Druk gedrag van mijn pup van 5 maanden

Oxmoquito
Oxmoquito Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn pup van 5 maanden is 's ochtends bij het wakker worden heel erg druk. Hij springt tegen ons op, hapt steeds vaker en heeft echt moeite om weer rustig te worden.

Voor mij gaat het nog wel; ik negeer hem een paar minuten en zeg duidelijk "nee" als hij springt, dan gaat het wel beter... maar voor mijn partner en onze dochter is het een stuk lastiger!

We laten hem 's ochtends en 's avonds zo'n 30 tot 60 minuten uit en verder kan hij overdag de tuin in.. ik speel dan ook met hem of houd hem daar bezig.

Wat voor houding moeten we aannemen? (vooral 's ochtends als hij zo onrustig is)..

Ik vermoed dat ik het advies zal krijgen om hem langer uit te laten, maar we werken allebei... bovendien is hij zelfs na een wandeling nog steeds druk. Ik moet hem dan echt dwingen om op zijn plek (zijn kleedje) te gaan liggen zodat hij een beetje kalmeert..

Ik hoop op wat tips, vooral van mensen die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen.. In september heb ik me ingeschreven bij een hondenschool voor puppycursus, dat zal misschien ook wel helpen...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

12 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Oxmoquito
    Oxmoquito Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie, we zitten inderdaad een beetje in hetzelfde schuitje!

Het klopt dat hij zich bij mij veel beter inhoudt. 's Ochtends negeer ik hem een minuut of 5 en pas als hij rustig is (zodra hij gaat zitten), bepaal ik wanneer we gaan "knuffelen"...

Maar hij doet bij mijn vrouw inderdaad dingen die hij bij mij niet meer flikt. Het is aan ons om dat aan te pakken en onze aanpak naar hem toe op één lijn te krijgen...

Ik heb echt zin om met de training bij de hondenschool te beginnen, dat zal zeker helpen denk ik...

Tot later!

Vertaald Frans
    Emma1975
    Emma1975 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Oxmo

Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje met onze Rhodesian Ridgeback-puppy van bijna 5 maanden!

Hij is 's ochtends ook zo dolgelukkig als we naar beneden komen: hij maakt gekkensprongen, probeert de trap op te gaan, springt tegen ons op en stopt niet met happen. Kortom, hij vindt het lastig om rustig te blijven.

Ook heeft hij 's avonds vaak een flink gekkenuurtje, meestal na de avondwandeling: een echte stuiterbal die als een idioot rondrent en springt als een kangoeroe. Het lijkt nu wat rustiger te worden, maar vorige maand was het echt bizar!

We laten hem minstens 3 keer per dag uit, tussen de 20 minuten en een uur, dus het ligt niet per se aan te weinig beweging...

En het viel me op dat hij deze momenten zelfs heeft als hij echt 'bekaf' is na een langere wandeling.

Maar ja, als je je in hem verplaatst: hij heeft jullie de hele nacht niet gezien en is blij dat jullie er weer zijn. Waarschijnlijk weet hij ook dat dit betekent dat er gegeten en gewandeld gaat worden: alleen maar leuke dingen dus! De opwinding bij een puppy is soms bijna onbeheersbaar. Net als bij sommige kinderen lukt het hem niet om uit zichzelf te stoppen en rustig te worden.

Ik volg dus dezelfde logica als jij: hem leren rustig te worden en te gaan liggen, door hem duidelijk te maken dat hij PAS aandacht krijgt als hij rustig is.

Ik gebruik vaak het commando 'zit', dat hij al goed beheerst, en 'niet springen, zit' zodra hij aanstalten maakt om te springen. Stapje voor stapje krijgt hij zijn neiging om te springen steeds beter onder controle: hij maakt nu alleen nog kleine minisprongetjes in de lucht.

Als hij springt: ik draai me om en zeg resoluut 'zit'.

Zolang hij niet zit, draai ik me niet om. Zodra hij zit, krijgt hij een knuffel.

Je moet dit ook aan je vrouw en dochter uitleggen, zodat iedereen hetzelfde doet.

Ik heb thuis hetzelfde probleem; vanmorgen nog stond mijn zoon van 9 wel 5 minuten met zijn rug naar de hond toe terwijl hij paniekerig 'Ziiiiiiit' riep tegen de hond die tegen hem op aan het springen was...

Wat het happen betreft, dat is bij ons wat lastiger. Vanmorgen nog was hij zo enthousiast dat ik hem mijn hand liet pakken; hij zet heel weinig druk en zodra het me irriteert, roep ik 'Au' en dan laat hij goed los. Bovendien denk ik dat hij, net als de onze, nu aan het tanden wisselen is... niet de makkelijkste periode.

Ik denk dat het goed is dat je er nu met 5 maanden over nadenkt om met de training te beginnen, want zodra commando's als 'zit', 'af' en 'blijf' er goed in zitten, kun je die ook gebruiken om hem te kalmeren.

Wat je wel even moet checken bij mensen met meer ervaring dan ik, maar persoonlijk zou ik hem niet naar zijn mand sturen als hij gewoon blij is (ook al is het overdreven) om je te zien. Hij zou dat als straf kunnen zien en dat kan de vertrouwensband met je hond beschadigen. Tenzij hij natuurlijk echt doordraait en niet meer kalmeert.

Laat hem gewoon zien dat je liever hebt dat hij zijn blijdschap op een andere manier toont.

We kunnen elkaar op de hoogte houden van de vorderingen als je wilt!

Vertaald Frans
  • 12 reacties van 12

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!