Opnieuw een hond na het verlies van je maatje

RainyT
Rainyt Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Ik ben een maand geleden mijn Berner Sennen verloren. Hij is 's nachts stilletjes overleden zonder een geluid te maken en ik heb geen afscheid van hem kunnen nemen, wat mijn grootste spijt is. Hij was negen jaar oud en hij was mijn eerste hond toen ik 17 was. Ik heb het gevoel dat hij me enorm veel heeft geleerd en dat hij veel heeft bijgedragen aan de persoon die ik nu ben, vooral aan mijn liefde voor het buitenleven.

Omdat hij ouder werd en me niet meer zo goed kon bijhouden op mijn avonturen, was ik al een paar maanden voor zijn overlijden begonnen met rondkijken voor een pup. Ik wilde dat de overgang voor mij soepeler zou verlopen en men had me verteld dat een pup een oudere hond weer wat levendiger zou maken. Ik was echter erg kieskeurig, omdat ik inmiddels veel weet over hoe het eraan toegaat bij bepaalde fokkers en ik een echt goede adresje wilde vinden. Uiteindelijk is mijn hond overleden voordat dit zover was.

Het was erg plotseling en de eerste week heb ik nauwelijks gehuild. Ik was een soort van verdoofd en ik moest mezelf er bewust van maken door steeds te zeggen: "Hij is er niet meer". Ik bleef hem elke ochtend verwachten. Ik bleef een beetje in mijn eigen bubbel naar advertenties kijken. Ik ben zelfs naar wat pups van de Australische Herder en Labrador gaan kijken, maar het idee van een pup zonder mijn Berner om hem alles te leren, maakte me eerlijk gezegd misselijk.

Maar eergisteren ben ik gezwicht. Ik zag een advertentie van iemand die van zijn Golden Retriever van anderhalf jaar af wilde, en ondanks dat de vorige eigenaar eerst afzegde, heb ik hem toch genomen. Hij is er pas een dag, maar ik zie dat hij heel lief is. Hij kent veel meer trucjes dan mijn vorige hond, kan goed overweg met mijn kat, trekt maar een klein beetje aan de lijn, laat zich borstelen en is zindelijk. Kortom, het is een hond die al helemaal 'af' is.

Maar nu, voor het eerst in een maand, heb ik het gevoel dat de sluizen zijn opengegaan en ik kan niet stoppen met huilen. Als ik eraan denk om hem mee te nemen naar de plassen, krijg ik een knoop in mijn maag. Het voelt alsof ik moet vasthouden aan de herinneringen aan mijn oude hond en dat de nieuwkomer daar geen inbreuk op mag maken. Ik kon mijn oude riem niet gebruiken en gebruik in plaats daarvan de riem die zijn vorige baasje me gaf, ook al vind ik die te kort.

Sorry, het was een lang verhaal, maar het doet me goed om het even van me af te schrijven. Ik vroeg me af of iemand van jullie hetzelfde heeft meegemaakt? Zo snel weer een hond nemen nadat je er een bent verloren? Ik ben bang dat ik mezelf ervan weerhoud om echt van deze Golden te genieten door een schuldgevoel tegenover mijn Berner Sennen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De vorige keer heb ik na 18 dagen al een nieuwe hond geadopteerd.

18 dagen.... 

Mijn hond was ziek, ik wist dat het eraan zat te komen en ik keek al naar advertenties van honden die ter adoptie stonden (een volwassen hond uit het asiel). Voor mij is het heel vanzelfsprekend: ik heb een plekje vrij om voor een nieuwe hond te zorgen, dus ik ga ervoor zodra ik een maatje vind dat bij mijn levensstijl past. 

Je vergeet de vorige nooit, en je raakt ook niet meteen aan de nieuwe gehecht. Maar beetje bij beetje ontstaat er een nieuw verhaal, een nieuwe band, en de pijn wordt minder naarmate de band met de nieuwe hond groeit.

Jouw golden weet niet dat je de vorige pas een maand geleden bent verloren en dat je er nog niet overheen bent. Hij heeft gewoon een nieuw huisje en een nieuw baasje om van te houden. Alleen al door in zijn basisbehoeften te voorzien (eten, wandelen, een paar aaitjes), zullen de dingen langzaam maar zeker op hun plek vallen, zonder dat je het zelf doorhebt.

Als zijn vorige baasjes hem hebben weggedaan, is hij sowieso beter af bij jou dan bij hen, ook al kun je nu nog niet evenveel van hem houden als van de vorige.

Even een kleine anekdote: de halsband van mijn overleden hond ligt nog steeds op het kastje in de gang, klaar om mee te wandelen. De halsbanden en tuigjes worden niet door mijn andere honden gebruikt. Alleen de manden en spullen die niet specifiek van één hond waren (speeltjes, riemen, waterbak) worden gehouden, omdat die door iedereen gebruikt worden. De spulletjes die echt bij een specifieke hond hoorden, bewaar ik als aandenken of geef ik weg.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien kun je een soort kleine afscheidsceremonie houden? Iets om officieel afscheid te nemen van je hond? Misschien helpt dat je om door deze moeilijke periode heen te komen? 

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Het is niet makkelijk, dat begrijp ik. Wij zijn 7 maanden geleden onze Tsjecho-Slowaakse wolfhond verloren na een lang ziekbed. Haar maatje is er nog, alleen, maar hij lijkt zich gelukkig elke dag een beetje minder verloren te voelen. Ja, ik heb er zo'n 3 à 4 maanden geleden aan gedacht om weer een teefje in huis te nemen: het was te vroeg... het voelde niet goed om een "gepensioneerd" teefje over te nemen... nee, het was onmogelijk. Nu denken we er weer over na... maar er zijn nog zo veel onbeantwoorde vragen🤔

Ik begrijp het dus heel goed, die angst om de hond die er niet meer is te verraden. Leef bij de dag en probeer een band op te bouwen met je nieuwe maatje, die maar boft met een baasje zoals jij. Makkelijk praten natuurlijk voor iemand die de stap om weer een hond te nemen zelf nog niet heeft gezet. Je zult je hond nooit vergeten, hij blijft onvervangbaar. Schijnbaar heb je toch de neiging om te gaan vergelijken. Sterkte en tot snel 

Vertaald Frans
  • 13 reacties van 13

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!