Eén van de weinige honden die mijn hond bang heeft gemaakt (terwijl ze normaal echt onverstoorbaar is), is een Aussie.
Alles is relatief en in dit geval zijn er meerdere oorzaken.
1. Het is een herdershond, geen waakhond (hoewel dat ook wel een beetje in hun takenpakket zit), maar eerder een drijver. Een 'tit boss'. Oeps, sorry, dat is een uitspraak uit Québec. Hoe noemen jullie dat in Nederland, een baasje van anderhalve meter dat je eigenlijk niet mag omdat 'ie nogal een karaktertje heeft? Nou ja... hier noemen we dat dus een 'tit boss'. Het zit dus in hun genen om assertief te zijn en initiatief te nemen.
2. Voor hun werk zijn ze zo gefokt dat ze hun kaken van nature gebruiken om te waarschuwen of af te schrikken. Een Australische herder hapt als het nodig is naar zijn schapen. Volgens mij worden ze soms ook voor vee gebruikt. Dan moeten ze best vaak en hard happen, zelfs terwijl de koe op flinke snelheid rent. Dat geeft je wel een idee van het karakter dat deze honden kunnen ontwikkelen.
3. Een hond begrijpt dingen over het algemeen niet, hij voelt ze. Dus als zijn waarneming vervormd is, kunnen die karaktertrekken op de verkeerde momenten naar boven komen, zelfs in alledaagse situaties waarin de hond zich geroepen voelt om zo te reageren. *** mag weten waarom.
4. Eigenaren van dit soort honden, net als veel eigenaren van Husky's, Border Collies of Mechelse herders, kiezen deze honden vaak uit voor specifieke activiteiten. En grrr, ik zeg het niet graag en ik vind het niet leuk wat ik zie, maar ik doe zelf ook veel aan groepsactiviteiten. Ik heb altijd wel ergens een abonnement lopen, anders zou het betekenen dat ik geen tijd heb.
Er wordt waarde gehecht aan een hond die niet té moe is, zodat hij lekker 'edgy' en alert is op commando's. Je zegt 'zit' en boem, hij zit. Alles gaat direct en vol energie. Mijn trainster, voor wie ik veel respect heb (andere cultuur, ze kent me inmiddels beter), vroeg me om Sana wat meer rust te geven zodat ze scherper zou zijn tijdens de lessen. Geen sprake van natuurlijk. In die lessen is onderling contact vaak verboden. De trainers kletsen maar raak, ze praten en praten. De honden hebben oogcontact, ruiken elkaar een beetje, maar kunnen niet echt kennismaken. Ze begrijpen niet waarom er niks gebeurt, terwijl iedereen daar ongeduldig staat te wezen.
De Aussie-cultuur draait om sporten zoals freestyle, agility en dat soort dingen. Of mensen nemen ze voor hun uiterlijk; ze zijn zo mooi dat je er wel twee zou willen.
Laat hem doen waar hij voor gemaakt is. Geef hem 4 tot 5 uur drijfwerk per dag en de kans is groot dat hij lekker in zijn vel zit. Dan maakt hij waarschijnlijk wel het onderscheid tussen vluchtende schapen en een mevrouw die achter een kinderwagen loopt.