Onbegrijpelijke adoptiespijt...

A
Alicen71 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

[Deel 1]

Hoi allemaal,

Ik ben hier omdat ik graag wat advies en ervaringen van anderen zou willen horen. Ik wil alvast even zeggen: voor de mensen die me een schuldgevoel willen aanpraten, dat gaat je nooit zo goed lukken als ik dat zelf al doe. Ik schaam me zo ontzettend en voel me er zo rot over dat het echt geen zin heeft om er nog een schepje bovenop te doen...

Om jullie een idee van de situatie te geven: ik deel mijn leven met een oude Mechelse herder die ik nu ruim een jaar geleden uit het asiel heb gehaald. Het was altijd al mijn droom om een hond te hebben en toen ik eindelijk de juiste omstandigheden had, ben ik gaan zoeken. Met mijn hond was het echt liefde op het eerste gezicht, en ook al had hij wat gebruiksaanwijzingen door een moeilijk verleden, het is één en al genieten geweest. Bij hem heb ik nooit getwijfeld of spijt gehad, en mijn leven zonder hem voorstellen is echt een vreselijke gedachte.

Sinds iets meer dan een week heb ik er nu een jonge teef bij, ook een herder maar dan een Hollandse, en ze is echt super! Ze is speels en aanhankelijk maar kan ook goed haar rust vinden. Ze houdt van wandelen en dutjes doen, blaft niet, luistert heel goed en haalt voor zo'n jonge hond maar weinig kattenkwaad uit. Voor velen is ze de perfecte hond en ze speelt ook heel veel met mijn eerste hond.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • HaHa
    Haha Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien dacht je onbewust, omdat je hond al oud is, dat je na zijn overlijden het hoofdstuk van het leven met een huisdier zou afsluiten. Nu je die kleine hebt geadopteerd, besef je ineens dat je er weer voor heel wat jaren tegenaan gaat.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar een angstige hond begroet verandering niet meteen met dolblije liefde. Hij haat het ook niet, hij is gewoon bang. Hij moet gewoon even de kat uit de boom kijken, zijn draai weer vinden, de kleine leren kennen, enzovoort...

Het is een heel proces dat je in huis hebt gehaald met dit bolletje wol.

Is het anders? Ja. Is het slecht voor je hond? Dat is nog maar de vraag... Angstige honden vinden het vaak juist fijn om een stabiel maatje te hebben om samen de vreemde dingen van het leven te ontdekken.

De kleine gaat nog groeien en krijgt meer zelfvertrouwen. Het is pas een week geleden. Dat is echt nog veel te vroeg voor een echt oordeel over de situatie.

Om nu al te weten of je eerste hond de nieuwkomer echt helemaal niet ziet zitten, of je nooit van haar zult gaan houden, enz...

Ik heb altijd meerdere honden gehad die ik overal vandaan heb gehaald (stichtingen, uit nare situaties, enz.). Elke nieuwkomer werd gerespecteerd, maar ze werden door de anderen echt niet altijd meteen enthousiast om de hals gevlogen 😂

Bij sommigen was het liefde op het eerste gezicht, bij anderen niet, maar ze kunnen het allemaal goed met elkaar vinden.

Net als bij mensen heb je liefde op het eerste gezicht (zoals met je eerste hond) en liefde die moet groeien...

Ik vind het niet gek dat je niet meteen die 'klik' voelde voor de kleine. Liefde op het eerste gezicht gebeurt nou eenmaal niet altijd.

Maar dat betekent niet dat er geen prachtige band uit kan ontstaan.

Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik herken veel in de verhalen hierboven; het leven kan soms raar lopen. Soms adopteer je een dier waarvan je denkt dat het onmogelijk is om ervan te houden, maar als je hem eenmaal een kans geeft, sluit je hem volledig in je hart.

Bij je eerste hond was het liefde op het eerste gezicht, maar bij de tweede niet. Toch hoor ik ook bij de categorie mensen die, zoals velen hierboven al zeiden, niet meteen halsoverkop verliefd worden.

Mijn dieren zijn levende wezens, net als een mens die ik nog niet ken maar die een vriend zou kunnen worden, of meer. Ik hecht me niet bij de eerste aanblik zonder diegene te kennen.

De band die ik met mijn dieren heb, ontstaat door wat we samen doen en door elkaar te leren kennen; een wederzijdse ontdekkingstocht.

Ik leer ze gewoon kennen, ik ontdek wie ze zijn en na verloop van tijd blijken ze grappig te zijn, houden ze van dit of dat, en zo ontstaat de band.

Ik ben ervan overtuigd dat dit voor dieren ook zo werkt. Behalve voor mijn dingo dan, die was op het eerste gezicht al verliefd op mij 😅

Maar denk aan een pup die net zijn nest heeft verlaten, een kat die op straat leefde, een hond uit het asiel...

Hij is blij met het thuis dat ik hem bied, hij houdt van de veiligheid, de wandelingen en zijn slaapplekjes, maar hij kent mij nog niet.

Hij leert mijn stem kennen, hij leert hoe ik reageer en hij begint zich aan mij te hechten.

Het verschil is dat ik me daar bewust van ben. Ik maak me er dan ook totaal niet druk om als ik een nieuw dier in huis nog niet meteen echt liefheb.

Dat betekent niet dat ik hem haat... Het betekent simpelweg dat ik me er niet het hoofd over breek. Voor mij is het heel natuurlijk om elkaar te ontdekken en een band en wederzijds vertrouwen op te bouwen.

Ik moet toegeven dat ik er juist veel plezier in heb om ze te ontdekken, nog voordat ik echt van hun gezelschap geniet. Ik vind het leuk om te ontdekken of deze van zwemmen houdt, of die graag speurt, of de een graag met een bal speelt en de ander liever stoeit, enzovoort.

Maar misschien ervaar jij dat plezier niet, of helemaal geen plezier, omdat je simpelweg het gevoel hebt dat je van hem MOET houden, terwijl dat (voorlopig) nog niet zo is.

Net als bij slapen is de grootste vijand van liefde het forceren.

En wat betreft het gevoel dat je niet meer van je hond geniet: is dat echt waar? Wandelen jullie niet meer samen, zijn er geen knuffelmomenten of spelletjes meer? Of is het gewoon anders?

Je zegt dat je hond angstig is naar de kleine toe. Maar dat heeft tijd nodig om te wennen. Een hond die lekker in zijn vel zit (zoals je nieuwste aanwinst ongetwijfeld zal worden, omdat ze jong geadopteerd is) is een enorme steun voor een hond met een angstig karakter.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik klink misschien harteloos (sommigen denken dat trouwens al 😅), maar bij elke adoptie heb ik een paar maanden nodig om me aan de nieuwkomer te hechten.

Dat maakt me niet ongerust, want ik weet dat het uiteindelijk wel goedkomt.

Maar in het begin heb ik gewoon tijd nodig...

Ik vang ze in het begin een beetje "mechanisch" op; ik bedoel daarmee dat ik gewoon in hun behoeften probeer te voorzien, niet meer en niet minder. En stapje voor stapje, naarmate we meer avonturen beleven en ik hun eigen karaktertje ontdek – die kleine details die hen uniek maken – ontstaat de band en worden het echt mijn honden.

Het is volkomen normaal dat je niet dezelfde band of hetzelfde gevoel hebt bij een hond die er pas een week is als bij je andere hond, wat voor woorden je er ook aan geeft. Hoe perfect dit teefje ook is, jullie hebben simpelweg nog geen gezamenlijke geschiedenis.

Bij je eerste was het anders; een eerste blijft altijd een eerste en je had toen nog geen vergelijkingsmateriaal...

Wat betreft de relatie tussen die twee, of het gevoel dat deze nieuwe hond je bij hem weg zou kunnen drijven: dat is een puur menselijke gedachte.

Hij heeft alleen maar te winnen! Hij heeft zijn baasje + een vriendinnetje.

Een hond houdt de score niet bij.

Geef jezelf de tijd.

Zoals Boxy al zei, dit is de slechtste periode voor de asielen. Zolang je voor de praktische zaken kunt zorgen, moet je jezelf voor de rest gewoon de tijd gunnen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ADOPTIEGEZIN GEZOCHT VOOR ONZE LEONBERGER PUPPY'S

Omdat we helaas moeten stoppen met onze fokkerij, zoeken we een heel goed nieuw huisje voor onze schattige LEONBERGER puppy's, geboren op 10-04-2022. Het gaat om 9 reutjes en 5 teefjes. Ze zijn gechipt, gevaccineerd en hebben een stamboom (LOF, de Franse rasvereniging). De pups hebben uitstekende bloedlijnen (ouders zijn Frans kampioen), een fijn karakter en zijn in huiselijke kring opgegroeid. Ze zijn vrij van dysplasie. Moeder: 2CLL6244581524.

Wil je meer foto's zien van mijn schattige pups? Neem dan contact met me op via het onderstaande e-mailadres: jeanlucvirol140@gmail.com

Alleen serieuze reacties graag.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat een hond in de eerste plaats van een mens verwacht – sorry hoor – is geen liefde: het is veiligheid en een omgeving die aansluit bij zijn activiteitsniveau en sociale behoeften. Volgens mij kan ze dat bij jou zeker vinden. Een band opbouwen is zelden iets van de één op de andere dag, en ik denk dat je eerste hond er juist enorm veel baat bij zou hebben als die te hechte band tussen jullie eens wordt "opgeschud". Dat is naar mijn idee namelijk nooit echt gezond...

Vertaald Frans
    Aiken-Ka
    Aiken-ka Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Waarom voel je je schuldig? Je reactie is volkomen menselijk. Als de klik er was, dan is die er nog steeds, alleen kan de komst van een nieuw dier voor veel druk zorgen.

Het kost tijd om een nieuwe balans en routine te vinden, om alles op een rijtje te krijgen.

Mensen zijn gewoontedieren. Het verstoren van die routine kan gevolgen hebben, maar dat betekent niet dat je je niet meer kunt aanpassen; de mens is immers ontzettend flexibel.

Je stelt jezelf heel logische en nuttige vragen. Ja, een nieuw dier zet je hele leven op z'n kop. Je moet elkaar leren kennen, aan elkaar wennen en elkaar leren begrijpen. Maar de gevoelens die er vanaf het begin waren, zijn er nog steeds. Ze zitten alleen even verstopt onder een berg emoties die nu op je afkomt.

Je hoeft jezelf niet in tweeën te delen en je hoeft de één niet op te geven om de ander tevreden te stellen. Je bent ook echt geen monster omdat je jezelf deze vragen stelt.

Een week is kort, maar het is lang genoeg om je kwetsbaar te voelen: de angst om het verkeerd te doen, de angst dat je de volgende minder zult liefhebben... Maar je houdt niet minder van ze, je houdt gewoon op een andere manier van ze, de ene keer wat intenser dan de andere.

We hebben allemaal wel eens een "zielsverwant", een dier waarmee we iets uitzonderlijks delen. Maar het echte wonder is de dag waarop je tijdens een (misschien wel heel gewone) activiteit ineens de blik van je "lelijke eendje" kruist en je plotseling beseft dat de band er is. De klik, de verstandhouding, of je nu aan het spelen bent of samen aan het rennen bent, dat maakt niet uit. Het gaat om dat moment waarop je je verstand even uitschakelt en beseft dat die gevoelens er altijd al zijn geweest.

Het kan wat tijd kosten, maar dat betekent niet dat je niet van haar houdt. Ze is gewoon anders, ze is zichzelf, jij bent jezelf en zoals in elke relatie moet je van de ander leren om er zelf rijker van te worden.

Vertaald Frans
    B
    Boxy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik wil je er in ieder geval nog even aan herinneren dat dit echt de slechtste periode is om haar naar het asiel of iets dergelijks te brengen.

In de zomer zijn er veel te veel honden die worden gedumpt. En al die extra honden in de opvang maken het er niet makkelijker op voor een hond om snel een nieuw gezin te vinden.

Ze is er pas iets langer dan een week, dus neem de tijd om elkaar te leren kennen en aan haar aanwezigheid te wennen, enzovoorts...

En anders kun je haar het beste houden totdat je zus er klaar voor is om haar in huis te nemen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is nu iets meer dan een week en ik heb echt het gevoel dat er iets niet klopt. Ik denk dat het uiteindelijk met alles zo is: je houdt van de één meer dan van de ander, of het nu om mensen of dieren gaat, en dat weet je pas na een tijdje. Dat is lastig in te schatten na slechts één bezoekje aan het asiel. Mijn hond vindt het leuk om met haar te spelen, maar tijdens het wandelen vliegt ze er vol op in bij hem en nu is hij bang als ze iets te snel in de buurt komt. Hij is vroeger mishandeld, dus dat doet me echt pijn om te zien. Ik vind het ook sneu voor die andere hond, want ik voel echt niets voor haar. Ik heb het idee dat ze iemand verdient die onvoorwaardelijk van haar houdt, net zoals ik van mijn eerste hond hou. Voor mijn gevoel is dit geen puppy blues, want ze is eigenlijk zelfs makkelijker dan ik had gehoopt, zoals ik hierboven al schreef. Dat is ook de reden dat ik bang ben dat het niet meer gaat veranderen.

Ze zullen hun gedrag nog wel op elkaar afstemmen, of nou ja, vooral je nieuwe hond dan. En anders kun je dat bijsturen met training.

Vraag jezelf eens af: streef je zó naar perfectie dat je je eigen leven ermee verpest...

Of is het een smoesje om jezelf gelijk te geven in de gedachte dat het niets gaat worden?

Het is lastig om direct van een hond te houden na een asielbezoek, maar ze is pas een weekje bij je. Dat is ook wel heel kort om al onvoorwaardelijk van een hond te houden, zeker als je dat vergelijkt met de gevoelens voor je eerste hond. We weten allemaal dat dat vaak heel anders voelt. Dus als je gaat vergelijken, dan vind je natuurlijk altijd wel een reden om te denken dat er iets mis is.

Bij een puppy blues hoeft de hond trouwens niet altijd het probleem te zijn.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, we hebben hier een lid dat heel goed kan meepraten over wat je nu meemaakt, dat is Bandji. Ik hoop dat ze even langskomt om met je te kletsen.
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 18

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!