Ik herken veel in de verhalen hierboven; het leven kan soms raar lopen. Soms adopteer je een dier waarvan je denkt dat het onmogelijk is om ervan te houden, maar als je hem eenmaal een kans geeft, sluit je hem volledig in je hart.
Bij je eerste hond was het liefde op het eerste gezicht, maar bij de tweede niet. Toch hoor ik ook bij de categorie mensen die, zoals velen hierboven al zeiden, niet meteen halsoverkop verliefd worden.
Mijn dieren zijn levende wezens, net als een mens die ik nog niet ken maar die een vriend zou kunnen worden, of meer. Ik hecht me niet bij de eerste aanblik zonder diegene te kennen.
De band die ik met mijn dieren heb, ontstaat door wat we samen doen en door elkaar te leren kennen; een wederzijdse ontdekkingstocht.
Ik leer ze gewoon kennen, ik ontdek wie ze zijn en na verloop van tijd blijken ze grappig te zijn, houden ze van dit of dat, en zo ontstaat de band.
Ik ben ervan overtuigd dat dit voor dieren ook zo werkt. Behalve voor mijn dingo dan, die was op het eerste gezicht al verliefd op mij 😅
Maar denk aan een pup die net zijn nest heeft verlaten, een kat die op straat leefde, een hond uit het asiel...
Hij is blij met het thuis dat ik hem bied, hij houdt van de veiligheid, de wandelingen en zijn slaapplekjes, maar hij kent mij nog niet.
Hij leert mijn stem kennen, hij leert hoe ik reageer en hij begint zich aan mij te hechten.
Het verschil is dat ik me daar bewust van ben. Ik maak me er dan ook totaal niet druk om als ik een nieuw dier in huis nog niet meteen echt liefheb.
Dat betekent niet dat ik hem haat... Het betekent simpelweg dat ik me er niet het hoofd over breek. Voor mij is het heel natuurlijk om elkaar te ontdekken en een band en wederzijds vertrouwen op te bouwen.
Ik moet toegeven dat ik er juist veel plezier in heb om ze te ontdekken, nog voordat ik echt van hun gezelschap geniet. Ik vind het leuk om te ontdekken of deze van zwemmen houdt, of die graag speurt, of de een graag met een bal speelt en de ander liever stoeit, enzovoort.
Maar misschien ervaar jij dat plezier niet, of helemaal geen plezier, omdat je simpelweg het gevoel hebt dat je van hem MOET houden, terwijl dat (voorlopig) nog niet zo is.
Net als bij slapen is de grootste vijand van liefde het forceren.
En wat betreft het gevoel dat je niet meer van je hond geniet: is dat echt waar? Wandelen jullie niet meer samen, zijn er geen knuffelmomenten of spelletjes meer? Of is het gewoon anders?
Je zegt dat je hond angstig is naar de kleine toe. Maar dat heeft tijd nodig om te wennen. Een hond die lekker in zijn vel zit (zoals je nieuwste aanwinst ongetwijfeld zal worden, omdat ze jong geadopteerd is) is een enorme steun voor een hond met een angstig karakter.