Mijn puppy van 2 maanden heeft een melktand gebroken
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Pas op hoor, dit is echt niet iets om licht over te denken.
Een afgebroken tand zo laag (als dat het geval is) legt de pulpa en de zenuw bloot; dat is geen gewone wond die zomaar geneest.
Het is een 'kanaal' dat, naast de pijn, kan gaan ontsteken en een diep abces kan veroorzaken (kaak, bijholtes...) met alle complicaties van dien.
Als de hele tand eruit is, is het niet zo erg, maar alleen een röntgenfoto of in ieder geval een onderzoek kan je dat met zekerheid vertellen.
Bovendien, ook al lijkt hij geen pijn te hebben, kan dat in bepaalde situaties toch het geval zijn, zo nu en dan.
2-3 maanden rondlopen met pijn die hij niet begrijpt, in een periode waarin hij alles nog moet leren... ik denk dat dat echt niet goed is voor zijn ontwikkeling.
Kortom: naar de dierenarts! 😁
Bedankt voor jullie snelle reacties :) Ik ben nu wel wat meer gerustgesteld. Ik ga jullie advies opvolgen en toch even langs de dierenarts gaan. Ik weet niet echt of de tand er met wortel en al uit is of dat hij is afgebroken, want ik heb de tand niet teruggevonden, maar ik zie geen stukje tand meer uit het tandvlees steken. Bedankt!!
Ik snap het niet helemaal: is de tand nou tot de rand afgebroken of is-ie er helemaal uitgevallen?
Het houdt de blijvende tand niet tegen om door te komen, maar het zorgt er ook niet voor dat-ie sneller gaat groeien. Maar als er nog een stukje van de afgebroken tand zit, kan dat misschien in de weg zitten of een ontsteking veroorzaken. Je kunt het beste even je dierenarts bellen om te vragen wat hij ervan vindt en of het een spoedgeval is (ik denk het zelf niet), dan kan hij er even naar kijken bij de volgende inenting.
Kortom, bij twijfel kun je het beste gewoon de dierenarts vragen, een belletje kost niks! ;)
Of even langsgaan en een foto laten zien.
Ik ging zelf heel vaak langs bij de dierenarts toen mijn hond nog klein was, voor echte consulten maar ook gewoon voor niks. Of om hem even te wegen. Zomaar even langsgaan is juist goed, dat haalt de spanning er een beetje af voor de hond. Omdat er dan niet elke keer iets vervelends gebeurt, gaat-ie er tenminste niet met tegenzin naartoe.
4 reacties van 4