Razendsnelle alvleesklierontsteking bij Maltezer leeuwtje

G
Geaipetit9175 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Met dit berichtje zoek ik denk ik vooral wat troost en hoop ik de twijfels weg te nemen die ik nog steeds heb na het plotselinge overlijden van mijn hond. Ik zou graag ervaringen horen van mensen die ook te maken hebben gehad met een 'acute alvleesklierontsteking' bij hun hond.

Mijn hond was bijna 17 jaar en nog in een ongelooflijke vorm voor zijn leeftijd. De meeste mensen schatten hem nog geen 10 jaar. Hij had alleen een lichte nierinsufficiëntie (nierfalen) en sinds een half jaar een klein chronisch hoestje. Voor hem had ik alles over. We hebben samen heel Europa doorgereisd. Ik nam hem altijd mee in een rugzak terwijl ik op de fiets zat.

Op een dag, in de nacht van maandag op dinsdag, begon hij te braken, echt heel veel... Hij wilde niets meer aannemen. Na een uur ben ik naar de spoedarts gegaan. Ik was bang voor uitdroging. De dierenarts deed een bloedonderzoek, maar kon geen duidelijke diagnose stellen; volgens haar was het misschien een maagontsteking (gastritis). Ze gaf hem een injectie tegen het braken en zei dat hij nu 24 uur rustig zou zijn, maar dat ik opnieuw contact moest opnemen als het braken weer begon...

Ik ging naar huis en sliep 3 of 4 uurtjes. Vroeg in de ochtend begon hij zich weer ellendig te voelen: overgeven en nu ook diarree... Zodra de praktijk opende, ben ik direct naar mijn eigen dierenarts gegaan. Ze zeiden dat ik hem daar moest laten voor onderzoek en om hem aan het infuus te leggen. Om 17:00 uur kwam ik terug. Mijn hond was sinds die ochtend fysiek compleet veranderd: hij verging van de pijn, was helemaal verstijfd, kon niet meer liggen en kwijlde enorm... Mijn dierenarts gaf de diagnose: acute alvleesklierontsteking (pancreatitis). Ze vertelde me dat zijn leven in gevaar was vanwege zijn leeftijd (ook al komt 4 op de 5 honden er wel bovenop). Ze startte een 48-uurs behandeling met een infuus en morfine. Ze zei dat hij dus in de kliniek moest blijven. Ik besefte meteen dat hij de nacht alleen in de kliniek zou doorbrengen en dat greep me enorm aan.

Ik beleefde de vreselijkste nacht van mijn leven. Ik voelde diep vanbinnen dat we afscheid van elkaar gingen nemen. Ik smeekte mijn hond om vol te houden, zodat hij op me kon wachten voor een laatste afscheid en een bedankje voor onze prachtige tijd samen.

In de ochtend belde ik zodra de praktijk openging, puur om te weten of mijn hond nog 'leefde'. Ze zeiden van wel, maar wilden verder geen info geven. Ze gingen nog meer onderzoek doen en zouden me terugbellen. Rond 10:30 uur belde de kliniek en zeiden ze dat ik om 11:00 uur moest komen.

Ik werd naar een behandelkamer gebracht en daar kwam mijn hond aan: helemaal verstijfd, hij jammerde, kon bijna niet meer lopen, kwijlde enorm en zijn buik was twee keer zo dik geworden. Mijn hond kon niet eens meer kwispelen toen hij me zag. Hij zette alleen drie of vier gehaaste stapjes om te laten zien dat hij me had opgemerkt en 'blij' was me te zien. Op dat moment zag ik in zijn ogen dat hij niet meer kon. De dierenarts, een jonge vervanger omdat zijn collega op woensdag afwezig was, vertelde me dat de behandeling sinds de dag ervoor niet was aangeslagen. Hij had net een echo van de buik gemaakt en de maag was vijf keer zo groot als normaal, vandaar die opgezwollen buik!

Al snel begreep ik dat hij de opname wilde verlengen zonder een nieuwe behandelstrategie. Op dat moment, met pijn in mijn hart, bespraken we de situatie die voor mij onhoudbaar was. Ik vroeg hem naar de overlevingskansen. Hij zei dat er in dit stadium misschien minder dan 30% kans was op herstel, met mogelijk blijvende schade... Ik moest uiteindelijk zelf over de mogelijkheid beginnen om een einde aan zijn lijden te maken en over euthanasie te praten. De dierenarts was het met mijn woorden en deze keuze eens. Met pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn hond, na nog een laatste moment in de frisse lucht en wat knuffels buiten.

Nu, 4 maanden na zijn vertrek, word ik nog steeds overspoeld door schuldgevoel en twijfel. Soms ben ik boos op de dierenarts (waarschijnlijk onterecht) omdat hij niet zelf als eerste met deze keuze kwam, ondanks de overduidelijke en dramatische klinische situatie. Ik draag deze keuze nu bijna helemaal alleen en dat is verschrikkelijk. Ik heb het gevoel dat ik mijn hond heb verraden. Soms denk ik dat het makkelijker te accepteren zou zijn geweest als de dierenarts het zelf als eerste had voorgesteld. Misschien wilde de vervangende arts niet ingrijpen in het 48-uurs protocol van zijn collega? Of misschien wilde hij alles proberen om de sterke band tussen mij en mijn hond niet te verbreken? We zullen het nooit weten. Ik mis mijn hond zo erg en ik kon het niet verdragen dat hij pijn had en dat hij misschien zonder mij, alleen, in een koude kooi bij de dierenarts zou overlijden.

Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring gehad?

Bedankt voor het lezen en jullie reacties.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Geaipetit9175 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik deel je verdriet ook volledig.

Net als jij heb ik geen kinderen en de band die ik met mijn hond had, was ontzettend sterk. Dat is hij trouwens nog steeds. Die zal nooit verdwijnen. 

Ondanks de twijfels die soms nog in mijn hoofd rondspoken, hebben verstand en medeleven de overhand genomen. Als je op de vele forums leest, gebeurt het maar zelden, om niet te zeggen nooit, dat onze viervoeters er bovenop komen, en al helemaal niet zonder blijvende schade... Soms zijn ze zelfs alleen in een kooi overleden, met verschrikkelijke pijn. Eén ding is zeker: wij hebben een einde gemaakt aan hun lijden en ze hebben recht gehad op een laatste afscheid, met onze aanwezigheid en een troostende knuffel. 

Ik neem het de dierenarts niet echt meer kwalijk, eigenlijk helemaal niet meer. Het is blijkbaar een heel zwaar beroep met een erg hoog zelfmoordcijfer. Euthanasie is voor iedereen emotioneel zwaar, ook voor de professionals. Wat telt is dat ik het op dat moment wist... Dipsy en ik begrepen elkaar. 

Het rouwproces is lang en moeilijk. Het doet me goed om dit met je te delen. We begrijpen elkaar. Net als jij moet ik er op dit moment niet aan denken om weer een nieuw maatje te nemen. 

Ik wens je alle moed en kracht toe om hier doorheen te komen. 

Vertaald Frans
    M
    Manujunior Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik zag je berichtje net en ik herken me echt helemaal in jouw situatie. Mijn hond Junior kreeg in april een acute alvleesklierontsteking. Hij kon nauwelijks meer op zijn pootjes staan. Niet alleen zijn alvleesklier, maar ook zijn lever was aangetast. Hij is van 8:00 tot 18:00 uur opgenomen in de dierenkliniek en kreeg morfine en een infuus. Om 18:00 uur haalde ik Junior weer op naar huis. Thuis had hij dus geen infuus of pijnstilling meer. Ik zag Junior voor het eerst in mijn leven in een kooitje zitten; de dierenarts vond het goed dat ik even bij hem langsging tijdens de opname. Toen ik hem zag, barstte ik in tranen uit en viel ik op mijn knieën. Hij legde zijn kopje op mijn knieën en ik bleef maar huilen, huilen... Daarna wilde de dierenarts niet meer dat ik bij hem kwam, omdat hij te onrustig werd en begon te janken toen ik weer wegging. Junior had ook bloed in zijn urine. Op een middag heb ik toen zelf de knoop doorgehakt om hem te laten gaan, en net als jij zonder dat de dierenarts er zelf over begon. Toen ze hem op de tafel legden, herkende hij me nog en probeerde hij met zijn staartje te kwispelen, maar hij was zo zwak. Ik zag toen ook dat hij geelzucht in zijn ogen had, terwijl dat 's ochtends om 8:00 uur nog niet zo was. Ik heb hem verteld hoeveel ik van hem hield, en mijn moeder en broer ook.

En net als jij voel ik me nog steeds schuldig en twijfel ik veel. Omdat de dierenarts er niet over begon, maar ik zelf die beslissing heb genomen. Dan denk ik: had ik niet nog even moeten wachten? Misschien was hij er toch nog bovenop gekomen. Aan de andere kant had ik het niet aangekund als hij alleen in dat kooitje was heengegaan, denkend dat ik hem in de steek had gelaten. Nu is hij tenminste samen met mij en zijn gezinnetje gegaan. En eerlijk gezegd denk ik niet dat hij het gered zou hebben. Een acute alvleesklierontsteking, een aangetaste lever, koorts, geelzucht en bloed in de urine... De ene dag denk ik dat ik het juiste heb gedaan, de andere dag weer niet. Hij was net 11 jaar geworden. Het was mijn eerste hond en ik wil geen andere meer. We waren echt onafscheidelijk. Omdat ik vrijgezel ben en geen kinderen heb, was onze band echt ontzettend sterk. Ik wil hém, geen ander, maar dat is onmogelijk. Ik wens je heel veel sterkte, want ik weet precies wat je doormaakt. En houd in je achterhoofd dat ze heel erg geliefd waren.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hallo,

Het spijt me enorm voor het zware verlies dat je hebt doorgemaakt.

Acute alvleesklierontsteking (pancreatitis) is een aandoening die soms lastig te diagnosticeren is. Er zijn vaak meerdere aanvullende onderzoeken voor nodig en zelfs nu nog ligt het sterftecijfer bij honden rond de 20% bij de eerste behandeling. Helaas heeft de leeftijd van je hond, ook al was hij verder nog fit, zeker niet in zijn voordeel gewerkt, net als het beginnende nierfalen. Een alvleesklierontsteking veroorzaakt namelijk een behoorlijk ernstige uitdroging, wat het nierfalen vervolgens weer kan verergeren. Voor een dierenarts is het soms lastig om te weten wanneer ze moeten blijven vechten en wanneer het moment is gekomen om te stoppen, zeker als ze niet precies weten hoe de eigenaar erin staat.

Je hebt die dag een hele moeilijke maar erg moedige keuze gemaakt, die je maatje ongetwijfeld rust heeft gegeven. Als er eerder was ingegrepen, had je misschien weer de angst gehad dat je niet genoeg had geprobeerd. Acute alvleesklierontstekingen zijn erg pijnlijk. De grens tussen blijven behandelen of stoppen om de pijn te beëindigen is soms heel lastig te bepalen, zowel voor de dierenarts als voor de eigenaar.

Je hebt in een ingewikkelde situatie alles gedaan wat je kon, waarbij je jouw viervoeter altijd op de eerste plaats hebt gezet. Zoals je het beschrijft, heeft hij een rijk, stimulerend leven gehad vol liefde. Een mooi en lang leven. En je bent er tot het einde voor hem geweest.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen en ik wens je heel veel sterkte,

Johanne.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!