Hoi,
mijn meisje gedraagt zich de laatste tijd nogal vreemd.
Na haar avondeten gooit ze haar waterbak om, ook al zit er nog water in, en daarna gaat ze ermee spelen (’s nachts). Het vervelende is dat ze dit doet op het moment dat iedereen in huis al slaapt, waardoor ik de bak niet meer opnieuw kan vullen.
Nog iets: 's ochtends voor ik naar mijn werk ga, zet ik haar waterbak neer. Nadat ze gulzig heeft gedronken, gooit ze hem weer om. Ik heb besloten haar te straffen door de bak daarna leeg te laten staan.
Daarbij heb ik tegen mijn zus gezegd dat ze haar pas na een tijdje weer water mag geven.
Ze komt geen water tekort, maar ik vind het gewoon vreemd en nieuw dat ze haar waterbak omgooit.
Ze wordt regelmatig uitgelaten, haar inentingen zijn up-to-date en ze is ontwormd.
Heeft iemand hier dit al eens meegemaakt?
Je hond heeft wel wat weg van een kat, vind ik. Katten zijn meesters in het ontdekken van hun omgeving en het doen van "ontdekkingen". "Ik duw tegen dit prulletje, en als het valt maakt het lawaai. Oh? Kijk, nog een prulletje, laten we dat ook eens proberen."
Bij mij was het mijn kat die de waterbak begon om te gooien toen ik besloot het water in een soepkom te geven. De bodem was veel smaller dan de rand. De "bak" was dus onstabiel. De kat ontdekte dat die instabiliteit ervoor zorgde dat de kom omgegooid kon worden!
Mijn hond heeft een paar maanden geleden de zwaartekracht ontdekt. "Als ik de bal nu eens niet terugbreng naar mijn baasje wanneer hij hem van een helling gooit, maar hem halverwege de helling neerleg, dan rolt hij weer naar beneden zonder dat de baas iets hoeft te doen. En hij staat daar boven maar te koekeloeren terwijl ik me vermaak met een bal die uit zichzelf beweegt."
Straffen werkt alleen als je de hond op heterdaad betrapt. De beste straf in dit geval is simpelweg je stem verheffen op het moment dat ze aanstalten maakt om de bak om te gooien. Als je stem verheffen haar tegenhoudt, dan werkt die simpele straf. Maar haar de volgende ochtend pas straffen... pfff... Dat gaat ze echt niet begrijpen volgens mij.
dat is een goeie, dat zou best eens kunnen kloppen. Ze verplaatst haar bak daarna ook nog om ermee te spelen.
Ik heb er nu voor gekozen om de bak maar een half uurtje te laten staan voordat ik naar bed ga.
Even uitleggen: ik geef haar haar brokjes en een half uur later, wanneer ik hoor dat ze met de omgegooide bak begint te spelen, haal ik de bak weg en zeg ik duidelijk "nee". Zo kan iedereen rustig slapen.
Ze gooit de waterbak nu niet meer om.