Verschil tussen Staff en Pitbull?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Kan iemand me PRECIES uitleggen wat het verschil is tussen een Pitbull en een American Staff, als die er al is... Ik ben helemaal klaar met alle onzin die ik hierover hoor...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

162 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Je hebt de:

American PitBull Terrier (Pitbull)

American Staffordshire Terrier (Amstaff, Staff of AST)

Staffordshire Bull Terrier (Staffy, Staffie of SBT)

English Bull Terrier

Al deze honden zijn Terriërs van het type bul (Groep 3, Sectie 3) volgens de FCI.

Het verschil tussen de American Pitbull Terrier (Pitbull) en de American Staffordshire Terrier is minimaal, maar voor de Pitbull is de standaard wat minder ingewikkeld (ik leg het uit zonder te veel in details te treden).

Voorbeeld:

Een American Pitbull kan volledig wit zijn, wat onmogelijk is voor de American Staffordshire Terrier (een witte Amstaff krijgt nooit een officiële stamboom).

In Frankrijk is de naam Pitbull geen ras, maar een type hond met een uiterlijk dat lijkt op twee rassen die niet in het stamboek (LOF) staan ingeschreven (alleen die inschrijving is daar al genoeg om buiten de beruchte 'categorie 1' te vallen):

Staffordshire Bull Terrier

American Staffordshire Terrier

De American Pitbull Terrier zelf is in Frankrijk volledig verboden.

Zoiets, verbeter me maar als ik het mis heb!

edit:

Over de American Bully weet ik het trouwens niet precies. Ik weet dat de eerste kruising Amstaff x Pitbull was, maar dat er daarna nog andere rassen zijn toegevoegd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In Frankrijk is de Pitbull eigenlijk een Amstaff met stamboom, maar eigenlijk zit het zo: bij het ontstaan van het ras lieten de rijken, die de luxe hadden om de grootste en meest indrukwekkende honden te kopen, ze registreren als Amstaff bij de American Kennel Club. Dit was een stamboom voor de rijken die hun Staffs voor shows en tentoonstellingen gebruikten. De middenklasse registreerde ze als werkhond (Pitbull) met als doel een slanke en atletische hond te fokken, omdat die destijds beter geschikt waren voor gevechten. De pups die als laatste uit een nest kwamen, werden vaak goedkoper verkocht omdat ze kleiner en fijner waren dan hun grotere broers en zussen. Door steeds de kleinste en fijnste honden met elkaar te kruisen, zat het in hun DNA om klein en slank te blijven. Kortom, het verschil zat hem oorspronkelijk in het gebruik, maar na verloop van tijd – door groot met groot en klein met klein te fokken – zijn er twee rassen ontstaan. Hun voorvader was de Blue Paul Terrier, en later is het ras gestandaardiseerd door kruisingen met Boxers voor de één en Bulldogs voor de ander.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niet zeker of mijn hond een American Staffordshire Terrier is, want zijn vader is een Staffordshire Bull Terrier en zijn moeder een American Pitbull. De pup is dus een mix van die twee, dus een American Staffordshire Terrier... ik zeg vast maar wat. Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Als je hond een kruising is en dus geen stamboom heeft, is je hond een pitbull en valt hij onder categorie 1.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even wat informatie over kleuren en genetica in het algemeen voor de meeste honden, en niet alleen voor de Staff. Wanneer je een hond hebt met meer dan 80 procent een effen kleur zoals blauw, chocolade, zand of heel lichtbruin, noemen we dat verdunde kleuren. Een witte teef zal je nooit direct verdunde kleuren geven, tenzij dit te maken heeft met haar stamboom en afstamming, maar dan komt de kleur van de pups dus van verder terug in de lijn.

Kijk bij een hond die blauw geboren is maar eens naar de genetica van beide ouders; je zult daar altijd de kleur zwart tegenkomen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik weet niet zeker of mijn hond een Amerikaanse Staffordshire Terriër is, want zijn vader is een Staffordshire Bull Terriër en zijn moeder een Amerikaanse Pitbull. De pup is dus een kruising van die twee, dus een Amerikaanse Staffordshire Terriër... ik klets waarschijnlijk maar wat. Kan iemand me hier wat meer duidelijkheid over geven?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De Pitbull is in de VS een officieel erkend ras, maar in Frankrijk wordt het niet als een apart ras erkend. In Frankrijk wordt een Amerikaanse Stafford als een Pitbull gezien zodra het om een kruising gaat. Het zijn rassen die heel dicht bij elkaar liggen, want ze hebben dezelfde oorsprong en zijn op een vergelijkbare manier gefokt met kruisingen die heel erg op elkaar lijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even in het kort: nee hoor, helemaal niet. Het zijn nog steeds dezelfde honden, het is puur de raserkening die het verschil maakt. Dat is het hele verhaal. De geschiedenis leert dat het alleen de fokkers zijn die zich wilden afsplitsen, en over die bloedlijnen is het ook nog maar de vraag (de OORSPRONG is echt Iers, de rest zijn gewoon lijnen die er later bij zijn gekomen, maar je moet de oorsprong niet vergeten). Vandaag de dag zijn er wel meer dan 50 namen voor hetzelfde type bull terrier. Kort gezegd: alleen de naam verandert, niet de bloedlijn (denk aan de Duitse herder die vroeger ook 'Alsatian' werd genoemd, etc. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse of Engelse mastiff en de Amerikaanse of Duitse boxer).

Maar bij de American bully is het probleem dat er twee honden zijn: de Amerikaanse bulldog en de nieuwere American bully, die volgens de een afstamt van de pitbull en amstaff, en volgens de ander van de Amerikaanse bulldog en amstaff. Tja, zeg het maar... Een goede verstaander heeft aan een half woord genoeg, de bewijzen staan in de boeken en documentaires. De bull terrier heeft zoveel verschillende vormen: van platte tot lange snuiten, en allerlei maten en kleuren. Ik vergeet bijna dat de Old Bulldog niet afstamt van de pitbull, althans niet die in Frankrijk. Zoek de Franse fout maar eens: ze laten andere hondenrassen toe die net zo krachtig zijn als de rassen die zogenaamd verboden zijn, en die dan weer half erkend werden door de Franse kennelclub (SCC). Zegt de wet niet dat elke afstammeling van een pitbull verboden is? Wie oren heeft, die hore. Getekend: een oud-lid van de familie van de importeur (pitbullclub) voor de kenners, alias boxer.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kortgezegd waren het vroeger dezelfde honden [American Staffordshire Terrier en American Pit Bull Terrier] en ze werden echt "gemaakt" voor gevechten. Eén groep ging naar Amerika [de pitbulls] en die zijn daar verder geëvolueerd, vandaar dat kleine verschil. De andere groep bleef in Groot-Brittannië. In Frankrijk hebben ze het pitbull-ras als 'zonder stamboom' (non-LOF) bestempeld, terwijl Staffies wel werden geaccepteerd, al vallen die daar wel onder 'categorie 2', de zogenaamde gevaarlijke honden.

Verder heb je nog verschillende types binnen het ras, als ik het zo mag zeggen. Nou, tot zover! Als je nog meer vragen hebt, stuur me dan even een PB ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De American Pit Bull Terrier – niet te verwarren met de naam "Pitbull" (wat slaat op een kruising van verschillende rassen) – is een middelgrote terriër. Vaak wordt hij onterecht gezien als een hond van het type molosser. In Frankrijk wordt de American Pit Bull Terrier (afgekort APBT) niet als officieel ras erkend, maar als een hondentype. Elke kruising die er qua bouw op lijkt, wordt daar als "Pitbull" beschouwd (inclusief American Staffordshire terriërs en Staffordshire Bull Terriërs zonder stamboom of kruisingen daarvan).

De United Kennel Club (UKC) was de eerste die het ras erkende. De oprichter van de UKC, C.Z. Bennett, gaf in 1898 het allereerste registratienummer aan zijn eigen American Pitbull Terrier, Bennett’s Ring. Vanaf dat moment werden er geen kruisingen meer geaccepteerd.

De American Pit Bull Terrier is een ras op zich en moet je niet verwarren met zijn neef, de American Staffordshire Terrier. Hoewel ze dezelfde oorsprong hebben, zijn de American Staffordshire Terrier en de American Pit Bull Terrier twee verschillende rassen die op veel fysieke punten op elkaar lijken. Ze lijken zelfs zó erg op elkaar dat sommige kenners de American Pit Bull omschrijven als de werkhond en de American Staffordshire Terrier als de show-variant. 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De Pitbull is een kruising tussen een bulldog en een Bull Terriër. Maar een AmStaff is weer een andere kruising, waardoor de AmStaff juist een stuk agressiever is!!

Als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet met dit soort onzin, bedankt.

Vertaald Frans
  • 50 reacties van 162

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!