volgens de dierenarts niet, dus ik heb er niet verder naar gekeken omdat ik dacht dat hij dat toch makkelijker kapot zou krijgen (door de stof te verscheuren), terwijl zo'n kraag natuurlijk wel effectief is... maar goed.
Anders dacht ik nog aan een muilkorf, maar ik weet niet of ik het probleem daarmee alleen maar verplaats en een nieuw probleem creëer.
Hoe hebben jullie je hond wat meer comfort kunnen bieden als je tegen hetzelfde probleem bent aangelopen?
Bedankt!