Mijn twee teefjes vechten tot bloedens toe uit jaloezie, is er een oplossing?

J
Joychica Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem dat onoplosbaar lijkt, gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gelezen.

Ik heb twee teefjes: een werklijn Tervuerense herder van 4 jaar en een Jack Russell-kruising van 5 jaar. Sinds een paar maanden vechten ze behoorlijk heftig, zelfs zo erg dat ik met mijn Jack naar de dierenarts moest om haar te laten hechten.

De reden van de ruzies zijn WIJ. Mijn Tervueren is super aanhankelijk naar iedereen toe en is een enorme plakvlieg, zo erg heb ik het nog nooit gezien. Ze is altijd al vrij bezitterig geweest, maar tegenwoordig verdraagt ze het niet meer als de Jack bij ons in de buurt komt, zelfs niet in de tuin. Het is inmiddels zo erg dat ik de Jack niet eens meer durf te aaien om geen ruzie uit te lokken. Als de Jack zich nou zou overgeven, maar integendeel: ze pikt het niet en valt op haar beurt de Tervueren aan, die wel vijf keer zo zwaar is. Het is niet makkelijk om ze uit elkaar te halen en mijn man is bang dat wij of onze kinderen gebeten worden tijdens het ingrijpen of doordat we op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn.

Je moet weten dat we de Tervueren hebben geadopteerd toen ze 6 maanden oud was. Ze was erg depressief nadat ze was achtergelaten en het duurde weken voordat ze er weer bovenop was.

Mijn man heeft sinds kort een andere baan en is minder vaak thuis. De Tervueren krijgt dus minder aandacht dan voorheen, wat deels haar toegenomen bezitterige en nerveuze gedrag zou kunnen verklaren (ze klappert met haar tanden van de opwinding).

Mijn vraag is nu: ik heb gelezen dat als de strijd eenmaal is losgebarsten, het nooit meer ophoudt. Is er een andere oplossing dan ze constant gescheiden houden als we thuis zijn (als we er niet zijn, vechten ze niet) of afscheid moeten nemen van één van de twee om een onomkeerbaar bloedbad te voorkomen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

30 antwoorden
Sorteren op:
  • Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

(Dat gezegd hebbende, hadden ze echt een probleem met mij gehad als ze bij mij hadden durven vechten, lol)
    Je leiderschap als baasje telt voor zeker 30-40% mee, zowel bij preventie als bij het oplossen.

Maar wat het probleem echt de wereld uit helpt, is simpelweg zo handelen dat je de vriendschap tussen de dieren stimuleert. Iedereen doet dat op zijn eigen manier, of doet het niet.

Twee niet-gesteriliseerde vrouwtjes die dikke maatjes worden zullen niet snel vechten, maar er is één uitzondering die je in je achterhoofd moet houden:

Bepaalde medicatie verstoort de bewustzijnstoestand van het dier. Tot op de dag van vandaag zijn dit de meest geniepige triggers, waar veel mensen (behalve twee onderzoekers) versteld van stonden. Een van de twee dieren komt terug van de dierenarts en BOEM, het is matten.

Dieren weten niet dat medicijnen hun waarneming kunnen veranderen.

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor deze uitleg. Ik heb contact opgenomen met een gedragstherapeut en wacht nu op bericht. Voorlopig zorgen we ervoor dat ze elkaar niet meer tegenkomen, maar dat is een hele organisatie. Zoals je al zei is dat met kinderen lastig, want voor je het weet hebben ze een deur opengedaan. In de tussentijd ga ik proberen om meer met ze te spelen en vaker te wandelen. We zullen zien wat de gedragstherapeut van sterilisatie vindt, zeker omdat de Jack Russell dat al is en het probleem waarschijnlijk niet alleen bij de grote hond ligt. Pfff... ik word er echt moedeloos van.

Super! Wat goed dat je je zo inzet, kritisch naar jezelf durft te kijken en deze twee meiden nog een kans wilt geven. Je zult zien, een gedragstherapeut is absoluut geen verspilling van tijd of geld. Een objectieve buitenstaander die meekijkt helpt enorm; het is belangrijk dat diegene jullie als gezin met de honden observeert, zowel binnen als buiten. In het begin zijn 2 tot 3 sessies vaak al genoeg om een hoop te begrijpen. Het moeilijkste is om het daarna toe te passen, oftewel je eigen gewoontes veranderen. Ik heb zelf hulp gehad van een trainer; het was in het begin ontzettend veel werk en ik was doodop, maar ik heb er geen spijt van. Ik liep met mijn tweede hond namelijk recht tegen de muur aan.

Houd ons op de hoogte, ook over wat je van de gedragstherapeut vindt (of als je twijfels hebt, enz.).

En mocht het tot een sterilisatie komen: er bestaan dierenklinieken voor minima die dezelfde zorg bieden voor veel minder geld. Ik weet alleen niet of er in België ook een soortgelijk initiatief bestaat.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Jarenlang heb ik meerdere niet-geholpen vrouwtjes samen gehad, en gelukkig wist ik toen nog niets van die reputatie dat dit zo gevaarlijk zou zijn!!!

(ik herinner me nog wel wat korte ruzietjes rond de voerbak, gewoon een paar seconden herrie en dat was het)

(Trouwens, ze waren nog niet jarig geweest als ze het hadden gewaagd om hier in huis echt te vechten, lol)

Vertaald Frans
    J
    Joychica Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Bedankt voor de uitleg. Ik heb contact opgenomen met een gedragstherapeut en ik wacht nu op een reactie. Voorlopig zorgen we ervoor dat ze elkaar niet meer tegenkomen, maar dat is een hele organisatie en zoals je al zei, is dat met kinderen best lastig omdat ze voor je het weet een deur open laten staan. In de tussentijd ga ik proberen om vaker met ze te spelen en te wandelen. We zullen wel zien wat de gedragstherapeut van sterilisatie vindt, aangezien de Jack Russell dat al is en het probleem waarschijnlijk niet alleen bij de grote hond ligt. Pfff... ik word er echt moedeloos van.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

vaak kunnen twee honden van hetzelfde geslacht elkaar op een gegeven moment niet meer luchten of zien
    Serieus? 🤪🤷 Wij hebben al jarenlang altijd minimaal 2 reuen gehad, of zelfs 3 toen onze ouwe trouwe labrador er nog was... en nooit gedoe gehad (behalve nu dan even, wat gekibbel omdat de Cocker nogal mopperig is gebleven sinds dat voorval) maar verder is het vooral... lekker knuffelen, echt maatjes dus ^^

Ik zei ook "heel vaak"; het klopt inderdaad dat twee teefjes samen het lastigste zijn, zoals @énergiesolaire al zegt

En ik denk zelfs dat dit bij bepaalde rassen heel vaak het geval is

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Sterilisatie ja, oké, maar op deze leeftijd weet ik niet zeker of dat nog iets oplost. Wat betreft teefjes heb ik gelezen dat het ze in sommige gevallen zelfs agressiever kan maken.
    Inderdaad, het zal niet genoeg zijn als de twee honden elkaar haten. Dan is het kwaad al geschied. Aan de andere kant is het zeker dat twee intacte teefjes het perfecte recept zijn voor een ongezonde rivaliteit. De wetenschap (gebaseerd op klinische studies, waarvan er eentje zelfs 10 jaar duurde... toch wel lang), is daar heel duidelijk over. Het is heel triest, want een vriendschap kan door slechts één cyclus compleet kapotgaan.

Het maakt ze niet "agressief", het maakt ze emotioneel onstabiel en meer "instinctief". Ze kunnen dus rivaliteit gaan zien (dat is het sleutelwoord) waar ze dat eerder helemaal niet zouden hebben gedaan. Dat is het drama.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou hetzelfde zeggen, twee niet-gesteriliseerde teefjes... Dat is een groot risico op vechtpartijen.

En ik ben het er ook mee eens dat een sterilisatie op deze leeftijd het probleem misschien niet meer oplost, maar waarom zou je het niet proberen? Het is misschien beter dan een van de twee weg te moeten doen... Dat valt nog te bezien...

Ja, als gedrag eenmaal echt ingesleten is in het dagelijks leven, in dezelfde omgeving en met steeds dezelfde aanleiding voor ruzie, dan is dat een uitdaging... Onmogelijk? Dat hangt van de situatie af... Maar ik heb het gevoel dat jullie als baasjes de grip kwijt zijn, en dat is vast niet pas sinds kort, of wel? Er moet echt een professional bij komen om jullie te helpen je honden weer in het gareel te krijgen.

Ik heb hier zelf ook twee niet-gesteriliseerde teefjes. We sturen onze jongste (1 jaar) heel erg; de puberteit is echt een cruciale fase. Dat dominante gedrag dat ze van kleins af aan al heeft, kan ervoor zorgen dat ze te veel de baas wil spelen, jaloers wordt of bezitterig is... En nee, dominant zijn is geen schande, we hebben haar juist uitgekozen om haar sterke karakter. Maar het betekent wel dat je er bovenop moet zitten als je er bent, je moet ze constant in de gaten houden. In het begin lieten we geen speelgoed rondslingeren, daarna testten we het met één speeltje, toen twee... Kortom, we voeden ze samen op: samen wandelen, maar ook apart, en als we er niet zijn gaat het ook goed. Ze kennen elkaar al lang, maar drie weken constant samenwonen is voor hen ook niet niks. Om ze rust te geven, haal ik ze sinds twee weken 's nachts uit elkaar. Dat helpt ze om bij te komen en 's ochtends zijn ze weer blij om elkaar te zien...

Ik wil maar zeggen: je moet je honden echt kennen, weten hoe ze zich ontwikkelen, wat hun karakter is en wat ze als een 'beloning' of bezit zien... Je moet vanaf het begin duidelijke kaders stellen. De een moet leren om dingen af te staan, de ander moet rustig blijven en niet de situatie misbruiken om alles voor de neus van de ander weg te kapen...

Merline geeft aan dat zij reuen heeft gehad die goed met elkaar overweg konden, dus ik denk dat het, zoals bij alles, neerkomt op de opvoeding.

Als de honden voor de ogen van hun baasjes gaan vechten, dan lijkt er al een probleem te zijn met de autoriteit of de regels in huis. Dan ben je eigenlijk alleen nog maar aan het reageren in plaats van dat je preventief en opvoedkundig bezig bent.

Twee teven tegelijk heropvoeden... Heb je daar de energie, de tijd, de motivatie en de kennis voor? (Wat dat laatste betreft, kan die professional je natuurlijk helpen).

Vertaald Frans
    Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Steriliseren, ja oké, maar op deze leeftijd weet ik niet of dat nog wel iets oplost. Over teefjes heb ik gelezen dat ze er in sommige gevallen zelfs agressiever door kunnen worden.

Ik zou zeggen dat als er een reu bij zat... je misschien zou denken dat ze om hem ruziën. Maar nu lijkt het eerder op een soort jaloezie.

In mijn geval heb ik een teefje dat nog 'intact' is. Een maat van me heeft een gesteriliseerd teefje, maar die is echt een enorme plakker met mensen. Ze eist alle aandacht op en duwt andere honden opzij om alle aaitjes te krijgen. Ze heeft mijn hond aangevallen. Vanaf het begin moet ze haar al niet, omdat de nieuwkomer de show heeft gestolen. Het is waarschijnlijk onze eigen schuld dat we die grote ons al die tijd zo hebben laten claimen, en misschien hebben we mijn hond wel té veel aandacht gegeven.

Dus sinds die knokpartij tussen die twee kunnen ze elkaar niet meer luchten of zien, en zetten we ze dus niet meer bij elkaar.

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

2M is veel minder erg dan 2V

Twee niet-gesteriliseerde vrouwtjes = een tikkende tijdbom. Als het wel goed gaat, komt dat door andere mechanismen die te lang zijn om hier uit te leggen, waardoor de dieren toch een band met elkaar hebben kunnen opbouwen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 30

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!