Hoi allemaal,
Met dit berichtje zoek ik denk ik vooral wat troost en hoop ik de twijfels weg te nemen die ik nog steeds heb na het plotselinge overlijden van mijn hond. Ik zou graag ervaringen horen van mensen die ook te maken hebben gehad met een 'acute alvleesklierontsteking' bij hun hond.
Mijn hond was bijna 17 jaar en nog in een ongelooflijke vorm voor zijn leeftijd. De meeste mensen schatten hem nog geen 10 jaar. Hij had alleen een lichte nierinsufficiëntie (nierfalen) en sinds een half jaar een klein chronisch hoestje. Voor hem had ik alles over. We hebben samen heel Europa doorgereisd. Ik nam hem altijd mee in een rugzak terwijl ik op de fiets zat.
Op een dag, in de nacht van maandag op dinsdag, begon hij te braken, echt heel veel... Hij wilde niets meer aannemen. Na een uur ben ik naar de spoedarts gegaan. Ik was bang voor uitdroging. De dierenarts deed een bloedonderzoek, maar kon geen duidelijke diagnose stellen; volgens haar was het misschien een maagontsteking (gastritis). Ze gaf hem een injectie tegen het braken en zei dat hij nu 24 uur rustig zou zijn, maar dat ik opnieuw contact moest opnemen als het braken weer begon...
Ik ging naar huis en sliep 3 of 4 uurtjes. Vroeg in de ochtend begon hij zich weer ellendig te voelen: overgeven en nu ook diarree... Zodra de praktijk opende, ben ik direct naar mijn eigen dierenarts gegaan. Ze zeiden dat ik hem daar moest laten voor onderzoek en om hem aan het infuus te leggen. Om 17:00 uur kwam ik terug. Mijn hond was sinds die ochtend fysiek compleet veranderd: hij verging van de pijn, was helemaal verstijfd, kon niet meer liggen en kwijlde enorm... Mijn dierenarts gaf de diagnose: acute alvleesklierontsteking (pancreatitis). Ze vertelde me dat zijn leven in gevaar was vanwege zijn leeftijd (ook al komt 4 op de 5 honden er wel bovenop). Ze startte een 48-uurs behandeling met een infuus en morfine. Ze zei dat hij dus in de kliniek moest blijven. Ik besefte meteen dat hij de nacht alleen in de kliniek zou doorbrengen en dat greep me enorm aan.
Ik beleefde de vreselijkste nacht van mijn leven. Ik voelde diep vanbinnen dat we afscheid van elkaar gingen nemen. Ik smeekte mijn hond om vol te houden, zodat hij op me kon wachten voor een laatste afscheid en een bedankje voor onze prachtige tijd samen.
In de ochtend belde ik zodra de praktijk openging, puur om te weten of mijn hond nog 'leefde'. Ze zeiden van wel, maar wilden verder geen info geven. Ze gingen nog meer onderzoek doen en zouden me terugbellen. Rond 10:30 uur belde de kliniek en zeiden ze dat ik om 11:00 uur moest komen.
Ik werd naar een behandelkamer gebracht en daar kwam mijn hond aan: helemaal verstijfd, hij jammerde, kon bijna niet meer lopen, kwijlde enorm en zijn buik was twee keer zo dik geworden. Mijn hond kon niet eens meer kwispelen toen hij me zag. Hij zette alleen drie of vier gehaaste stapjes om te laten zien dat hij me had opgemerkt en 'blij' was me te zien. Op dat moment zag ik in zijn ogen dat hij niet meer kon. De dierenarts, een jonge vervanger omdat zijn collega op woensdag afwezig was, vertelde me dat de behandeling sinds de dag ervoor niet was aangeslagen. Hij had net een echo van de buik gemaakt en de maag was vijf keer zo groot als normaal, vandaar die opgezwollen buik!
Al snel begreep ik dat hij de opname wilde verlengen zonder een nieuwe behandelstrategie. Op dat moment, met pijn in mijn hart, bespraken we de situatie die voor mij onhoudbaar was. Ik vroeg hem naar de overlevingskansen. Hij zei dat er in dit stadium misschien minder dan 30% kans was op herstel, met mogelijk blijvende schade... Ik moest uiteindelijk zelf over de mogelijkheid beginnen om een einde aan zijn lijden te maken en over euthanasie te praten. De dierenarts was het met mijn woorden en deze keuze eens. Met pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn hond, na nog een laatste moment in de frisse lucht en wat knuffels buiten.
Nu, 4 maanden na zijn vertrek, word ik nog steeds overspoeld door schuldgevoel en twijfel. Soms ben ik boos op de dierenarts (waarschijnlijk onterecht) omdat hij niet zelf als eerste met deze keuze kwam, ondanks de overduidelijke en dramatische klinische situatie. Ik draag deze keuze nu bijna helemaal alleen en dat is verschrikkelijk. Ik heb het gevoel dat ik mijn hond heb verraden. Soms denk ik dat het makkelijker te accepteren zou zijn geweest als de dierenarts het zelf als eerste had voorgesteld. Misschien wilde de vervangende arts niet ingrijpen in het 48-uurs protocol van zijn collega? Of misschien wilde hij alles proberen om de sterke band tussen mij en mijn hond niet te verbreken? We zullen het nooit weten. Ik mis mijn hond zo erg en ik kon het niet verdragen dat hij pijn had en dat hij misschien zonder mij, alleen, in een koude kooi bij de dierenarts zou overlijden.
Heeft iemand anders een soortgelijke ervaring gehad?
Bedankt voor het lezen en jullie reacties.