Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Cacabrouette
Cacabrouette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond, mijn hondje is op 21 december vrij plotseling overleden aan een alvleesklierontsteking (pancreatitis). Ze werd in de nacht van zondag op maandag erg ziek en ik ben direct naar de dierenarts geracet zodra die openging. Ik slik slaapmedicatie, dus ook al was ik er de hele nacht voor haar, ik kon onmogelijk zelf autorijden en ik dacht bovendien dat het gewoon buikgriep was...

De dierenarts heeft alles gedaan wat hij kon. Ik ben maandagmiddag nog bij haar langsgegaan om te knuffelen; ze at een klein beetje en de dierenarts was best optimistisch en zei dat ze dinsdagavond misschien wel weer naar huis mocht.

Dinsdag wilde ze echter niet eten. Ik had zelf eten van thuis meegebracht, maar ook dat weigerde ze. Ik ben een uur bij haar gebleven om te knuffelen en haar te vertellen hoeveel ik van haar hou... Maar aan het begin van de avond is ze overleden en sindsdien voelt het alsof mijn hart gebroken is, alsof ik de liefde van mijn leven kwijt ben. En dat terwijl ik vaker sterfgevallen heb meegemaakt... Maar niets heeft me ooit zoveel pijn gedaan!

We hadden haar pas tweeënhalf jaar (het was een oudje uit het asiel aan wie we de mooiste oude dag wilden geven), maar toch was ze mijn hele leven geworden; we deden alles samen.

In oktober raakte ik in een depressie en zat ik twee maanden thuis in de ziektewet. Ze was 24/7 bij me, we hebben urenlang lepeltje-lepeltje liggen knuffelen... Onze band was zo sterk dat ik me geen toekomst zonder haar kan voorstellen. Ik mis alles (zelfs de dingen die me soms irriteerden, zoals dat ze tussen ons in sliep waardoor ik vaak geen deken meer had). Ze sliep bij me op de bank, strak tegen me aan of zelfs bovenop me, ze volgde me naar de wc... Kortom, ze week niet van mijn zijde. En ja, ik weet dat we te makkelijk voor haar waren, maar het was zo'n schattig oud beestje dat het onmogelijk was om haar iets te weigeren.

Ik weet dat het nog heel vers is, maar ik heb nergens meer de kracht voor. Ik kan alleen maar huilen en ik heb zoveel spijt. Mijn huis voelt zo leeg, mijn leven staat op z'n kop en ik moet een nieuw ritme vinden, maar ik heb nergens zin in... Ik voel me vreselijk alleen en verloren.

Natuurlijk heb ik erover nagedacht om weer een nieuw maatje uit het asiel te halen, niet om haar te vervangen maar om mijn hart een beetje te helen. Maar ik ben zo bang dat ik de vergelijking ga maken met mijn vorige hond en dat ik de nieuwe niet de liefde kan geven die hij nodig heeft. Ik denk dat ik beter nog even kan wachten.

Hebben jullie misschien ideeën of tips om de pijn een beetje te verzachten?

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal.

Hoe verwerk ik het verlies van mijn hond?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

39 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit onderwerp, dat regelmatig terugkomt op het forum, doet me altijd denken aan deze bizarre paradox:

Aan de ene kant heb je mensen die hun dier naar het asiel brengen of op straat achterlaten om zulke onbenullige redenen als "hij is oud, ik vind hem niet meer interessant", "zijn kleur bevalt me achteraf toch niet", "hij kijkt scheel, ik ben bang dat hij blind is", of ze vragen zelfs om euthanasie omdat het hen beter uitkomt.

Aan de andere kant verzetten sommige mensen hemel en aarde, geven ze kapitalen uit om hun maatje te redden en zijn ze ontroostbaar als hij overlijdt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij is er ook iets anders dat een belangrijke rol speelt bij het verwerken van het verlies van een huisdier: de steun van de mensen om je heen! Tenminste, van sommigen meer dan van anderen.

Toen ik Orion in mei 2013 verloor, raakte ik depressief. Ik at niet meer, bleef in bed liggen als ik niet hoefde te werken, weigerde met wie dan ook te praten... ik dacht er zelfs aan om een einde aan mijn leven te maken.

Wat me hielp om er een of twee weken na het overlijden van Orion weer bovenop te komen, was een mailtje van de directrice van Les Marmettes (het centrum in Zwitserland waar mijn partner verblijft).

De directrice had eerst contact met me opgenomen om wat informatie te vragen voor mijn volgende bezoek. Ik had geen zin om te antwoorden en had haar mail genegeerd.

Ze stuurde me een paar dagen later een herinnering en toen heb ik alles eruit gegooid: het overlijden van Orion, mijn depressie, de rekeningen die ik niet meer betaalde en, min of meer tussen de regels door, mijn suïcidale gedachten. (Ik had iets betaald en zei haar dat ze het geld maar aan de stichting die het centrum beheert moest geven).

De directrice schreef me een paar uur later terug om me te vertellen (kort samengevat!) dat ze het begreep, maar dat het leven nog steeds de moeite waard was, ook al was Orion er niet meer, en ze moedigde me aan om vol te houden.

Het was die mail van de directrice (ik noem haar naam hier niet, maar je kunt haar makkelijk op internet vinden) die ervoor zorgde dat ik weer vaste grond onder de voeten kreeg en niet wegzonk in een depressie.

Mijn vader probeerde me ook te steunen, vooral door te zeggen dat ik niet in een eetstoornis moest vervallen en dat dat nergens voor diende, maar ik weet niet waarom, dat was niet genoeg.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ja, dat doet pijn, iedereen rouwt op zijn eigen tempo, op zijn eigen manier... De keuze voor een andere hond is een optie, niet als vervanging, want je zult je mooie hond nooit vergeten. Sterkte!

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er is helaas geen methode of trucje om het verdriet sneller te laten slijten. Het is er nu eenmaal, het is onvermijdelijk, en iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om.

Toen ik mijn eerste Argentijnse Dog verloor, was ik natuurlijk ontzettend verdrietig. Ik heb jaren gewacht voordat ik besloot om weer een hond te nemen. De angst om te gaan vergelijken, enzovoort... Maar zelfs na al die jaren werd de nieuwkomer, een ander ras (Bordeauxdog), toch vergeleken met de vorige. Maar dat hield me niet tegen om van mijn Bordeauxdog te houden en een geweldige band met hem op te bouwen. Het was gewoon anders.

Helaas verloor ik mijn Bordeauxdog toen hij pas 3 jaar, 5 maanden en 2 dagen oud was. Dat was heel erg zwaar. Zeker op zo'n jonge leeftijd, dat zou eigenlijk niet mogen gebeuren.

Op dat moment begon ik somber te worden, ik had nergens meer zin in, enz... Logisch ook, ik woon alleen en ik was mijn maatje kwijt.

Ik begon net als jij te overwegen om opnieuw te adopteren, zonder dat ik het echt al zeker wist. En langzaam maar zeker begon het idee te groeien en een paar weken later heb ik een Argentijnse Dog geadopteerd. Het was in het begin niet makkelijk, ook al was ik na drie dagen al helemaal verliefd op die kleine witte. De herinnering en het verdriet bleven. Ik heb mijn Bordeauxdog niet vervangen, ik ben gewoon weer vooruit gegaan. Ik wilde niet weer jarenlang zonder hond blijven, en ik heb een hond nodig om me in beweging te houden en te voorkomen dat ik in een depressie wegzak. En dat werkte!

Net als bij jou is dit allemaal nog heel vers voor mij; ik ben mijn Bordeauxdog in september verloren en mijn witte maatje is er nu twee maanden.

Er is geen goede of foute manier, het is echt heel persoonlijk en iedereen reageert op zijn eigen manier.

Maar ik heb er geen spijt van dat ik zo snel weer een hond heb genomen; zonder hem weet ik zeker dat ik weer depressief zou zijn geworden.

Vertaald Frans
    P
    Pacôme 33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Afgelopen september ben ik mijn trouwe maatje verloren, een Coton de Tuléar, door nierfalen.

Hij was pas 10 jaar oud en was al twee jaar blind. Mijn hart huilt elke dag omdat hij niet meer bij me is... Het is een zwaar rouwproces en het leven voelt momenteel echt waardeloos en doelloos, ik kwijn helemaal weg.

Gelukkig vindt mijn man het een goed idee om een nieuw maatje te adopteren. Na een bezoekje aan het asiel merkte ik dat ik toch veel moeite zou hebben met een grotere hond... Dus we hebben de knoop doorgehakt: morgen adopteren we een Coton-pup van 2 maanden oud.

Dan de wenperiode nog met onze jonge kat van 2 jaar en onze kleindochter, op wie we drie keer per week passen...

Ik hoop echt dat dit kleine hondje mijn verdriet kan verzachten en me weer zin in het leven geeft.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik vind ook dat je, als de omstandigheden het toelaten, sneller over het verdriet van zo'n verlies heen komt door je tijd te steken in een nieuw maatje. Liefst met wat andere karaktertrekken, nieuwe uitdagingen om te overwinnen en nieuwe dingen om te ontdekken...

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Voor mij brengt juist het adopteren van een nieuwe hond verlichting.

Zodat mijn verdriet niet voor niets is, en er tenminste nog iets positiefs uit deze ellende voortkomt.

Ik ga dan weer naar het asiel, met een koel hoofd, om een hond te vinden die ik echt iets kan bieden.

De eerste maanden voelt het echt als een plicht om voor de nieuwkomer te zorgen, bijna zonder emotie zou ik zeggen. En dan, langzaam maar zeker, ontstaat er een band.

Dat betekent niet dat ik niet ontzettend veel verdriet heb om het verlies van mijn hond, maar het geeft me weer een doel, een missie. Het geeft een beetje troost dat het verlies van mijn hond het mogelijk maakt om een andere uit zijn kennel te halen...

Zo werkt het voor mij, maar ik begrijp heel goed dat dit niet voor iedereen de juiste manier is...

Vertaald Frans
    Rinrin
    Rinrin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik heb een jaar geleden precies hetzelfde meegemaakt als jij. Ik had mijn Walter uit het asiel geadopteerd, een oudje dat twee prachtige jaren bij me is gebleven. Een zachtaardig maatje dat er elk moment voor me was, een warme en liefdevolle aanwezigheid in huis. Op een ochtend werd ik wakker en was hij stilletjes ingeslapen aan het voeteneind van mijn bed. Zijn hart begaf het, hij heeft niet geleden.

Ik daarentegen was er kapot van, er brak iets in me. Het huis was leeg, de stilte voelde loodzwaar aan. Ik dacht dat ik doodging, zo sterk was onze band; aan één blik hadden we genoeg, praten was niet nodig. Hij was echt een verlengstuk van mezelf geworden. Ik wilde eerst niets weten van een nieuwe adoptie, ik kon me niet voorstellen dat ik weer zo’n band met een hond zou opbouwen. Maar zes maanden geleden kwam Cortex op mijn pad. In het begin was het niet makkelijk, ik was bang om me weer te hechten. Maar dat kleine harige monstertje liet me heel andere kwaliteiten zien dan Walter. Hij heeft zijn eigen plekje bij me veroverd en inmiddels zijn we heel hecht. Hij zal nooit Walter worden, maar dat is juist goed, want hij is zichzelf, met al zijn kwaliteiten en de kleine gebreken die hem zo charmant maken.

Geef jezelf de tijd, ik weet dat het makkelijk gezegd is. Vandaag de dag voelt het gemis van Walter nog steeds als een open wond, maar dat is maar een klein offer vergeleken met alle liefde die hij me heeft gegeven.

Jouw tijd komt nog wel, maar geef jezelf het recht om te huilen en verdrietig te zijn. Het was een echte vriend, een deel van jezelf dat weg is. Dus wat anderen ook zeggen: neem de tijd om zijn vertrek te verwerken en ruimte te maken voor iets nieuws.

Vertaald Frans
  • 39 reacties van 39

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!