Hoi allemaal,
Ik heb een probleem dat onoplosbaar lijkt, gebaseerd op wat ik tot nu toe heb gelezen.
Ik heb twee teefjes: een werklijn Tervuerense herder van 4 jaar en een Jack Russell-kruising van 5 jaar. Sinds een paar maanden vechten ze behoorlijk heftig, zelfs zo erg dat ik met mijn Jack naar de dierenarts moest om haar te laten hechten.
De reden van de ruzies zijn WIJ. Mijn Tervueren is super aanhankelijk naar iedereen toe en is een enorme plakvlieg, zo erg heb ik het nog nooit gezien. Ze is altijd al vrij bezitterig geweest, maar tegenwoordig verdraagt ze het niet meer als de Jack bij ons in de buurt komt, zelfs niet in de tuin. Het is inmiddels zo erg dat ik de Jack niet eens meer durf te aaien om geen ruzie uit te lokken. Als de Jack zich nou zou overgeven, maar integendeel: ze pikt het niet en valt op haar beurt de Tervueren aan, die wel vijf keer zo zwaar is. Het is niet makkelijk om ze uit elkaar te halen en mijn man is bang dat wij of onze kinderen gebeten worden tijdens het ingrijpen of doordat we op de verkeerde plek op het verkeerde moment zijn.
Je moet weten dat we de Tervueren hebben geadopteerd toen ze 6 maanden oud was. Ze was erg depressief nadat ze was achtergelaten en het duurde weken voordat ze er weer bovenop was.
Mijn man heeft sinds kort een andere baan en is minder vaak thuis. De Tervueren krijgt dus minder aandacht dan voorheen, wat deels haar toegenomen bezitterige en nerveuze gedrag zou kunnen verklaren (ze klappert met haar tanden van de opwinding).
Mijn vraag is nu: ik heb gelezen dat als de strijd eenmaal is losgebarsten, het nooit meer ophoudt. Is er een andere oplossing dan ze constant gescheiden houden als we thuis zijn (als we er niet zijn, vechten ze niet) of afscheid moeten nemen van één van de twee om een onomkeerbaar bloedbad te voorkomen?