Hoi allemaal,
Ik kom weer even bij jullie aankloppen voor mijn Australische herder, die inmiddels iets ouder is dan 7 maanden.
Helaas merk ik sinds een paar dagen dat hij moeite heeft met het hierkomen. Ik vraag me af of de pubertijd nu echt is begonnen.
Thuis of op de hondentraining luistert hij meteen als ik hem roep. Tot voor kort was dat buiten ook zo, op een paar uitzonderingen na (katten, andere honden, mensen).
Ik heb er tot nu toe altijd goed op gelet dat ik hem uitgebreid beloon als hij terugkomt, hem een snoepje geef en hem niet elke keer direct aan de lijn leg, om te voorkomen dat hij de associatie maakt tussen hierkomen en aan de lijn moeten.
Maar goed, nu ben ik degene die aan het einde van de wandeling achter hem aan rent met behulp van de GPS. En bij de enige keer dat hij wel luistert, moet hij meteen aan de lijn omdat we naar huis gaan. (Ik zal niet ontkennen dat het behoorlijk frustrerend is dat ik niet met hem kan spelen omdat hij liever het bos in rent...)
Hebben jullie tips? Is dit gewoon een typisch puberdingetje? Moet ik hem voorlopig aan de lijn houden tot deze fase voorbij is?
Fijne dag nog,
Yo