Voetzooltje afgescheurd (of bijna) - Urgent

Melly
Melly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond wamiz-vrienden

Gisteren ben ik naar de dierenarts geweest omdat mijn Toumaï aan zijn pootje likte, hem niet meer op de grond zette, etc.

Kortom, het bleek dat hij een schaafwond aan zijn voetzooltje had, dus hij krijgt nu ontstekingsremmers en antibiotica, samen met een zalfje en een nabehandeling.

Nu wilde ik net zijn zalfje opdoen en ik voel dat het loslaat! Ik keek goed en er is gewoon een groot stuk van zijn voetzooltje aan het loskomen! Er zit nog een groot deel vast, maar ik vind het echt helemaal niks!

Ik heb helemaal geen verband ofzo in huis! Morgenochtend bel ik meteen de dierenarts, maar wat moet ik in de tussentijd voor vannacht doen? Zal ik hem een sok aandoen of zoiets? Ik ben bang dat het gaat ontsteken door de warmte enz.

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

21 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Melly, ik zie net je berichtje pas! Wat betreft je laatste bericht: er bestaan zalfjes om de voetzooltjes harder te maken.

Ons is afgelopen winter precies hetzelfde overkomen. Mijn man belde me op m'n werk om te zeggen dat de voetzooltjes van Harkos openlagen (aan alle vier de poten), dat het enorm bloedde en dat hij de EHBO-set niet kon vinden! Hij had de dienstdoende dierenarts gebeld en die zei alleen maar dat hij het moest ontsmetten en voor de nacht moest verbinden, en dat het wel tot de volgende ochtend kon wachten.

Toen ik thuiskwam, bloedde die hond als een rund en trok hij alle verbanden eraf! Ik heb de dierenarts nog drie keer gebeld en echt aangedrongen, maar nee, we moesten wachten tot de volgende dag. Ik werd helemaal gek!

Ik ben meteen gegaan zodra de praktijk openging (ik stond zelfs al op de parkeerplaats te wachten). Het resultaat: narcose + hechtingen aan alle vier de poten. Elke twee dagen het verband verschonen + antibiotica!

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Update van vanochtend:

Toen ik wakker werd had dat boefje zijn sokje alweer uitgetrokken hoor XD Ik ben meteen gaan kijken en hij had het loszittende stukje eraf getrokken (sorry voor de details), en dat was een goede verrassing!! Het bleek dat het niet echt een stukje van zijn voetzooltje was, maar een soort 'korstje' :) Nu ziet zijn voetzooltje er weer helemaal mooi en schoon uit, op een heel klein stukje na dat nog niet helemaal top is en dat ik goed in de gaten houd.

Ik ben echt opgelucht :) We hebben hem vanochtend weer ingesmeerd met zijn zalfje en het mannetje leek minder pijn te hebben ^_^ Ik was gisteravond wel even in paniek hoor XD

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Pas op dat je de sok niet te strak aantrekt.

Laat ons morgen meteen even weten hoe het gaat. Ontsmet het in de tussentijd met Betadine om te voorkomen dat het vannacht gaat ontsteken. Je kunt ook de dienstdoende dierenarts bellen, maar dan alleen om te vragen wat je in de tussentijd kunt doen. (Dat doe ik zelf ook altijd als ik 's nachts een probleem heb met mijn beestjes, maar het wel tot de volgende dag kan wachten voor een bezoekje aan de dierenarts).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja klopt, ik had natuurlijk wel het voordeel dat ik een tuin had :/

Ja zeker, het zijn niet dezelfde honden :/

Ja xD En ik hield het op z'n plek met een stukje pleister

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Ik heb zo'n gevoel dat dit heel zwaar gaat worden... echt heel zwaar XD

Op de foto zie je het niet, maar bij hem is het eerder het dubbele :s

Oké, ik woon in een appartement, dus om naar buiten te gaan heb ik geen keus: het is alleen maar beton hier om me heen :/ (wel een stukje gras, maar eerst moet je over het beton heen haha).

Het duurt best wel lang :s Ik heb geen idee hoe ik hem rustig moet houden, hij barst van de energie.

Bedankt Axu.

Laatste vraagje :$ deed je hem een sok van jezelf aan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bij mij viel het wel mee (nou ja, mee...), het was ongeveer zo groot als de nagel van mijn pink.

Nou kijk, in het begin maakte ik op advies van de dierenarts de wond 2 keer per dag schoon met Betadine en deed ik er een verbandje om...

Maar omdat ik niet meer buiten ging wandelen (tja, dat beton helpt natuurlijk niet echt mee...) en ik zag dat het maar niet genas, integendeel zelfs!

Toen ben ik dus gestopt met ontsmetten (ik hield natuurlijk wel in de gaten hoe de wond eruitzag) en smeerde ik er Bepanthen op om het soepel te houden. Mevrouw bleef dan netjes liggen tot het was ingetrokken ^^

Binnen 15 dagen was het helemaal over!

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Ik heb er een kompres op gedaan met een flinke laag vaseline zodat het niet blijft plakken, wat hechtpleister om het op zijn plek te houden en hup, de sok eroverheen. Ik hoop dat hij er niet te veel aan zit :s Ik denk niet dat de sok het morgen nog overleeft...

Bedankt Ptitefleur!

Ik geloof dat hij zijn schoentjes eerder aan krijgt dan gepland :s

Axu: hoelang duurde het bij jou voordat het genezen was?

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

De eerste is wazig...

Maar op deze kun je goed zien dat er een stukje loslaat :s en ik dacht wat bloed of felrode huid te zien

Vertaald Frans
    Melly
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Ok Ptitefleur, dat heb ik zeker in huis, dus dat ga ik doen.

Ik ga proberen te kijken waar het hondje precies pijn heeft :s

Het probleem is dat hij de neiging heeft om aan zijn wond te likken en er echt als een wilde tekeergaat, ook al heeft hij pijn...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Is het echt helemaal losgescheurd? Heb je misschien een foto?

Mijn hond had ook een keer een stukje van haar voetzooltje kapot...

Ik deed haar overdag een sok aan, omdat ze er dan niet aan zat ^^

En 's nachts aan de buitenlucht, omdat ze dan toch sliep.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 21

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer