Ryxen, als je je ooit moet verdedigen tegen een aanval... dan wordt noodweer alleen erkend als je stopt zodra de dreiging voorbij is. Het moet proportioneel zijn.
Ter informatie:
Wettelijke aansprakelijkheid (zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek):
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade. Of het dier nu onder je toezicht stond, of dat het was verdwaald of ontsnapt, jij bent als eigenaar verantwoordelijk.
Ik stel mijn vraag nog een keer aan iedereen die beweerde dat er geen risico is voor deze persoon, zelfs als zijn hond aan de lijn is: in welk wetsartikel staat dat precies? Als zijn hond een andere hond doodt, iemand bijt of aanvalt, zelfs als hij werd uitgelokt, is de eigenaar aansprakelijk voor de schade... of hij nu aan de lijn liep of niet. En voor de hond zelf... ik durf de gevolgen niet eens te bedenken. Bovendien, als we naar de details kijken: als je je bewust bent van het gevaar, is het niet "aan de anderen om op te passen", maar is het juist de taak van de eigenaar om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om een ongeluk te voorkomen.
Hij is gewaarschuwd dat er honden loslopen, de kans is groot dat hij die hond weer tegenkomt, of anderen... waarom zou je de goden verzoeken en niet preventief handelen? Moet er eerst een drama gebeuren voordat we het over een muilkorf durven te hebben?
Dus ik stel je mijn vraag opnieuw @célinéo... stel dat ik mijn hond aan de lijn heb met een muilkorf om en een "loslopende" hond valt mijn hond aan... wat moet ik dan doen? Mijn hond kan zich niet verdedigen en ik ook niet, tenzij ik zelf gebeten wil worden!! Wat gebeurt er dan concreet met mijn hond? Moet ik toekijken hoe hij gebeten of misschien wel gedood wordt door die "loslopende" hond??
Moet ik ze proberen te scheiden door de andere hond te slaan, met het risico dat hij zich tegen mij keert? Wat zou ik moeten doen????
Als jij de oplossing hebt, vertel het me dan, want je weet maar nooit.
Oké, laten we het probleem eens van de andere kant bekijken. Je hond is aangelijnd, zonder muilkorf. Er komt een hond aan die hem aanvalt. Geen eigenaar te bekennen, het is een zwerfhond... Wat gebeurt er dan? Laat je ze vechten tot er eentje doodgaat? En dan: "gelukkig is mijn hond sterk"? Tja, de mijne zijn wat dat betreft te veel goedzakken om dat te proberen. Pech gehad, had ik ze maar sterker of agressiever moeten uitkiezen? Vertrouwen op je hond om zichzelf te verdedigen is riskant, want dat betekent dat je erop rekent dat hij schade aanricht én dat hij incasseert zonder te reageren... In principe kun je je hond zichzelf laten verdedigen via communicatie (en ik heb muilkorven voorgesteld waarbij dat kan), maar we zouden niet verder moeten hoeven denken dan dat! En eerlijk is eerlijk, tussenbeide komen bij een hond die aanvalt is al heftig, maar tussenbeide komen in een gevecht waarbij ze allebei bijten, is nog veel erger...