Hoi allemaal!
Ik zal onze situatie even uitleggen. Jango is gisteren net 4 maanden oud geworden en blaft thuis eigenlijk nooit (behalve naar de stofzuiger als die aanstaat :P).
Tijdens het wandelen is het echter een heel ander verhaal. Hij blaft naar andere honden zodra hij er eentje tegenkomt. Ook naar kinderen, rolstoelen en boodschappentrolleys. Eerst blafte hij ook naar fietsers en joggers, maar doordat hij die nu vaak genoeg heeft gezien, is hij daarmee gestopt. Hij stopt nu alleen nog om ze na te kijken en hij heeft dan de sterke neiging om ze te volgen, maar hij blaft niet meer tegen ze.
Wat honden en kinderen betreft, is er echter niets veranderd. Hij blaft niet alleen heel hard, maar trekt ook aan de riem om op ze af te stormen. Hij stopt pas als ze uit het zicht zijn. Hierdoor gaan ouders en andere hondeneigenaren ons uit de weg, waardoor Jango geen kennis met ze kan maken... Vooral wat betreft kinderen is dat jammer, want honden komt hij in allerlei andere situaties wel tegen.
We gaan één keer per week naar de puppycursus (die in augustus gesloten is) en we proberen één of twee keer per week mee te doen aan georganiseerde wandelingen met honden uit de buurt, zodat hij lekker los kan spelen. Ook daar blaft hij veel tegen de andere honden, maar hij speelt wel met ze (en wordt soms op zijn nummer gezet door de oudere honden die geen zin hebben in die kleine ^^).
Ik kom dus bij jullie voor wat tips om ervoor te zorgen dat hij wat minder blaft. Ik denk dat het gedrag er met de tijd wel uit gaat, maar ik begrijp het vooral niet zo goed. Als hij naar honden of kinderen blaft, heeft hij zijn staart niet tussen zijn benen en ik heb niet het idee dat hij bang is. Het lijkt meer alsof hij zich stoer wil voordoen en de ander wil imponeren... Nou ja, ik weet het ook niet precies, dus daarom vraag ik jullie om wat uitleg en eventueel advies :)
Sorry voor de lap tekst, en alvast bedankt voor jullie reacties!