Wanneer gaat een pitbull 'uitzwaren'?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
De situatie rondom de Pit is toch echt een stuk ingewikkelder dan bij andere rassen. In de media is hij te vaak negatief in beeld gebracht. Als ik zo'n hond zou hebben, zou ik die "vasthoudendheid" in zijn karakter niet zo benadrukken met foto's die de meeste mensen herinneren aan het feit dat deze hond zo werd gebruikt in achterstandswijken of beruchte buurten. Ik heb een vriendin die zich de tijd nog herinnert dat er 's ochtends vroeg dode katten en duiven in de bomen in de buurt hingen. 's Nachts gebruikten jongeren die beesten zodat hun honden ze konden afslachten door eraan te gaan hangen. Ik kan me voorstellen dat als zij een Pit hetzelfde zou zien doen met een simpele autoband, dat haar weer aan die tijd zou doen denken. Dat helpt natuurlijk niet echt mee om het imago van deze hond te verbeteren. Dat is gewoon even de mening die ik wilde delen.
Trouwens, je hebt hier het bewijs dat de vasthoudendheid van de Pit zich ook op andere manieren kan uiten dan alleen door deze oefening...
Wat betreft de "politiehond"-kant van de Mechelse Herder heb ik een vrij duidelijke mening. Mijn eigen hond had eigenlijk in de beveiliging moeten werken; haar karakter is van jongs af aan al gericht op dat beschermende aspect. Door zowel professionele als persoonlijke redenen heb ik haar helaas nooit kunnen laten werken. Het resultaat is dat ik nu een tikkende tijdbom in huis heb. De gedragstherapeut heeft wel geholpen om haar agressie te verminderen, maar dit ras is simpelweg niet gemaakt om een schoothondje of een gezelschapshond te zijn, op een paar uitzonderingen na dan. Ik vind dat we de neiging hebben (de mens in het algemeen, niet "wij" persoonlijk) om uiterlijk belangrijker te vinden dan de duidelijke kenmerken van bepaalde hondenrassen. De Mechelaar is momenteel een modehond, maar als hij niet op de juiste manier wordt uitgedaagd of niet werkt, is het een tikkende tijdbom die voor rampen kan zorgen. Kijk maar naar het aantal honden dat wordt gedumpt...
Hetzelfde geldt voor de Border Collie. Tenzij je heel sportief bent of hem met vee laat werken, hoef je niet te verwachten dat het een luie huishond wordt. Ik zeg niet dat je de oerinstincten van een hond niet mag stimuleren als dat op een slimme manier gebeurt, zonder het imago van het ras te schaden – zeker niet als dat imago al een flinke knauw heeft gekregen.
Een werkhond die werkt, dat is normaal. Een hond die bedoeld is als gezelschapshond kies je daarop uit. Bij een ras dat in de media al zo ontzettend negatief in het nieuws komt, probeer je de vooroordelen juist te doorbreken en ga je er publiekelijk niet nog een schepje bovenop doen.
En als je besluit een jachthond of een waakhond te nemen, is het prima dat hij zijn instincten volgt, maar dan moet je ook de gevolgen dragen als je er niet genoeg tijd en energie in steekt. Natuurlijk kun je andere activiteiten voor hem vinden, maar doe dan niets wat schadelijk kan zijn voor anderen of voor het imago van het ras.
Het is niet erg als we het hier niet over eens zijn 😁
@Wiegehts35, nogmaals, ik respecteer ieders mening, alleen begrijp ik het niet helemaal. Dus als ik jouw principe volg – en corrigeer me als ik het mis heb – een Mechelse herder werkt dolgraag, dus moeten we hem dat dan verbieden omdat het zo'n stereotiep beeld van een politiehond geeft? Hetzelfde geldt voor de Duitse herder. Of de Border Collie die dol is op drijven: moet ik daaruit begrijpen dat mensen die schapendrijven doen, een slechte neiging van de hond stimuleren?
Ik probeer het te begrijpen en ik wil je graag mijn standpunt uitleggen. Ulthia is, zoals ik al zei, een therapiehond. Ze is uiteraard getraind voor haar werk, maar dat is het dan ook: werk, geen leuke activiteit waarbij ze even kan ontspannen. Ze is echt aan het werk.
Als we thuiskomen, speelt ze dolgraag met haar touw. Ik zie mezelf dat niet weigeren, aangezien ze de hele dag door met mij aan het werk is.
En ik denk dat er voor alles een plek en een tijd is. Een Beagle is gemaakt voor de jacht, dus waarom zou je hem niet trainen op speurparcoursen op specifieke plekken? Met de juiste opvoeding en een goede basis van vertrouwen zal de hond begrijpen dat er geschikte plekken zijn en plekken waar het niet kan. Een molosser is een hond waarbij de kwaliteiten ook zijn valkuilen zijn. Ja, hij is koppig en vasthoudend, maar geef hem een taak en hij zal die vasthoudendheid inzetten voor wat je van hem vraagt.
Ik geloof dat opvoeding, begrip en respect de basis moeten zijn. Hiermee kun je een hond praktisch alles vragen. Daarom zei ik ook dat elke hond gevaarlijk kan zijn als hij niet onder controle is, wat helaas bij veel viervoeters het geval is.
Het gaat er niet om dat je alleen maar touwtrekt om je hond te vermaken, dat is het punt niet. Maar is het weigeren ervan omdat je je dier niet onder controle hebt, geen teken dat er ergens iets mis is gegaan? En ik mik hierbij niet op jou persoonlijk; overmatige beschermingsdrang is, zoals je weet, een gedragsprobleem dat je moet leren beheersen. Dat is wat je doet en daar heb ik nooit kritiek op gehad. En wat betreft de prooidrift van de Husky: dat kun je kanaliseren en voor andere doeleinden gebruiken. De energie van een hond ombuigen naar een passender kader, oké, maar ik begrijp niet waarom een touw niet geschikt zou zijn, net zoals een stuk hout...
Het zijn de massamedia die Staffords of Pitts aangrijpen voor de sensatie en mensen volgen dan als makke schapen. Ik ben niet asociaal, maar eerder anticonformistisch, laten we wel wezen. En nee, ik zie mezelf mijn hond niet een activiteit ontzeggen waar ze van houdt, wetende dat we haar – net als bij elke hond – eerst hebben geleerd om rustig te worden, haar bijtrem te beheersen en respect te hebben voor iedereen.
Het is fijn om zo van gedachten te wisselen. Een fijne dag gewenst en kusjes voor iedereen (nee, ik meen het echt en maak geen grapje, het is geen provocatie 😊)
Mijn standpunt is blijkbaar verkeerd begrepen 😁
Wat ik probeerde over te brengen, had juist te maken met de slechte reputatie van dit type hond. Hij heeft al genoeg te lijden onder de publieke opinie zonder dat we er nog een schepje bovenop doen door hem op een karikaturale manier neer te zetten (een hond die aan een autoband of een stuk hout hangt, dat is hét clichébeeld van de straatcultuur of van trainingen voor 'game dogs'). Natuurlijk vindt een hond die vroeger geselecteerd is op doorzettingsvermogen het fijn om dat zo te uiten, dat is instinctief. Net zoals het instinct van herdershonden die hun gezin drijven in de natuur, of de jachthond die voorstaat zonder dat de een ooit een kudde heeft hoeven hoeden of de ander jachttraining heeft gehad.
Maar hoewel sommige mensen het verschil zien tussen een simpel spelletje bij een stabiele hond en echte agressie bij een andere, hebben de meeste mensen nou eenmaal dat beeld van de Pitbull. Dat van een hond die 'niet loslaat als hij bijt'. Dat draagt niks positiefs bij aan het imago van de hond. Ik had al eens gehoord over het inzetten van Pitbulls als therapiehond, en dat is een 'oefening' en een beroep dat veel positiever is dan een activiteit die alleen maar gericht is op het trainen van de kaken. Voor jou is het misschien een spelletje, maar voor de hond kan het – afhankelijk van zijn karakter – een stiekeme aanmoediging zijn om die kracht tot het uiterste te drijven.
Ten slotte is het soms zelfs noodzakelijk om een hond te sturen op basis van de oorspronkelijke selectie waarvoor het ras gefokt is. Gaan we een Beagle toestaan om met zijn neus aan de grond te jagen, zonder te luisteren, tegen de wet in en zelfs ten koste van zijn eigen veiligheid? Gaan we de aangeboren prooidrift van een Husky op pluimvee of kleine dieren tolereren of aanmoedigen omdat hij 'graag' jaagt? Mijn eigen hond is overbeschermend; moet ik haar dan maar de eerste de beste wandelaar laten aanvallen omdat ze denkt dat het een gevaar is, puur omdat ze die drang moet uiten!?
Ik geloof niet dat een Pitbull gefrustreerd of depressief wordt als je dit soort spelletjes niet doet. Er zijn genoeg andere, gezondere activiteiten die de band met de baas veel beter versterken en vooral een veel positiever beeld van het ras geven. Je verandert het imago van dit ras niet door je hond op deze manier te laten zien...
Ik hamer zo op dat aspect van 'het imago van het ras' omdat er in de maatschappij zoveel negatieve clichés heersen. Elke misstap of elk negatief beeld zorgt ervoor dat de hond niet gezien wordt zoals hij echt is. Volgens mij is het de plicht van verantwoordelijke eigenaren om het ras op een gezonde en positieve manier te promoten en juist de clichés over 'aso-honden' uit de weg te ruimen. Jammer dat dit blijkbaar niet is hoe jij erover denkt.
Net als bij elke andere hond, dat ontkennen we niet, maar een beet blijft een beet. Elke hond is in de verkeerde handen gevaarlijk. Althans, dat is mijn mening. Ik respecteer die van jou.
Goedenacht
De kaken van een pitbull richten echt niet dezelfde schade aan als die van een Coton de Tuléar, dat kun je niet ontkennen! Daarom is het zo belangrijk om ze niet zomaar aan iedereen toe te vertrouwen, en al helemaal niet aan onverantwoordelijke jongeren...
@Jazz17 ik begrijp je wel, maar de hond treft in jouw verhaal geen schuld. Dat zijn die jongeren, de mensen zijn dus verantwoordelijk, maar zij dragen geen muilkorf... ik vraag me af wat nou echt het gevaarlijkste dier op aarde is... Maar ik begrijp je angst wel.
@Sarah Lailalli ik kan me niet eens voorstellen wat voor een gedoe dat moet zijn. Hier in België is het allemaal veel toegankelijker, er zijn minder beperkingen en gek genoeg zijn er niet meer aanvallen of bijtincidenten met Staffs of Pitts. Dus waar dient dat zogenaamde bewijs eigenlijk voor, behalve om ze – sorry voor mijn taalgebruik – te naaien?
@Sarah Lailalli ik begrijp je volkomen. Molossers zijn juist zachte, werklustige en lieve honden. Ze zijn trouwens zulke 'bloeddorstige monsters' dat de mijne als therapiehond werkt; we werken met kinderen (en voor zover ik weet heeft ze er nog geen eentje opgegeten XD). Ik ken er zelfs die met mensen met een beperking werken, maar daar hoor je natuurlijk niemand over. Nee hoor, maar als een Pitt het waagt om een beetje nerveus te zijn, wordt er meteen om euthanasie geroepen... Voor mij is het gewoon pure discriminatie op basis van hun uiterlijk.
En mijn vraag is: zouden we hetzelfde reageren als er geen molosser aan de lijn liep die reactief was, maar een klein Coton de Tuléar-hondje (niet lachen, ik heb er een paar gekend die echt niet vriendelijk waren)? Ik begrijp dat een baasje extra alert moet zijn vanwege de kracht van hun kaken, maar eerlijk gezegd geldt dat voor elke hondensoort.
Slaap lekker allemaal!
Misschien wel, maar er zijn er ook die enorm stoer lopen te doen met hun pitbulls en dat soort honden!... Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze ze soms totaal niet onder controle hebben (ik heb het onlangs nog meegemaakt met twee gasten van 16, 17 jaar; een van hen liet bijna zijn hond los omdat hij schrok toen die hond keihard trok bij het zien van mijn hondje: een kleine bichon die hem behoorlijk kneep). Ik heb ze dan ook ongezouten mijn mening gegeven over het feit dat ze hun hond niet in bedwang kunnen houden...
Bedankt voor je reactie Ulthia, ik had hem even gemist. Ik ben het helemaal met je eens, we denken er inderdaad precies hetzelfde over. Het is echt super triest dat ze dit imago hebben. Ik zou zo graag dit soort honden willen houden zonder al dat gedoe met muilkorven, mensen die naar de overkant van de straat vluchten, die vergunning, enz. Het lijkt wel een oorlogswapen, mijn ***. En het ergste is dat het in alle opzichten geweldige honden zijn, maar helaas hebben een stelletje nietsnutten misbruik gemaakt van hun sterke punten om er vechthonden van te maken, wat echt triest is. Ik had ook zo gehoopt dat Frankrijk de American Pitbull Terrier eindelijk eens als ras zou erkennen, want leven met een ‘categorie 1’-hond is helaas echt geen pretje...
Bedankt voor je reactie, dat maakt het een stuk duidelijker. Wat betreft het laten hangen van mijn hond: ik vind helemaal niet dat dit zijn slechte imago versterkt, want dit ras staat bekend om zijn sterke kaken en ze zijn dol op dit soort oefeningen! Bovendien laat ik hem niet zomaar zijn gang gaan; ik train juist heel erg op het 'stop'-commando en dat werkt echt goed, zelfs in een situatie waarin hij erg enthousiast is. Maak je geen zorgen, mijn hond is juist een geweldig uithangbord voor het ras. Mensen die in dat valse imago geloven, zijn vaak zelfs verbaasd omdat hij zo ontzettend lief is; hij kent veel trucjes en is een enorme knuffelkont. Ik denk dat ik het ras juist in zijn waarde laat door hem te laten doen wat hij echt leuk vindt. Elke windhond houdt bijvoorbeeld van rennen, en als we die honden respecteren of gewoon van ze houden, dan laten we ze ook rennen. Deze honden houden nu eenmaal van bijten, trekken en springen, dus waarom zou je ze geen sport laten doen die bij ze past? Groetjes. Nogmaals bedankt voor je antwoord.
Goedenavond, hij zal dus tegen het einde van zijn groei pas echt beginnen en zich verder ontwikkelen tot ongeveer 3 jaar. Zo ging dat bij mijn Staff ook.
Ik begrijp daarentegen niet waarom de hond niet aan een autoband zou mogen hangen of op een stuk hout mag bijten... Die van mij doet het ook en is er dol op. Het zijn uitdagers die je moet motiveren zonder ze helemaal doorgedraaid te maken. De mijne doet aan touwtrekken, maar ik heb haar geleerd om daarna weer tot rust te komen. Ze is gek op achter ballen aanrennen, maar ze heeft daardoor nog nooit een kat, kip of konijn achternagezeten. Het gaat erom dat je vanaf het begin een goede opvoeding geeft.
Natuurlijk moedig je ze niet aan om te vechten en stimuleer je geen agressie, maar ik snap echt niet waarom je ze zou onthouden van wat ze leuk vinden...
Sowieso hebben pitbulls, American Staffordshire terriërs en andere dogachtigen al meteen een slecht imago. Die van mij is super sociaal en respectvol, maar zodra mensen haar zien, steken ze meteen de straat over. Terwijl ik, sorry dat ik het zeg, nog nooit ben aangevallen door een dogachtige, maar wel twee keer ben gebeten door een chihuahua... dus ja.
Geef je hond de tijd om zich te ontwikkelen en probeer niet te hard van stapel te lopen. Respect, geduld, consequent zijn en begrip zijn de sleutelwoorden, en dan krijg je een hond van goud!