Rednose verkocht als staff

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik ben het spoor volledig bijster: kan een rednose-puppy (verboden in Frankrijk?) een stamboom (LOF) hebben en kunnen de ouders officieel goedgekeurd zijn?

Dat lijkt me echt onmogelijk, maar ik vraag de experts hier even om hun mening 🙄

En hebben jullie wel eens een rednose gezien die als American Staffordshire Terrier op de papieren staat (dierenpaspoort, identificatie, etc.)?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Loufredz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind het ook echt geweldige honden! Ik woon er al lang mee samen; ik had er eentje vanaf dat ze nog heel klein was tot ze 15 werd, en het deed me echt veel verdriet om haar te verliezen... Daarom heb ik er weer eentje genomen, want ik kan echt niet zonder ze. Het zijn zulke lieverds als ze goed opgevoed zijn. Ik snap echt niet hoe mensen dit ras zo kunnen veroordelen, alleen maar omdat een paar stomme mensen misbruik maken van hun kracht en hun intelligentie. Ik heb zelf twee dochters en ik kan je vertellen dat ze het supergoed doen met kinderen. Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je kinderen nooit zonder toezicht alleen moet laten met welk hondenras dan ook, want een kind is onvoorspelbaar bij dieren.! Voor de rest zal ik mijn hele leven voor dit ras blijven kiezen, want het zijn echte schatjes voor mensen en ze zitten vol tederheid. Hopelijk worden ze ooit als elk ander normaal ras gezien en niet meer zo veroordeeld zoals je nu overal hoort 😉😊

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De rednose Amstaff bestaat degelijk wel; als de ouders een stamboom (LOF) hebben, krijgt de pup die ook.

Nu is zo'n stamboom eigenlijk alleen een geboortebewijs. De officiële keuring van dit type hond is een heel ander verhaal: geen goedkeuring betekent geen definitieve stamboom. Maar de hond blijft in de tweede categorie vallen omdat hij een stamboom heeft, ook al kan hij niet goedgekeurd worden vanwege de kleur van zijn neus, zijn vacht en zijn gele ogen.

Ik wil nog even zeggen dat een rednose geen monster is, maar juist een geweldige hond. Omdat hij te veel op zijn neef de pitbull lijkt, zit hij in Frankrijk in een lastig parket. Ik heb zelf een Amstaff rednose met stamboom.

Dus, wat vinden jullie? Zoek ik de grens van het verbod op, of is het tijd dat ze eindelijk erkend worden?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Maak je niet druk en geniet gewoon lekker van je meisje. Een pitbull of amstaff is eigenlijk hetzelfde, het is alleen een kwestie van papierwerk en de rasstandaard.

Als ze geen stamboom heeft en minder dan 50 cm schofthoogte is, wordt ze inderdaad als een categorie 1-hond (type pitbull) gezien. Maar als je geluk hebt dat je schatje net boven die 50 cm uitkomt, zelfs al is het maar een centimeter, kan ze worden gezien als een ander type, zoals een Amerikaanse Bulldog.

Die wetgeving met dat hele hondengedoe slaat nergens op, maar er is een lijst met afmetingen waar een hond aan moet voldoen om als een verboden 'categorie 1'-hond te worden bestempeld. Dit is vaak de redding voor 'red noses', omdat die meestal wat hoger op hun poten staan en dus boven die 50 cm schofthoogte uitkomen.

Uittreksel uit de wet van '99:

Honden die gewoonlijk "pitbulls" worden genoemd en tot de 1e categorie behoren, lijken sterk op de volgende beschrijving:

- Kleine dogachtige in diverse kleuren met een borstomvang tussen ongeveer 60 cm (wat overeenkomt met een gewicht van circa 18 kg) en 80 cm (wat overeenkomt met een gewicht van circa 40 kg). De schofthoogte kan variëren van 35 tot 50 cm;

- Gespierde hond met kort haar;

- Krachtige uitstraling;

- Massieve voorkant met een naar verhouding lichtere achterkant;

- De stop is niet erg uitgesproken, de snuit is ongeveer even lang als de schedel maar minder breed, en de neus steekt uit voor de kin;

- Sterke kaken met bolle wangspieren.

Zelf heb ik een kruising tussen een Bull Terriër en een Amerikaanse Bulldog. Fysiek en historisch gezien is dat eigenlijk een rasechte pitbull, want dat is precies hoe dat type is ontstaan. Maar omdat hij de bouw en de hoogte van een bulldog heeft, wordt hij niet als zodanig beschouwd. Bovendien is hij wit, dus de dierenarts heeft hem op de papieren gezet als type Dogo Argentino.

Veel succes! PITBULLS ZIJN UITZONDERLIJK LIEVE EN MOOIE HONDEN, zolang ze maar met liefde worden behandeld!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, je moet gewoon de nodige stappen ondernemen om een pitbull te mogen houden. De hond loopt geen risico om te worden ingeslapen.

Vertaald Frans
    Usibelle
    Usibelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Koop sowieso nooit via Marktplaats, want dat is een broeinest voor illegale handel.

Je moet letten op het KVK-nummer, dat verplicht is voor advertenties op internet, en bel even met de Raad van Beheer voor informatie, zoals je al geadviseerd is. Zij zijn de enigen die je echt kunnen helpen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, bij een particuliere fokker in Frankrijk. Er stond een advertentie op Leboncoin (de Franse variant van Marktplaats) voor zijn honden als staff, met LOF-nummer en de hele mikmak...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het gaat eigenlijk om een Amerikaanse pitbull terriër, een ras dat in Frankrijk al sinds '99 verboden is, maar ze is aan mij verkocht als een Amerikaanse staffordshire terriër.

Ik probeer nu uit te zoeken of er juridische stappen mogelijk zijn...

Het is echt een enorm gedoe! Ik weet dat de risico's voor de hond en voor onszelf heel groot zijn als blijkt dat er op de een of andere manier met de papieren is gesjoemeld, en daar lijkt het wel op.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt contact opnemen met de Raad van Beheer om wat dingen te laten checken, ik denk dat dat wel nodig is.

Ik kende het ook nog niet! Wat een lekker koppie, ziet er heel braaf uit zo te zien...👌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Is het niet genoeg om gewoon de chipnummers van de ouders te vragen en te checken of ze een stamboom hebben (dat kun je vast wel ergens online opzoeken, neem ik aan)? Sorry, ik wist niet eens wat red noses waren voordat ik dit hier las.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier is een foto van het schatje in kwestie. Zijn jullie het er ook mee eens dat dit geen American Staffordshire Terriër is, maar een Amerikaanse Pitbull Terriër?

Is het wel legaal dat de verkoper haar heeft geregistreerd en verkocht als een American Staffordshire Terriër?

Hij verzekert me echt keer op keer dat alles aan zijn kant helemaal volgens de regels is. Maar hoe kun je in Frankrijk in godsnaam alles op orde hebben met Amerikaanse Pitbull Terriërs? Is dat überhaupt mogelijk? Of is dit gewoon een heel louche zaakje? Vooral omdat de ouders van het kleintje (beide 100% rednose) zogenaamd LOF-gecertificeerd (met stamboom) zijn als Amstaff, en dus door een keurmeester zijn goedgekeurd.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!