Groei en volwassen grootte van Mechelse herders

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb dit topic geopend om de grootte van Haïko te 'vergelijken' met andere Mechelaars tijdens hun groei.

Met 3 maanden = 15,2 kg

Met 4 maanden = 18 kg

Met 5 maanden = 23,4 kg

Met 6 maanden = 28 kg en ongeveer 58 cm (lastig te meten met een hond die alle kanten op beweegt).

Zijn vader was behoorlijk groot en hij lijkt op hem, dus we weten dat het een flinkerd wordt ^^

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

59 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    The yenyen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

We hebben een puppy opgevangen die blijkbaar is mishandeld. We weten niets over haar afkomst, maar er zit overduidelijk Mechelse herder in. Ze weegt echter maar 14 kg en is 48 cm hoog, en dat terwijl ze al iets ouder is dan 6 maanden. Hebben jullie dit eerder gezien of is ze gewoon een kruising?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een Mechelse herder van de Franse kennel 'du caps des draps d'or'. Hij is 8 maanden oud en weegt 30 kg, het is een flinke bouw. Is het normaal dat hij dit gewicht heeft?

Hoi, als hij een grote bouw heeft en niet te zwaar is, kun je ervan uitgaan dat dit normaal is. Let wel goed op de kwaliteit van zijn voeding en vermijd ook te zware lichamelijke inspanning.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die hele grote honden; het is niet meer echt typisch voor het ras en het kan groeiproblemen veroorzaken of op latere leeftijd zorgen voor gewrichtsproblemen.

Mijn eigen teefje, zonder stamboom maar wel echt een Mechelaar-type (ze mist alleen de papieren lol), weegt 27 kg en wordt binnenkort 9 jaar. Nou, met zo'n kleiner formaat is ze echt een bliksemschicht op poten en ze heeft nooit last gehad van groeiproblemen. Haar bouw komt ook meer overeen met het authentieke uiterlijk van de Mechelaar, die eigenlijk middelgroot hoort te zijn.

Kortom, je hebt een Mechelaar die past binnen de huidige normen van het ras.

Vertaald Frans
    X
    Xavier73 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, ik heb een Mechelse Herder van 'du Caps des Draps d'Or'. Hij is nu 8 maanden oud en weegt 30 kg. Hij is flink gebouwd, maar is het wel normaal dat hij dit gewicht heeft?
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een Mechelse herder van 6 maanden oud. Hij weegt 25 kg en heeft een schofthoogte van 56 cm. Ik wilde graag weten of hij te groot is voor zijn leeftijd. Bedankt!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trouwens, ik heb dezelfde techniek bij mijn kitten gebruikt en dat gaf precies hetzelfde resultaat. Het duurt alleen wel ietsje langer. Eigenlijk hoef ik nu niet eens meer te roepen. Ik hoef alleen maar mijn vingers stil te houden en ze begint al te likken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Super tips!

Ik heb net de techniek uit de video geprobeerd. Het werkt goed bij die van mij, ze begint me te likken!!! Echt heel blij mee... ontzettend bedankt.....

Het is perfect als ze begint te likken, want dat betekent dat ze heel goed heeft begrepen dat ze je pijn heeft gedaan.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goede tips!

Ik heb net de techniek uit de video geprobeerd. Het werkt echt goed bij die van mij, ze begint me helemaal te likken!!! Super blij mee... echt bedankt.....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Twee of drie keer per dag voeren is prima, dat verkleint de kans op een maagtorsie. Voor de hoeveelheid kun je naar de ontlasting kijken. Als die mooi stevig is zonder af en toe wat diarree (wat vaak 's middags gebeurt als je op twee maaltijden zit), dan zit je op de goede weg. Verder kun je variëren op basis van de activiteit van je pup. Als hij niet zo actief is, kun je de porties gerust een beetje verkleinen.

Dat happen en bijten is heel normaal, zeker bij een Mechelse herder. Er zijn genoeg technieken, afhankelijk van de pup en de omgeving waarin hij de eerste weken is opgegroeid. Als hij bij zijn nestgenootjes is gebleven, kun je heel makkelijk werken aan de bijtrem en beheersing.

https://www.youtube.com/watch?v=IeXMUkPnkUE&t=8s

Je wilt hem laten begrijpen dat het pijn doet, dus doe je hetzelfde als zijn broertjes en zusjes: sla een hoog gilletje uit dat 'stop' betekent. Als hij echt een eigenwijsje is en het hem niks kan schelen, kun je zachtjes met je nagels in zijn oor knijpen (doe dit heel voorzichtig, die oortjes zijn nog erg kwetsbaar op die leeftijd) zodat hij zelf een gilletje geeft. Geleidelijk aan zal hij steeds minder hard bijten, tot hij ermee stopt. Let er wel op dat dit met 4 maanden echt aangeleerd moet zijn; na die 4 maanden wordt het lastig om dit nog betrouwbaar aan te leren.

Trek trouwens nooit je hand weg; de pup moet stoppen, jij moet niet terugwijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, je hebt gelijk, ik geef haar gewoon haar dagelijkse portie in 2 keer en dan zien we wel...?

Heb je toevallig een tip tegen het happen?? Die van mij houdt maar niet op en omdat ik binnenkort met de training begin, ben ik bang dat het niet gaat lukken.....

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi. Mijn Mechelse herder is 3 maanden oud en weegt 9 kg, is dit normaal??? Alvast bedankt..

Tenzij je een pup echt heel slecht voert of er sprake is van een aandoening, is het puur de genetica die zijn uiteindelijke bouw bepaalt. Ik heb weleens Mechelaar-pups van 6 maanden gezien die 8 kg wogen, terwijl die van mij rond de 16 kg zat. Je moet je echt niet meer zo druk maken over de lengte en het gewicht van je pup. Het enige wat je moet vermijden, en dat geldt zeker voor een Mechelaar, is je pup overvoeren in de hoop dat hij dan sneller groeit. Daar wordt hij alleen maar te dik van en dat is gevaarlijk voor zijn gewrichten.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 59

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!