Mijn pup valt me aan als ik hem op zijn kop geef

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi! Sinds een week heb ik een Mechelse herder pup. Maar als ze de bank aanvalt of spullen pakt... dan geef ik haar op haar kop, maar dan gromt ze naar me en valt ze me aan. Als ik haar echter haar gang laat gaan, sloopt ze alles.

Ik heb al geprobeerd haar bij haar nekvel te pakken, een beetje te schudden of mijn hand in haar bek te stoppen, maar niets helpt. Twee seconden later doet ze precies hetzelfde weer.

Ook eet ze 's ochtends en 's avonds haar eigen poep op. Ik vermoed dat ze honger heeft, maar ik geef haar de hoeveelheid die op de zak staat (56 g verdeeld over 3 maaltijden). Het merk brokjes is Sa Vraie Nature (een Frans merk).

En ik zou graag willen weten wanneer de bijtfase van pups meestal ophoudt.

Bedankt voor de reacties! Verder is ze hartstikke lief.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

42 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Eigenlijk denk ik dat "goedheid" voortkomt uit twee dingen die óf samenwerken, óf juist een soort innerlijke strijd veroorzaken: je persoonlijkheid en je opvoeding, oftewel wat aangeboren is en wat je hebt aangeleerd. Als iemand van zichzelf al empathie heeft voor anderen, inclusief dieren, dan zal diegene instinctief proberen een puppy geen pijn te doen. Zelfs als je niet precies weet hoe je moet handelen, ben je uit jezelf voorzichtig. Je behandelt hem dan alsof het een kostbaar, onvervangbaar kristallen glas is dat absoluut niet kapot mag gaan. Maar als die empathie minder sterk aanwezig is (ik weet niet of dat de beste verwoording is), dan neemt de opvoeding het over: ouders die uitleggen dat een puppy een levend wezen is en dat je er geen voetballetje mee moet spelen, enzovoort.
    Je verwoordt het echt heel goed, en dat wordt trouwens ook in deze video bevestigd:

https://www.youtube.com/watch?v=of6znVOEvZU

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maar ik hoor graag wat meer over dat artikel, ik ben echt benieuwd en het interesseert me wel. 😌

Ah, je moet nog even geduld hebben voor je-weet-wel :)

(Het schiet op, maar inderdaad, dat artikel is echt bizar. Het gaat helemaal niet over de hond; de keuze voor die analogie is bijna toeval. Maar het is een knaller van een artikel dat alles heeft veranderd).

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maar ik hoor graag wat meer over dat artikel, het intrigeert me en ik ben erg geïnteresseerd. 😌

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Eigenlijk denk ik dat "goedheid" voortkomt uit twee dingen die ofwel samenwerken, ofwel een soort "innerlijke strijd" veroorzaken: je persoonlijkheid en je opvoeding, oftewel aanleg en aanleren.

Als je van nature een zekere empathie hebt voor anderen, waaronder dieren, dan probeer je instinctief om een puppy geen pijn te doen. Zelfs als je niet precies weet hoe je moet handelen, ben je uit jezelf voorzichtig. Je behandelt hem dan alsof het een kostbaar, onvervangbaar kristallen glas is dat niet beschadigd of kapot mag gaan.

Maar als die empathie minder ver reikt (ik weet niet of dat de beste verwoording is), dan neemt de opvoeding het over: ouders die uitleggen dat een puppy een levend wezen is en dat je er geen voetballetje mee moet spelen door hem als bal te gebruiken, enzovoort.

Iemand met empathie én een liefdevolle opvoeding zal een pup van 2 maanden dus nooit door elkaar schudden. In het ergste geval, als je even niet meer weet wat je moet doen, bel je je ouders, de dierenarts of de fokker, of sluit je je even op in de badkamer om uit te huilen tot je de boel weer op een rijtje hebt 🙄, maar je zult hem nooit zomaar door elkaar rammelen of je hand zo in zijn bek duwen.

En andersom: iemand zonder empathie of opvoeding doet dat niet alleen wel, maar doet mogelijk nog veel ergere dingen, en waarschijnlijk niet alleen bij zijn puppy maar bij dieren in het algemeen, partners, kinderen...

Dat is waarom opvoeding zo belangrijk is, om eventuele gebreken in iemands karakter op te vangen: wat je leert vult aan wat je van nature hebt...

Maar dat is maar een ideetje dat ik nog niet echt heb kunnen uitwerken. 😳

En dat is waar ik aan moet denken bij Sarada en wat ze vertelt: ook al heeft ze weinig kennis van honden, mijn gevoel zegt dat het haar ook aan empathie en opvoeding ontbreekt... 😔

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Voor mij gaat het hier niet om of het je eerste of je twintigste hond is: de allereerste pup, kitten of wat voor dier dan ook waarvan-ik-niet-eens-wist-dat-het-bestond dat ik in mijn leven zou zien, ongeacht mijn leeftijd of mijn kennis van dieren, ik zou echt nooit van m'n leven zo hebben gehandeld: hem door elkaar schudden?! Je hand in z'n bek stoppen?! 😲 Ik zou veel te bang zijn geweest om hem pijn te doen, of hem zelfs blijvend te verwonden! Als ik hem al had aangeraakt, dan was dat met duizend voorzorgsmaatregelen geweest. En dan hebben we het nog niet eens over de relationele kant... 😒 Nee, op dat punt is het ofwel een kwestie van opvoeding, ofwel een kwestie van persoonlijkheid (het een sluit het ander niet uit), maar geen gebrek aan hondenkennis... 😠 In ieder geval, "niet alleen maar". 🙅

Dus vanuit jouw oogpunt is goedheid in de eerste plaats een intuïtief fenomeen, en daarna pas rationeel :)

Ik verwijs hier naar een geweldig artikel dat jouw gevoel bevestigt, en dat de zeer toepasselijke titel "The Emotional Dog and its Rational Tail" heeft.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo Skyyyyyyyyyyy, ik heb echt het gevoel alsof ze met een computer opgezadeld is en niet eens weet hoe ze hem aan moet zetten. Wat zeker is: er is totaal geen klik of vonk tussen die twee.

Zelfs geen sprankje verstandhouding, en omdat ze allebei in de verdediging schieten, gaat dat niet snel veranderen. Sarada moet eerst een beetje een band opbouwen met de pup en dan zal hij pas naar haar luisteren.

Ze lijken allebei even koppig en houden voet bij stuk. Laten we hopen dat een goede gedragstherapeut of hondentrainer deze knoop kan ontwarren. Fijne dag nog, lieve Sky en schattige Gandy, en zonnige kusjes uit Brussel.

DIKKE SMAKKKKKKKKKKKKK van ons 6 en een SLURP voor Gandy. gigi

Vertaald Frans
     Sky
    Rapporteren

Voor mij is dit echt geen kwestie van je eerste of je twintigste hond: de allereerste puppy, kitten of ander dier waarvan ik niet eens wist dat het bestond dat ik in mijn leven zou zien, ongeacht mijn leeftijd of hoeveel ik van dieren afweet, nooit van mijn leven zou ik zo hebben gehandeld: hem door elkaar schudden?! Je hand in z’n bek stoppen?! 😲

Ik zou veel te bang zijn geweest om hem pijn te doen, of hem zelfs blijvend te verwonden! Als ik hem al had aangeraakt, zou dat met superveel voorzichtigheid zijn geweest.

En dan hebben we het nog niet eens over de onderlinge band... 😒

Nee, op dit punt is het óf een kwestie van opvoeding, óf een kwestie van persoonlijkheid (het een sluit het ander niet uit), maar geen gebrek aan kennis over honden... 😠

In ieder geval, "niet alleen". 🙅

Vertaald Frans
    Gigi397
    Rapporteren

Bedankt Julie, ik heb maar één hondje, Champagne, een Maltezer, Fadiese, een angora dwergkonijn, Machou en Pichou, de chinchilla's en Mr Poisson, een goudvis van 11 jaar oud. Ik zou graag nog een klein hondje willen, maar ik wacht op het mooie weer, we zien wel!!!!

Dat is nou net zo frustrerend, Sarada, die blijkbaar nog nooit een hond heeft gehad, heeft nu een Mechelse herder-pup als eerste hond. Dat is niet niks, zeker niet als ze zich niet in dit type hond heeft verdiept. Hem bij zijn nekvel pakken en door elkaar schudden?????????????????? Dat is echt bizar!!! Wat vreselijk, en volgens mij is ze er ook nog niet mee naar de dierenarts geweest. Persoonlijk is dat het eerste wat ik doe als ik een hond heb, om de algemene gezondheid te checken en goed advies te krijgen. Een goede dierenarts vinden is sowieso al een hele zoektocht. Die van mij is de dierenarts waar mijn dochter stage heeft gelopen, en ze was erg enthousiast omdat hij haar veel leerde.

En daar komt nog bij dat die pup poep van anderen eet; als hij niks oploopt, heeft hij echt geluk. Je gaat niet met een pup die nog niet volledig is ingeënt wandelen op een plek waar dat ligt. Dat is tenminste mijn mening. Dikke kusjesssssss Julie-Cocker en Tania en een dikke SLURP voor jullie viervoeters en tweevoeters van ons zessen. gigi

Vertaald Frans
    Julie-Cocker
    Julie-cocker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi gigi, ja het gaat hartstikke goed hier, en met jou en je honden? Het belangrijkste is dat de honden goed te eten krijgen en dat geldt natuurlijk al helemaal als ze nog heel klein zijn. Ik hoop dat ze nog terugkomt om het wat uitgebreider uit te leggen, want nu zijn we alleen maar aan het speculeren. Ik hoop echt dat hij kerngezond is.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Rapporteren

Dikke kussen Tania, Julie-Cocker,

We weten niet eens of die kleine wel calcium in zijn maaltijden krijgt en alles wat hij nodig heeft om goed te groeien. Ik ben zelf geen fan van de weegschaal, maar ik moet me wel één keer per maand wegen. Dus weeg ik Champagne en Fadiese ook en maak ik een gewichtscurve voor ze, aangezien ze nu volwassen zijn.

Het kan altijd van pas komen. Alles goed met jullie, meiden? Tot straks!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 42

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!