Mijn hond heeft een loslopende hond aangevallen.

R
Ryxen Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond allemaal, ik plaats dit bericht terwijl ik nog steeds behoorlijk in shock ben.

Ik kom net terug van een wandeling met mijn hond, een Akita Inu van een jaar oud. Ik liet hem uit bij mijn wooncomplex waar veel groen is. Mijn hond is uiteraard aangelijnd. Opeens zie ik een hond (een Keeshond van een kilo of 10, denk ik) agressief op ons af komen rennen, en natuurlijk niet aan de lijn. In een fractie van een seconde reageerde de mijne en door het gewichtsverschil was ik natuurlijk doodsbang toen ik die Keeshond hoorde gillen in de bek van mijn hond. Het baasje van de Keeshond kwam pas na de strijd aanrennen; het was een kind, die net zo hard geschrokken was als ik door wat er net gebeurd was. De Keeshond heeft zichtbaar niets ernstigs, maar ik ben me echt rot geschrokken. De vader van het kind kwam erbij en legde me uit dat de meeste honden in het complex gewoon loslopen.

De vraag die ik me nu stel is: wie is er hier fout?

- Je hond uitlaten zonder riem?

- Je hond niet muilkorven (terwijl hij niet tot een risico-categorie behoort)?

Stel dat de Keeshond onverhoopt toch iets had opgelopen, ben ik dan fout? Ik denk het wel, maar wat riskeer ik dan? En wat hangt mijn hond boven het hoofd?!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

89 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Missloute
    Missloute Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, eigenlijk is alles al wel gezegd.

Wat je nog wel kunt doen, is met de naam van de eigenaar naar de VvE (Vereniging van Eigenaren) of de beheerder stappen en vertellen wat er precies is gebeurd. Een hond moet aangelijnd zijn, dat is de wet, en het staat waarschijnlijk ook in het huishoudelijk reglement van je gebouw (als je in een appartement woont; bij ons staat het in ieder geval in de regels).

Als je in een eengezinswoning woont, kun je dit het beste melden bij de gemeente of de wijkagent. Een hond die agressief is naar andere honden moet sowieso aan de lijn. En eerlijk gezegd, of ze nu agressief zijn of niet, in de openbare ruimte is aanlijnen gewoon wettelijk verplicht.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Een hond die niet is aangelijnd maar wel goed luistert, had in dit geval geen probleem gevormd.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat dit soort dingen zo snel gaan dat je niet eens de tijd hebt om na te denken. Je trekt je hond weg en hoopt maar dat de ander niet opnieuw aanvalt. Trouwens, die andere hond had gewoon aangelijnd moeten zijn of onder controle van een verantwoordelijk baasje.

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Om op je vragen te antwoorden (op volgorde, en sorry voor de opmaak, ik zit op m'n mobiel):

Ik hoorde pas ná dit nare incident dat mensen in het complex nogal onverantwoordelijk zijn. Als bewijs: ik houd de hond voortaan strak aan de lijn (ik was trouwens vergeten te zeggen dat ik hier pas net woon). Ik ben misschien een idioot, maar niet zo erg dat ik het noodlot ga tarten, zoals je al zei. (Trouwens, ik ben er gewoon bij hoor, je kunt me direct aanspreken in plaats van over 'die persoon' te praten.)

Wat betreft je eerdere vragen: dat is inderdaad hoe ik erover denk en ik vraag me juist af of ik juridisch gezien risico loop. Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik fout zit, ook al is de hond aangelijnd. Dat is ook precies de reden dat ik dit vraag; ondanks dat ik misschien een beetje simpel ben, probeer ik wel wat bij te leren.

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn geen goede oplossingen, er zijn geen wondermiddeltjes. Je pakt de riem vast en je deinst achteruit terwijl je ze probeert te scheiden... en wie weet wat je doet onder die enorme druk?

Mijn honden dragen geen muilkorf. Geen van beide. Ze zijn allebei sociaal. Als er een hond op ze afkomt om aan te vallen, trek ik ze terug en probeer ik weg te komen, precies hetzelfde. Ik hoop dan dat ze niet terugvechten, want dat zou ze alleen maar meer in gevaar brengen. Gebaseerd op wat ik met ze heb meegemaakt, vechten ze niet terug. Maar goed, je weet nooit hoe een hond uiteindelijk reageert. Ik heb een heftige aanval meegemaakt; ik zag het moment al voor me dat mijn hond dood zou gaan en ik had de reflex om te zeggen: "als we die hond slaan, wordt het alleen maar erger". We hadden het geluk dat er water in de buurt was om over de kop van de aanvallende hond te gooien... Dus dat hebben we geprobeerd en we hadden geluk.

Als er twee mensen zijn, is het advies dat beiden weglopen terwijl ze hun eigen hond roepen. Als er één hond losloopt, is het nog wel te doen. Maar als beide honden aan de lijn zitten, heb je het risico dat de lijnen in de knoop raken en dan ben je echt de pineut... Ik kan je geen gouden tip geven, die is er simpelweg niet. Maar ervan uitgaan dat je hond zichzelf wel verdedigt totdat hij het probleem zelf heeft opgelost, dat is echt een slecht idee! Dat maakt de situatie alleen maar erger en de mogelijke schade is enorm. Ik ben echt blij dat Fenris niet terugvocht toen hij werd aangevallen, want dat had het alleen maar erger gemaakt... en het was al erg genoeg. Maar toen die andere losliet, ging Fenris er vandoor. Hij had ook door kunnen gaan en het gevecht kunnen blijven opzoeken. Dat is namelijk ook wat "jezelf verdedigen" kan inhouden.

Vertaald Frans
    Célineo
    Célineo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ryxen, als je je ooit moet verdedigen tegen een aanval... dan wordt noodweer alleen erkend als je stopt zodra de dreiging voorbij is. Het moet proportioneel zijn.

Ter informatie:

Wettelijke aansprakelijkheid (zoals vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek):

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade. Of het dier nu onder je toezicht stond, of dat het was verdwaald of ontsnapt, jij bent als eigenaar verantwoordelijk.

Ik stel mijn vraag nog een keer aan iedereen die beweerde dat er geen risico is voor deze persoon, zelfs als zijn hond aan de lijn is: in welk wetsartikel staat dat precies? Als zijn hond een andere hond doodt, iemand bijt of aanvalt, zelfs als hij werd uitgelokt, is de eigenaar aansprakelijk voor de schade... of hij nu aan de lijn liep of niet. En voor de hond zelf... ik durf de gevolgen niet eens te bedenken. Bovendien, als we naar de details kijken: als je je bewust bent van het gevaar, is het niet "aan de anderen om op te passen", maar is het juist de taak van de eigenaar om de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om een ongeluk te voorkomen.

Hij is gewaarschuwd dat er honden loslopen, de kans is groot dat hij die hond weer tegenkomt, of anderen... waarom zou je de goden verzoeken en niet preventief handelen? Moet er eerst een drama gebeuren voordat we het over een muilkorf durven te hebben?

Dus ik stel je mijn vraag opnieuw @célinéo... stel dat ik mijn hond aan de lijn heb met een muilkorf om en een "loslopende" hond valt mijn hond aan... wat moet ik dan doen? Mijn hond kan zich niet verdedigen en ik ook niet, tenzij ik zelf gebeten wil worden!! Wat gebeurt er dan concreet met mijn hond? Moet ik toekijken hoe hij gebeten of misschien wel gedood wordt door die "loslopende" hond??

Moet ik ze proberen te scheiden door de andere hond te slaan, met het risico dat hij zich tegen mij keert? Wat zou ik moeten doen????

Als jij de oplossing hebt, vertel het me dan, want je weet maar nooit.

Oké, laten we het probleem eens van de andere kant bekijken. Je hond is aangelijnd, zonder muilkorf. Er komt een hond aan die hem aanvalt. Geen eigenaar te bekennen, het is een zwerfhond... Wat gebeurt er dan? Laat je ze vechten tot er eentje doodgaat? En dan: "gelukkig is mijn hond sterk"? Tja, de mijne zijn wat dat betreft te veel goedzakken om dat te proberen. Pech gehad, had ik ze maar sterker of agressiever moeten uitkiezen? Vertrouwen op je hond om zichzelf te verdedigen is riskant, want dat betekent dat je erop rekent dat hij schade aanricht én dat hij incasseert zonder te reageren... In principe kun je je hond zichzelf laten verdedigen via communicatie (en ik heb muilkorven voorgesteld waarbij dat kan), maar we zouden niet verder moeten hoeven denken dan dat! En eerlijk is eerlijk, tussenbeide komen bij een hond die aanvalt is al heftig, maar tussenbeide komen in een gevecht waarbij ze allebei bijten, is nog veel erger...

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het is niet altijd een kwestie van verantwoordelijkheid, ik ben het trouwens eens met die muilkorf. De honden van mijn ouders hebben er ook een, en toch, als je ze naast mijn hond ziet, heeft die van mij veel meer temperament. Maar hij weet hoe hij moet communiceren en hij bijt niet. Dus ook al is het een mopperaar, hij draagt geen muilkorf, want zelfs toen hij drie keer werd aangegromd en omver werd gelopen door andere honden, heeft hij nooit wat teruggedaan. Maar goed, ik loop wel altijd met een lange lijn (3 meter of een rollijn) zodat hij tenminste een beetje de ruimte heeft om te communiceren. Honden die grommend op je afkomen is trouwens ook niet normaal; dat betekent niet meteen dat ze zullen bijten, maar het geeft wel een heel negatief signaal af, want een ontmoeting hoort rustig te verlopen. Maar je weet het maar nooit, en als de eerste reactie van een hond op geblaf of gegrom meteen bijten is, kun je maar beter een muilkorf bij je hebben. In het geval van de honden van mijn ouders: zij kwamen een heel vreemde hond tegen waar we mee samenwonen, maar die we niet bij elkaar kunnen laten. Die hond heeft de twee grote honden al een paar keer aangevallen, vooral Govou. Hij greep hem bij zijn nek en wilde niet meer loslaten om de meest onbenullige redenen. Die hond vliegt hem aan terwijl hij achteruit gaat (Govou is wat onhandig), hij bijt hem en laat niet los. Gelukkig gaat hij niet door de huid heen, ondanks de ernst van de situatie (een teken van dodelijke dreiging). Aan de andere kant zijn Govou en Enzo met z'n tweeën, en als ze alleen zijn, is hun reactie er alleen op gericht om weg te komen. Maar wanneer Govou wordt aangevallen en bij zijn nek wordt gegrepen, schiet Enzo meteen te hulp, en dan is de tegenreactie behoorlijk heftig. Ook al begrijp je de reacties van je honden, je kunt beter geen onnodig risico nemen. Daarom zou ik niet zonder muilkorf met hen naar buiten gaan.

Normaal gesproken helpt communicatie om conflicten te vermijden, zelfs in het geval van agressie, behalve bij de ultieme agressie: de beet. Ik zou adviseren om met een flesje water te gaan wandelen. Ik heb eens drie grote vechtende honden uit elkaar moeten halen en ik kan je verzekeren dat dit effectiever is dan wat dan ook. Wat je moet begrijpen, is dat een hond die agressief gromt en op een andere hond inloopt (zonder te bijten maar wel dreigend) inderdaad niet weet hoe hij moet communiceren (of slecht en respectloos communiceert) voor een eerste ontmoeting, maar de hond die daar direct op reageert, kan het ook niet beter. We moeten de betekenis van het woord agressie dus heroverwegen. Als mijn hond op een dag echt gemeen zou bijten (ik heb het niet over een beetje happen) zonder dat hij zelf eerst is gebeten, dan zou hij zonder twijfel een muilkorf om krijgen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik ben het helemaal eens met wat Junlo zegt... Je kunt niet alles voorzien, maar je kunt er wel voor zorgen dat de hond zich kan verdedigen voor het geval dat.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dus ik stel je mijn vraag nog een keer @célinéo .. stel dat ik mijn hond aan de lijn met een muilkorf uitlaat en een "loslopende" hond valt mijn hond aan... wat moet ik dan doen, want mijn hond kan zichzelf niet verdedigen en ik ook niet, tenzij ik zelf ook gebeten wil worden!! Wat gebeurt er dan concreet met mijn hond? "Moet ik toekijken hoe hij gebeten en misschien wel gedood wordt door die 'loslopende' hond??"

Moet ik ze proberen te scheiden door de andere hond te slaan, met het risico dat hij zich tegen mij keert? Wat moet ik doen????

Als jij de oplossing hebt, nou kom maar op dan, je weet maar nooit

Vertaald Frans
    R
    Rapporteren

Ik zie dat er nogal wordt doorgehamerd op bepaalde woorden die ik heb gebruikt. Maar het is wel degelijk mijn hond die is aangevallen. Als er een andere Akita tegenover me had gestaan, hadden m'n armen eraan gegaan, terwijl mijn hond gewoon bij m'n voeten bleef en echt werd besprongen. Maar goed, ik heb m'n antwoorden en weet nu wat ik moet doen. Ik hoop alleen dat als ik me ooit verdedig bij een aanval, ze míj niet in de boeien slaan. (Gekke vergelijking, maar ook weer niet helemaal.)

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 89

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!