Panische angst sinds sterilisatie

Meliu
Meliu Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Mijn hond, een Australian Shepherd, is 10 maanden oud. Ze was altijd super sociaal en stapte op iedereen af. Ze was ook heel speels, maar sinds een paar weken is ze opeens bang voor alles en iedereen... Voor geluiden op straat, een motor of een auto die voorbijrijdt...

Ze is zelfs bang voor vrienden die op bezoek komen, terwijl ze die al kent van toen ze nog een puppy was. Het is net alsof ze depressief is.

Zodra er iemand binnenkomt, kruipt ze weg waar ze maar kan... in hoekjes, tussen mijn benen... En ze vlucht vooral in paniek de tuin in om zich achter een boom te verstoppen. Zelfs als ze haar roepen om haar gerust te stellen en te aaien, helpt het niets. Vroeger was ze totaal niet zo bij hen. Haar angsten zijn begonnen na haar sterilisatie (toen ze 6 maanden was, ik weet niet of er een verband is). Voorheen was ze heel sociaal en zocht ze mensen altijd op. Ze speelt nu ook helemaal niet meer. Ze is nu net 10 maanden oud... wat moet ik doen?

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • J
    Jcne Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Castreren of steriliseren is nooit zomaar iets en speelt een belangrijke rol, zowel op lichamelijk vlak als voor het gedrag. Testosteron en progesteron zijn erg belangrijk voor de emotionele toestand van een dier, omdat ze via chemische reacties invloed hebben op de hersenen. Ze helpen namelijk om angst, ongerustheid en stress te onderdrukken. Het gebeurt dan ook regelmatig dat dierenartsen castratie voorstellen bij een zogenaamde 'te dominante' hond om dit gedrag te verminderen. En inderdaad, vaak werkt het ook, maar je moet wel begrijpen waarom dat nou echt zo is. Simpelweg omdat de hond het vertrouwen in zijn eigen kunnen verliest. Emotioneel gezien is dat niet best, maar voor de baasjes komt het vaak wel goed uit, omdat zij zich vooral focussen op wat zichtbaar is (het gedrag) in plaats van op het onzichtbare (de emotionele toestand, oftewel hoe de hond zich psychologisch voelt). In sommige gevallen zorgt de chemische reactie van progesteron of testosteron voor een balans tussen angst en zelfvertrouwen, en door sterilisatie wordt dat evenwicht simpelweg verbroken. Je moet ook weten dat sommige Scandinavische landen sterilisatie verboden hebben, omdat het wordt gezien als een inbreuk op het dierenwelzijn en zelfs wordt beschouwd als een strafbaar feit waar een gevangenisstraf op staat.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Je moet je vrienden echt tegenhouden als ze haar hun aaien willen opdringen.

Als ze echt aardig zijn en meevoelen met je hond, is het beste wat ze kunnen doen gewoon met je mee gaan wandelen op onverharde weggetjes, zonder op de hond te letten. Ze moet weer zin krijgen in het leven door nieuwe geurtjes op te snuiven; de beste manier om een hond te laten ontspannen is door haar de kans te geven haar neus te gebruiken.

De volgende stap heeft ook met die neus te maken; ik neem aan dat ze als een echte Aussie dol is op achter haar bal aan rennen. Je kunt haar lievelingsbal verstoppen op een plek waar ze echt systematisch een gebied moet afzoeken.

Dan vier je haar overwinning natuurlijk uitgebreid!

Er is niets beters voor het zelfvertrouwen van een hond dan haar de kans geven om een lastig voorwerp binnen vijf minuten terug te vinden.

En vooral, zeker op haar leeftijd: gun haar het plezier van dagelijkse ontmoetingen met haar beste hondenvriendjes. Ik neem aan dat ze in het park al wat goede maatjes heeft gemaakt. Voor een Aussie van nog geen twee jaar is dat immers duizend keer belangrijker dan vriendschappen met mensen!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond en welkom

Ik begrijp het! Het is "verwarrend", zeker als het zo plotseling gebeurt na de puberteit... Niet meer willen spelen op zo'n jonge leeftijd van 10 maanden 😔

Qua gezondheid verder niks aan de hand, behalve haar sterilisatie?

Heb je haar al eens bij de dierenarts achtergelaten of bij iemand anders?

Geen ongelukjes in huis?

Als ze wegloopt, schudt ze zich dan niet uit alsof ze nat is? (Dat is een teken van stress), wat je ook kunt zien wanneer ze andere honden tegenkomt...

Eet ze goed? Doet ze niet moeilijk over haar eten of laat ze het staan?

Zijn jullie niet toevallig verhuisd?

Ik zie niet echt in hoe de sterilisatie het gedrag zo erg zou kunnen veranderen...

Misschien kun je eens contact opnemen met een goede gedragstherapeut? Die kan haar dan eerst alleen testen en daarna samen met jou...

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!